Dolphin/fi

From Zak
Jump to: navigation, search
Dolphin
Dolphin 4.0
Kehittäjä Dolphin Team
Ensimmäinen versio 2003
Vakaa versio 5.0 (24. kesäkuuta 2016)
Käyttöjärjestelmä Windows 7 tai uudempi, OS X 10.10 tai uudempi, Linux, Android 5.0 tai uudempi
Lisenssi GNU GPLv2
Lataa
Kotisivu dolphin-emu.org

Dolphin on ohjelma GameCuben, Wiin ja Triforcen emulointiin. Tehokkaalla koneella monet pelit toimivat sen kanssa hyvin tai niissä on vain pieniä virheitä. On myös paljon pelejä, jotka eivät vielä toimi siinä. Emulaattoria kehitetään aktiivisesti ja pelien yhteensopivuus paranee jatkuvasti.

Pelejä voidaan pelata Dolphinilla suuremmalla tarkkuudella kuin konsolilla. Emulaattori tukee Wiimote-ohjainta ja sen Nunchuk-lisäosaa sekä Xbox 360:n ohjainta. Peleissä voidaan käyttää suodattimia kuvan laadun parantamiseksi ja pelit voidaan tallentaa halutussa kohdassa.

Aloittaminen

Dolphinilla pelaaminen on lähes aidon tuntuista, kun käytetään Wiin ohjainta ja tietokone on liitetty televisioon. Toimiakseen emulaattori tarvitsee tehokkaan tietokoneen ja tietyt runtime-kirjastot. Lisäksi alkuperäiset pelit on kopioitava ennen kuin niitä voidaan käyttää emulaattorilla. Wiin ohjain voidaan liittää tietokoneeseen Bluetooth-yhteyden kautta ja tietokone televisioon esimerkiksi HDMI-kaapelilla.

Laitteistovaatimukset

CPU-Z näyttää tietoja tietokoneesta

Wiin ja GameCuben emulointi tarvitsee tietokoneelta riittävästi tehoja: mitä enemmän sitä parempi. Tarkista koneesi tiedot, jos epäilet niiden sopivuutta laitteistovaatimuksiin. CPU-Z näyttää tarkat tiedot tietokoneen suorittimesta, emolevystä ja muisteista. Näytönohjaimen tiedot voidaan selvittää GPU-Z-ohjelmalla.

  • Käyttöjärjestelmä: 64-bittinen Windows 7 tai uudempi, Linux, OS X (10.10 Yosemite tai uudempi) tai Android (5.0 tai uudempi). Emulaattori ei tue 32-bittisiä käyttöjärjestelmiä. Windows Vistaa ei enää tueta virallisesti, mutta emulaattori voi toimia siinä SP2:n kanssa.
  • Suoritin: Nopea suoritin SSE2-tuella. Suositellaan Intelin Core i5-4670K tai i5-3570K -tasoista neliytimistä prosessoria. Kannettavissa tietokoneissa hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi i7-4700MQ tai i7-4930MX. AMD:n prosessoreja ei suositella virallisesti, mutta FX-8000-sarjan prosessorit riittänevät useimmissa tapauksissa.
  • RAM-muisti: 2 Gt tai enemmän.
  • Näytönohjain: DirectX 10 - tai OpenGL 3 -yhteensopiva näytönohjain Pixel Shader 3.0 -tuella. Suositellaan nykyaikaista DirectX 11.1 - tai OpenGL 4.4 -yhteensopivaa näytönohjainta. Päivitä näytönohjaimen ajurit tarvittaessa ajan tasalle.

Emulaattorin asentaminen

Tavallisen käyttäjän voi olla usein suositeltavaa aloittaa Dolphinin viimeisimmällä vakaalla versiolla, joka on hyvin testattu ja jossa toimivat monet pelit. Kirjoitushetkellä viimeisin vakaa versio on 24. kesäkuuta 2016 julkaistu 5.0-versio. Emulaattorista löytyviä virheitä korjataan jatkuvasti ja siihen lisätään uusia ominaisuuksia. Kehitysversiot sisältävät viimeisimmät korjaukset ja parannukset, mutta niiden muuttuvan luonteen takia testaus on jäänyt vähemmälle ja ne saattavat sisältää tuntemattomia bugeja.

Windowsia käytettäessä vakaan version asennusohjelma voidaan käynnistää tuplaklikkaamalla ladattua exe-tiedostoa. Kehitysversion 7z-paketti voidaan purkaa esimerkiksi 7-Zip-ohjelmalla. Laita pelit haluamaasi hakemistoon, käynnistä Dolphin ja käytä Open-toimintoa etsiäksesi ladattava tiedosto.

Asenna tai päivitä tarvittaessa myös Dolphinin tarvitsemat runtime-kirjastot. DirectX:n päivittäminen korjaa pluginien latausvirheet. Valinnat niiden asentamiseen sisältyy emulaattorin 5.0-version asennusohjelmaan.

Pelit

New Super Mario Bros. Wii Dolphin-emulaattorilla

Alkuperäisestä pelistä on tehtävä ensin kopio, jotta sitä voidaan käyttää emulaattorin avulla. Jos tietokoneessa on yhteensopiva DVD-asema, alkuperäisestä GameCube- tai Wii-pelistä voidaan tehdä ISO-levykuva Rawdump-ohjelmalla. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää CleanRip-nimistä homebrew-ohjelmaa Wiillä.

Dolphinin kanssa yhteensopivia Wii-pelejä on satoja: Mario Kart Wii, Super Smash Bros. Brawl, jne. Pitkästä kehityksestään huolimatta emulaattori ei kuitenkaan ole täydellinen ja peleissä voi esiintyä pienempiä tai suurempia ongelmia. Dolphinin omilla wiki-sivuilla on listattu kaikki testatut pelit sekä niiden mahdolliset ongelmat ja ratkaisut. Esimerkiksi New Super Mario Bros. Wiissä esiintyy suuremmilla sisäisillä resoluutioilla varjostusongelma, joka korjaantuu asetusta "Force Texture Filtering" käyttämällä.

Emulaattorilla voidaan käynnistää 5.0-540-versiosta lähtien kaikki GameCube-pelit. Dolphinin 5.0-versiosta puuttuu vielä tuki Star Wars: The Clone Warsille.

Peliohjaimet

Wii Remote (oikealla) ja Nunchuk

Emulaattorilla voidaan käyttää Bluetooth-yhteyden kautta Wiimote-ohjainta ja sen lisäosia kuten MotionPlussaa, Nunchukia ja Classic Controlleria. GameCuben ohjainta voidaan käyttää liittämällä se tietokoneeseen erillisellä sovittimella. Ohjaimia voidaan myös emuloida.

Kursorin liikuttamiseen valikoissa tai FPS-peleissä tähtäämiseen tarvitaan Wiimoten lisäksi langaton ohjaimentunnistin (Sensor Bar). Se voidaan korvata myös vaihtoehtoisilla infrapunalähteillä kuten kahdella kynttilällä.

Wiimoten yhdistäminen

Wiimote-asetukset

Wiimote-ohjain liitetään tietokoneeseen Bluetooth-yhteyden kautta. Käytä ulkoista Bluetooth-sovitinta, jos tietokoneessa ei ole sisäänrakennettua Bluetooth-valmiutta.

Aloita valitsemalla emulaattorin Wiimote-asetuksissa alasvetovalikosta vaihtoehto Real Wiimote. Ohjaimia voi olla käytössä kaikkine lisäosineen samaan aikaan enintään neljä. Yhdistä Wiimote-ohjain painamalla Refresh-nappia ja sen jälkeen ohjaimesta samaan aikaan nappeja 1 ja 2.

Valitsemalla asetus Continuous Scanning ohjain voidaan liittää ilman että Refresh-nappia joudutaan painamaan jatkuvasti: paina ohjaimesta nappeja 1 ja 2 pelin aikana tai Wiimote-asetuksissa.

Vaihtoehtoinen tapa

Vaihtoehtoisesti Wiimote-ohjain voidaan liittää napsauttamalla Windowsissa Bluetooth-kuvaketta ja valitsemalla Lisää laite. Paina Wiimote-ohjaimesta samaan aikaan nappeja 1 ja 2, jonka jälkeen sen pitäisi tunnistua nimellä RVL-CNT-01. Noudata näytöllä näkyviä ohjeita. Muodosta laitepari ilman koodia. Kun ohjain on lisätty tietokoneeseen, ota se käyttöön emulaattorin Wiimote-asetuksista.

Muut asetukset

Asetusta Enable Speaker Data käytettäessä ohjaimen kaiutin on käytössä; Se voi hidastaa joitain pelejä. Asetusten Sensor Bar Position, IR Sensitivity, Speaker Volume ja Wiimote Motor muuttaminen vaikuttaa samalla tavalla kuin oikealla pelikonsolilla.

Pelin aikana ohjaimen voi tarvittaessa kytkeä uudelleen näppäinyhdistelmällä ALT+F5. Yhdistääksesi toisen ohjaimen paina pelin aikana Pause-nappia ja valitse Tools-valikosta Connect Wiimote 2 tai käytä näppäinyhdistelmää ALT+F6.

Wiimoten emuloiminen

Emuloidun Wiimoten asetukset

Aloita valitsemalla emulaattorin Wiimote-asetuksissa alasvetovalikosta vaihtoehto Emulated Wiimote. Asetuksia voidaan muuttaa painamalla Configure-nappia.

Asetukset

Emulaattorin oletusasetukset eivät yleensä ole sopivat, vaan niitä täytyy muuttaa, jotta pelit toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. Pelikohtaiset asetukset huomioiden pelien sulavuuteen voidaan vaikuttaa esimerkiksi seuraavilla asetuksilla.

Yleiset asetukset

Config-valikosta voidaan muuttaa yleisiä asetuksia. Valitse Enable Dual Core, jos koneessa on tuplaydinprosessori; huomaa että kaikki pelit eivät ehkä toimi asetuksen kanssa. Ruksaa kohta Enable Idle Skipping. Asetuksen Lock Threads to Core valinta voi lisätä hieman nopeutta, jos suoritin käyttää hypersäikeistystä.

Grafiikka-asetukset

Grafiikka-asetukset

Graphics-valikossa on kolme backend-valintaa ja nopein vaihtoehto riippuu siitä mitä ollaan pelaamassa. Direct3D11 on Windowsissa usein nopein ja paras vaihtoehto. OpenGL on ainoa vaihtoehto Linux- ja Mac-käyttäjille. Hitain valinnoista on Software Renderer ja tarkoitettu lähinnä virheenkorjaukseen.

Näytön tarkkuus voidaan valita kohdassa Fullscreen Display Resolution: suositeltava valinta on yleensä näytön natiivi tarkkuus. Kohdassa Internal Resolution aseta sisäiseksi tarkkuudeksi Auto (Multiple of 640x528). Jos emuloinnissa ilmenee hitautta, muuta jälkimmäiseen 1x Native (640x528) tai pienempi tarkkuus ja nosta siitä kunnes löydät itsellesi sopivan asetuksen.

Asetuksen Skip EFB Access from CPU käyttäminen voi lisätä nopeutta, mutta kaikki pelit kuten Super Mario Galaxy eivät toimi oikein sen kanssa. Käytä kohdassa EFB Copies valintaa Texture, ja vaihtoehtoa RAM vain pelin niin vaatiessa. Jälkimmäistä käytettäessä voit myös ruksata kohdan Enable cache lisätäksesi hieman nopeutta. Jos suorittimessa on enemmän kuin kaksi ydintä, asetuksen OpenMP Texture Decoder käyttäminen voi lisätä nopeutta.

Ääniasetukset

Poista DSP-valikon takaa valinta Enable Audio Throttle ja aseta äänenvoimakkuudeksi 100%.

Video

Dolphin-emulaattorin 5.0-version julkaisuvideo.

Dolphin-emulaattorin 10-vuotinen matka 4.0-versioon videona (2003-2013).

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi