Afrikan Tähti/fi

From Zak
Jump to: navigation, search
Afrikan Tähti
Otsikkoruutu
Kehittäjä
Julkaisija Amersoft
Suunnittelija Otso Pakarinen
Jari Heikkinen
Kari Mannerla (lautapeli)
Säveltäjä
Julkaistu 1985
Alusta Commodore 64
Lajityyppi Lautapeli
Pelaajat Yksinpeli,
Moninpeli (2-4 pelaajaa)
Lataa
Lisätiedot
Kävijöiden arvio
Arvosana: --% (äänestä)
Arvostelut
Arvostelija Arvosana
Printti-lehti Icon-star.pngIcon-star.pngIcon-star-grey.pngIcon-star-grey.pngIcon-star-grey.png[1]
{{{Publication2}}} {{{Score2}}}
{{{Publication3}}} {{{Score3}}}
{{{Publication4}}} {{{Score4}}}
{{{Publication5}}} {{{Score5}}}

Afrikan Tähti on kuusneloselle vuonna 1985 julkaistu tietokoneversio saman nimisestä lautapelistä. Pelin on toteuttanut Kari Mannerlan luvalla Otso Pakarinen ja Jari Heikkinen. Kustantajana toimi Amersoft ja tuottajana Jouko Riikonen.

Säännöt

Pelin tavoitteena on etsiä Afrikan tähteä ja viedä se turvaan Tangeriin tai Kairoon. Peliä voidaan pelata yksinpelinä tietokonetta vastaan tai enintään neljän pelaajan moninpelinä. Säännöt ovat samat kuin alkuperäisessä lautapelissä, poikkeuksena että pelaajat saavat pelin alussa 300 punnan sijaan 500 puntaa.

Afrikan tähti on löytynyt

Aloituspaikaksi voidaan valita Tanger tai Kairo. Kartalla liikutaan noppaa heittämällä mustin pistein merkittyä maatietä pitkin tai sinisin pistein merkittyä meritietä pitkin. Merimatka kahden keltaisen ympyrän välillä maksaa 100 puntaa. Lentoreitit on piirretty harmain viivoin. Lentomatka kahden keltaisen ympyrän välillä maksaa 300 puntaa ja siirtyminen tapahtuu noppaa heittämättä.

Onnea ja onnettomuutta

Saavuttaessa keltaiseen ympyrään pelaaja voi aina halutessaan pysähtyä tarvitsematta käyttää kaikkia nopanheiton osoittamia silmiä. Ympyrä voidaan lunastaa saman pelinvuoron aikana maksamalla 100 puntaa, tai odottamalla seuraavaa vuoroa ja heittämällä nopalla silmäluvun 4, 5 tai 6. Ympyrä voi olla tyhjä, tai se voi sisältää hevosenkengän, rahat vievän rosvon, rahanarvoisen jalokiven tai Afrikan tähden.

Huomion arvoinen paikka kartalla on Capetown, jonne ensimmäiseksi saapuva saa 500 puntaa. Gold Coastilla jalokivestä saa kaksinkertaisen maksun. Slave Coastilla tyhjästä ympyrästä joudutaan jäämään orjaksi kolmen heiton ajaksi. St. Helenan molemmilla puolilla on merirosvoja ja Saharan autiomaassa beduiineja, joista vapautuu vasta heittämällä nopalla silmäluvun 1 tai 2.

Pelin voittaja

Pelin voittaa se, joka löytää Afrikan tähden ja onnistuu viemään sen Tangeriin tai Kairoon. Muilla pelaajilla on tässä vaiheessa vielä mahdollisuus voittaa löytämällä hevosenkengän ja viemällä se ennen Afrikan tähden haltijaa Tangeriin tai Kairoon.

Video

Afrikan Tähdestä pelikuvaa YouTubessa.

Katso myös

Lähteet

  1. Printti-lehti 20/1985, "Peliuutiset" (sivu 25). Viitattu 22.4.2015.

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi