File:Erajorma.zip
From Zak
Erajorma.zip (file size: 2.28 MB, MIME type: application/zip)
Warning: This file type may contain malicious code.
By executing it, your system may be compromised.
Eräjorma – Kalastus
File Summary
File | Eräjorma – Kalastus | |
Version | 0.9 | |
File size | 2.28 MB | |
Release date | ||
Release year | 2001 | |
Type | Video game | |
Platform | Windows | |
Requirements | 100 Mhz Pentium/AMD, 8 MB RAM, Windows | |
License | Freeware |
Game Summary
Developer | Siilisoftware | |
Publisher | Siilisoftware | |
Original release date | ||
Original release year | [[:Finnish games:|]] | |
Genre | Sports | |
Subgenre | Fishing | |
Series | Eräjorma | |
Article | Eräjorma – Kalastus | |
Website | siilisoftware.fi |
README
***** EräJorma 0.9 Uistelupeli ***** By: Tony Rasmus Siihen jää koukkuun... tony.rasmus@***.fi Luettelo: 1.Johdanto (sarjat ja tavoitteet) 2.Miten kalastaa? (jos näppäimet ovat hukassa) 3.Vieheet,syötit ja muut välineet (opi valitseen vieheet) 4.Missä kala syö? (opi muu kalastus) 5.Tulostaulukko (Seuraava kisa ja taulukko) 6.Ennätykset 7.Asetukset 8.Talletus 9.LOPPU 1.Johdanto: Huom! Jos haluat oppia peli kunnolla ja tajuta kaikkien vieheiden tarkoitukset lue kaikki tekstit!!!! Kaloista ja Jormasta saa paremmin selvää kun käyttää Isoja ikoneja eli 640 X 480 pixeliä. Asetukset saa vaihdettua painamalla hiiren oikeaa nappia taustakuvan kohdalla, valitse asetukset ja laske näyttöaluetta, jos eli ole jo käytössä 640 X 480 pixeliä. EräJorma uistelupelissä on tavoitteena päästä maailmanmestariksi uistelussa ja atrain kalastuksessa. Uistelussa on 7 ja atrainkalastuksessa 5 sarjaa,joista voi nousta aina ylemmälle sarjalle voittamalla kauden suurimman kalasaaliin. Rahaa vieheisiin voittaa : -saaliin kilomäärästä,joka kasvaa aina ylemmissä sarjoissa -Suurimmasta yhteis saaliista -Suurimman vonkaleen nostamisesta (vain uistelussa) -Sarjanoususta voitat aina nousu bonuksen Kalastaminen vaikenee ylempiin sarjoihin noustaessa. Kilpailijat ovat haasteellisempia ja kisoja tulee enemmän, mutta sitähän varten on olemassa välinekalastus, eli rahalla saa ja kunnon kelalla nousee. Suomen mestaruuden voitettua pääset ulkomaille kalaan jossa kalalajit ja vastustajien nimet ovat eksoottisempia. Jos läpäiset pelin, olet todellinen EräJorma, koska alku voi tuntua vaikealta ei kannata turhaan hermoilla, atrain kalastus on helppoa ja uistelunkin oppii muutaman kalareissun jälkeen. 2.Miten kalastaa? Uistelu: Kalastus tapahtuu ensin hiirellä valittaessa pakki, josta valitaan uistin/vaappu/ym.,jos käyttää kohoa tai tahnaa. Seuraavaksi painetaan hiirellä taivasta (Takaisin peli moodiin) joka aina sulkee pakin. Seuraavaksi tapahtuu heitto näppäimistä. -Ensin (VASEMMALLE),jolloin jorma alkaa ottaa virveliin vauhtia ja vihreä heittovoima palkki kasvaa. -Seuraavaksi (OIKEALLE), jolloin jorma heittää uistimen. Paras heitto tapahtuu palkissa olevan keltaisen viivan kohdalla, eli ei liian vasemmalle, mutta ei liian oikealle. Jos vauhtia on liikaa tulee roikku heitto. Liian vähän niin tulee liian matala kaari. Uistimen tippuessa veteen (jos ei mene vastarannalle) alkaa uistimen takaisin kelaaminen (jos ei ole kohoa) -kelaaminen tapahtuu näppäimistöllä (VASEN) ja (OIKEA) Eli näpyttelet vain sopivaan tahtiin vasenta ja oikeaa. Uistimet painuvat ilman kelausta pohjaan,kun taas vaaput kelluvat ja kelatessa painuvat syvemmälle. Jos sinulla on syvyysmittari tarkkaile sitä ettei uistin jää pohja kavustoon, mutta kuitenkin säilyttäen halutun syvyyden. (Huom! Luotain on erittäin käytännöllinen ja kannattaa ostaa heti kun on tienannut rahat siihen.) Jos vapa alkaa heilua ja vihreä pylväs pieneneen on kala napannut. Silloin alkaa väsytys vaihdellen kalan koosta. Tarkkaile vihreää palkkia joka kasvaa aina kelatessa. Vihreä palkki kuvaa nyt siiman kestoa. Huono siima katkeaa ihanne heitto kohdassa,kun taas kestävä aivan vasemmalla. Väsyttämiseen vaikuttaa myös virvelin taso tai jos Jormalla on Nortti huulessa. Kelaaminen kannattaa tahdittaa niin, että ensin kelaa lähes loppuun ja sitten antaa kalan viedä. Jos tuntuu että kala ei tule millään rantaan, on sinulla liian huono virveli tai yksinkertaisesti kala on liian suuri. Esim. Kerran väsytin ehkä 20 kg:n kalaa yli 1.5 min!!! ja vielä ihan huippu virvelillä. Kun olet saanut kalan rantaan siiman katkeamatta voit nostaa kalan rauhassa ja ihailla sen kokoa tarkemmin painamalla hiirellä kalan kohdalle,milloin jorma ottaa zoomi katseen. Kalan nostaminen tapahtuu (CTRL) napilla, riippuen siitä onko Jormalla haavia, ilman haavia saattaa Jorman saalis pudota käsistä takaisin veteen. Kalan ja uistimen hävittyä näkyvistä Saalislistaan kirjataan kala ja sen paino. Sama tapahtuu pelkälle (kalattomalle) uistimelle, johon ei tarvitse painaa (CTRL) nappia. Kun uistin on hävinnyt kuvasta alkaa taas uusi heitto. Kohoa eli ongintaa käytetään yleensä purossa ja joessa koukun tai heittoperhon kanssa lisättynä syötillä. Valittaessa koho tulee pakkiin syvyyden säätö liuku. Kohon heitto toimii samalla tavalla kuin uistin, mutta kohoa ei tarvitse kelailla koko aikaa rantaan, eikä se vajoa pohjakasvustoon, vaan pitää saman syvyyden. Lisäksi, kala syö vain jos sitä ei kelata!. Kuitenkin jos kalastat matalissa vesissä,älä säädä liian syvälle. Sinun pitää olla valppaana ja tarkkailla vapaa ja heittopalkkia ettei kala vain näykkäise syöttiä,vaan kun vapa heiluu aloita kelaaminen heti. Todella suuret vonkaleet saattavat kalan napatessa vetäistä niin kovaa syöttiä (jos et ehdi kelaamaan, että siimat napsuu poikki ja uistimet jää kalanruoaksi. Jos viehe ei ollut ruohouistin ja onnistuit heittämään sen vastarannalle tai upottamaan pohjamutaan, rupeaa Jorma kiroileen ilmoitukseksi virheestäsi (Äänet päällä) , ja uistin menee hukkaan, myös jos käytit heittokohoa tai painoja hukkaat ne myös. Siimasi kuluu ja joudut ostaan lisää seuraavaan kilpailuun. Siima voi katketa myös väsyttäessä kalaa, jos vihreä palkki ylittää siiman kestokohdan. Silloin hukkaat myös uistimen painon/kohon ja katkot siimaa... Kala voi myös näykätä syöttiä,jos päästät kalan liian pitkälle, uistin ei mene hukkaan mutta syöttisi kuluu. Jos hukkaat kaikki uistimet on sinulla syytä harjoitella kalamiehen saloja ja keskeyttää kisa. Joskus liian hyvä virveli on huono kapeissa puroissa/joissa Koska uistimet lentävän aina vastarannalle. Silloin kannattaa tehdä ihan pikku heittoja (näpäytyksiä) Virvelinheiton oppii yleensä yhden kilpailun aikana Helpointa on heittää merellä, kun taas vaikeinta puroissa ja koskissa. Atrain kalastus: Atrainkalastuksessa on joki tai puro kuvattuna sivulta päin. Tarkoituksena on napata 60 sekunnin aikana niin monta kalaa kuin ehtii. Atraimia on 3 erilaista: kapea keihäs, kaksihaarainen atrain ja 3 haarainen atrain. Lyönti ja veto tapahtuu (CTRL) napista ja atrainta sivuille liikuttaminen (VASEN) ja (OIKEA) napeista. T.N.T:n tiputtaminen tapahtuu hiirellä valitsemalla räjähde patukka, minkä jälkeen on painettava aina taustaa. Kalojen nappaamisessa on hyvä ennakoida kalojen nopeus ja syvyys lyödessä atrain niiden läpi. T.N.T:n räjähdyksen jälkeen voit noukkia kelluvat kalat saalislistalle ilman ennakointia. Voit myös napata monta kalaa kerralla painamalla (CTRL) nappia kesken noston tai lyönnin joka muuttaa aina atraimen suunnan. Kalojen noustessa pintaan ne kirjautuvat saalislistalle ja lista häviää muutaman sekunnin jälkeen. Atrainkalastuksessa kalat eivät ole isoja eikä niitä ole montaa lajia. Kalalajit kuitenkin kasvavat noustessa ylempiin sarjoihin. Atrainkalastuksen kalat ovat Särki, Ahven, Siika ja Lahna paikallis kaloja Taimen ja Hauki Suomen vesissä Lohi Maailman vesissä 3. Vieheet,syötit ja muut välineet: -vieheet Vieheet jaetaan 8 eri luokkaan: Vaaput,Lusikat,Ruohouistimet,Hyrrät,Heittoperhot, Kumikalat,Vieheet ja koukku Syötit 2 luokkaan: Tahnat ja elävät syötit painot ja muut tarvikkeet ovat 2 eri luokkaa -Vaaput ovat kelluvia vieheitä,jotka uppoavat kelatessa Vaaput yleensä houkuttelevat hyvin,mutta isot kalat nappaavat vain isoimpiin vaappuihin. -Lusikat ovat uppoavia vieheitä,jotka nousevat kelatessa Lusikat ovat yleensä hyviä hauen nappaajia, joiden syönti on kohtalainen mutta kalojen koko vähän suurempi. -Ruohouistimet ovat uppoavia vieheitä,jotka nousevat kelatessa, mutta parasta niissä on etteivät ne tartu pohjaan tai vastarannan kasvillisuuteen,ne sopivat hyvin puroihin. Uistimet houkuttelevat kyllä melko huonosti,eikä niillä mitään isoimpia kaloja nappaakkaan. -Hyrrät ovat uppoavia vieheitä,jotka nousevat kelatessa ne ovat samanlaisia kuin lusikat, mutta niiden syönti on vähän parempi,kun taas kalojen koon saanti vähän pienempi -Heittoperhot ovat uppoavia vieheitä ilman kohoa. Perhot ovat tarkoitettu jokiin ja puroihin,joskus järviin. Merellä niillä ei tule kuin känsiä käteen, vai tuleeko? Uppoavalla perholla ei saa kalaa kuin kalamiehen tuurilla, mutta kohon ja syötin lisätessä syönti ja kalojen koko on valtava vaikuttaen syötin laadusta. Kumikalat ovat uppoavia vieheitä,jotka nousevat kelatessa Kumikalat on tarkoitettu jokiin ja järviin napatakseen isoja kaloja,niiden syönti on huono,mutta kalojen koko hyvä. Vieheet uppoavia vieheitä,jotka nousevat kelatessa ne ovat TV-Shop humpuukkia joihin ei usko kukaan, vai uskooko? Niiden syönti on aivan surkea,mutta yllätys yllätys niillä voi joskus kalamiehen tuurilla repiä valtavia vonkaleita. Koukku on sama kuin heittoperho. Se uppoaa ilman kohoa. Uppoavalla koukulla ilman syöttiä ei saa kuin pahan mielen, mutta kohon ja syötin lisätessä ne ovat edullinen ratkaisu kalan saantiin. Kalojen koko on melko pientä vaihdellen syötin laadusta mutta koukun paras ominaisuus on että sillä saa aivan Simona kalaa! eli syönti on valtava. Koukulla ei saa meressä kuin huonon omatunnon. -syötit Tahnat ovat lajiteltu 3 eri tahnaan. Tahnat ja syötit ovat tarkoitettu lähinnä koukkuun ja heittoperhoihin, mutta kyllä ne uistimissakin jotain potkua antavat... Tahnan käytön kalastaessa huomaa kun valitun uistimen kohdalle ilmestyy kaksi tähteä jotka kuvastavat uistimen olevan varustettu jollakin syötillä. Syötti kestää ilman kalan nappaamista 2 heittoa. Jos kala näykkii viehettä kuluu 1 tähti. Jos kala nappaa vieheeseen kuluu kaikki syötit. Punainen Big Fish kalatahna ei vaikuta kalan syöntiin vaan kalan kokoon, eli jos lähdet hakeen vonkaleita osta tätä. Vihreä Catch a Fish kalatahna vaikuttaa kalan syöntiin ei sen kokoon, eli jos kala ei tahdo syödä osta tätä. Sininen All Fish kalatahna on punaisen ja vihreän sekoitus eli sen välimuoto jossa on vähäsen kummankin ainesta. Madot vaikuttavat koukussa ja perhoissa kalansyöntiin,varsinkin koukussa, mutta muihin vieheisiin ei matoja kannata sotkia, ne eivät vaikuta niissä. Madoilla on vaihteleva vaikutus eli joskus tulee joskus ei... Toukat vaikuttavat koukussa ja perhoissa kalan suuruuteen ja osaksi vähäsen kalan syöntiin. muihin vieheisiin ei Toukkia kannata sotkia, ne ei vaikuta niissä. Toukilla on vaihteleva vaikutus eli joskus tulee joskus ei... -painot ja heittokoho Painoja on 3 eri mallia. Kevyt ja raskas paino, on tarkoitettu siihen jos viehe ei uppoa tarpeeksi nopeasti ,pieni vähemmän iso enemmän. Painot mahdollistavat nopean kelauksen ilman että lusikka nousee heti pintaan, tai sen että vaappu uppoaa nopeammin syvemmälle. HeittoKoho on tarkoitettu siihen jos jokapäiväinen kelaaminen raastaa hermojasi rotan lailla tai purolla koko aikainen muutaman metrin heittely pistää vihaksi, voit ottaa rennosti ja muuttaa virvelöimisen onkimiseen. Heittokohon valittaessa pakissa tulee myös näkyviin kohon syvyyden säätö, josta saa säätää koukun tai perhon syvyyden. -virvelit Virveleitä on 5 eri mallia. bonuksena 6 Halpahallin lastenosaston leikkipilkki heittää surkeasti ja kelaus on jotain aivan hirveää, pilkillä väsyttäminen on erittäin tuskallista eikä se kestä suuria kaloja. Umpikela heittää huonosti ja kelaa huonosti, kalan väsytys kestää kauan ja se on muutenkin perseestä,hintaa lukuunottamatta. kokoaikainen nappejen näpytys raastaa muutenkin hermoja. Ylähyrrä heittää jo paremmin ja kelaakin nopeammin, kalan väsytyskin on jo hintansa veroista. Avokelalla onnistuu jo pitkät heitot ja kelan välityssuhde on nopea, ei tarvitse hakata nappeja kelatakseen vaan hermoja voi helpottaa löysällä rantaan kelaamisella. Kalan väsytyskin on jo helpompaa,jos ei kyseessä ole tosi vonkaletta. Kesto-Ylähyrrä kela heittää pisimmälle,kelaussuhde on nopein ja se on rakennettu erikseen isojen fisujen ylös repimiseen. Ehdottomasti hankittava ylemmissä sarjoissa -muut tarvikkeet Kalapakkiin mahtuu alussa 2 tavaraa, 2 painoa ja 4 uistinta Isompaan pakkiin mahtuu 2 tavaraa, 2 painoa ja 6 uistinta. L&M savukeaski on jokaisen EräJorman henkiinjäämis ehto. ilman röökii heitot ei tahdo sujua kelaaminen on hitaampaa ja kokoaikainen Jorman mutina pistää vihaksi. Jorman Kalanväsytyskin onnistuu helpommin nortti suussa. Off-hyttysmyrkky - Ei ole tehty mitään. Haavi on väline jolla kalat nostetaan uistelukilpailussa rantaan, ilman haavia otteesi voi lipsua ja kala tippua, mutta haavilla kalan nostaminen on varmempaa. Kala luotain, mahdollistaa uistimen syvyyden tarkkailun. Lämpömittari, mahdollistaa veden lämmön tarkkailun ja parempien uistimien valitsemisen oikeisiin vesiin. T.N.T Mahdollistaa atrainkisoissa räjähteiden käytön. Räjähteellä kalat jäävät kellumaan jokeen. Kalastuskortti on kausikortti, joka mahdollistaa 100 mk kalastuksen per kausi, hyöty kasvaa aina ylemmissä sarjoissa joissa 20 mk maksu tulee kalliimmaksi. Atraimet ovat atrainkisaan tarkoitetun atraimen eri teriä, mitä leveämpi terä, sen leveämmältä se tärppää. Jos uistimien valinta tuottaa ongelmia ja niiden vaikutus mietityttää niin... Punainen väri - yleensä syönti huonompaa - Kalojen koko isompaa Vihreä väri - yleensä syönti suurempaa - Kalojen koko pienempää Sininen väri - yleensä syönti kohtalainen - Kalojen koko kohtalainen Valkoinen väri -yleensä syönti vaihtelee - Kalojen koko vaihtelee muilla väreillä on muita ominaisuuksia jotka vaihtelevat aina vieheestä riippuen... Bonus tavarat: Kun läpäiset pelin, eli olet Uistelun maailmanmestari saat kauppan lisää tarvikkeita, joiden ominaisuuksia en kerro, vaan ne täytyy kokeilla. 4. Missä kala syö? Kala ei syö koskaan ihan oman rannan tuntumassa. Yleensä joka paikassa kala syö hyvin pinnassa,mutta ne ovat pieniä kalaparvia. Suuriakin voi napata pinnasta. Keskivaiheella syö normaalisti ja kalan koko pysyy normaalina Pohjalla vaanivat kaikista suurimman vonkaleet,mutta ne eivät ole parvina,joten kala syö pohjalla huonommin. Merellä ei ole erityistä paikkaa. Vaaput ovat hyviä merellä. Lusikat ja hyrrät kohtalaisia. Perhot ja koukut ovat huonoja merellä. Järvellä ei ole erityistä paikkaa, kuhan ei kalasta ihan oman rannan tuntumassa. Vaaput,lusikat,hyrrät,kumikalat ja koukkut ovat hyviä järvellä eivätkä perhotkaan mitään huonoja ole. Joessa ja Purossa kala tulee yleensä vastarannan tuntumassa, eli täydellinen heitto vastarannan tuntumaan on hyvä. Perhot ja koukut kannattaa jättää juuri sinne muhimaan ne ovat hyviä joessa ja purossa. RuohoUistimet ovat hyviä siinämielessä että ne eivät koko aikaa tartu kiinni, ja jos aloittelet vasta pelaamista,käytä niitä ennenkuin opit jalon kalastuksen taidon... Joella saa kalaa melkein kaikilla vieheillä. Jos tuntuu että vieheellä ei syö saatta vika olla siinä että kalat eivät halua napata siihen vieheeseen juuri silloin, eli kannattaa vaihtaa viehettä. Silloin kun tuntuu että tietyllä vieheellä tulee hyvin, kannattaa sillä kalastaa niin kauan kun kalaa nousee. Isojen kalojen syöntiin vaikuttaa myös veden lämpötila joten lämpömittarin hankinta ja oikeiden uistimien valinta vaikuttaa kalan tärppäämiseen. 5. Tulostaulukko Tulostaulukosta näet kaikkien sarjassa kilpailevien kalamiesten kauden yhteissaaliin. Jos saat kauden viimeisen kilpailun loputtua suurimman yhteissaaliin nouset sarjassasi ylemmäksi. Sama pätee atrain taulukkoa. Taulukosta näet myös montako kilpailua sinulla on kaudessa jäljellä ennen kauden loppua. Paras kaikista mitä taulukosta löytyy on seuraava kisapaikka. Jos olet jo kovempi EräJorma käyt katselemaan aina kisapaikan ja valitset vieheet sen mukaan seuraavaan kisaan. Info painikkeesta saat tietoa uistinvalinnoista, kalastuksesta sekä veden lämpötilasta. Sabotointi on toisten vieheiden sabotointi seuraavaan kisaan. Voit valita vain yhden uhrin ja siitäkin voit jäädä kiinni, mutta tiukan paikan tullen kauden lopussa kannattaa ehkä käydä sabotoimaan pahimman kilpailijasi vieheitä voiton varmistamiseksi. Et voi sabotoida toisten atraimia, vaan uistimia. 6. Ennätykset: Ennätyksistä näet suurimmat vonkaleet jokaista kalalajia kohti sekä suurimmat yhteissaaliit niin atraimella kuin uistimilla. Ennätyslistassa sijaitsee myös pelin talletus ja avaus. Testipelaajamme saivat tämmöistä saalista ylös... Silloin joskus aikoinaan, raakaversiossa...... ******* TOP 10 ***** 1.Linda - 29,782 kg Hai - Perho 2.Kina - 22,947 kg Miekkakala - Perho 3.Kina - 21,881 kg Rausku - Perho 4.Tonttu - 21,377 kg MeriLohi - Perho 5.Warkki - 20,27 kg Miekkakala - Perho 6.Tonttu - 17,817 kg KirjoLohi - Perho 7.Kina - 15,800 kg Hauki - Lotto lusikka 8.Kina - 8,920 kg Made - Lotto lusikka 9.Jani - 2,408 kg Ankerias - Perho 10.Kina - 2,270 kg Lahna - Lotto lusikka Osa kalojen nimistä on jälkeenpäin muutettu,esim kirjolohi, joten saattaa olla että näin isoja kirjolohia ei saa jatkossa... Jälkeenpäin teen peliin kunnon piste ennätys listat,kun joku vain lähettäis ohjeita.... Osa testipelaajista ei päässyt toteuttamaan itseään, kun lähtivät Ruotsinlaivalle ryyppäämään ja hukkasivat Häkin Ruotsiin, mutta eiköhän Niko,Pasi ja Häkki tee vielä muutamat ennätykset peliin ennen levitystä, vai mitä pojat? 7. Asetukset Asetuksista voit muuttaa Erä Jorma nimen omaksi nimeksesi tai huijauskoodiksi, johonka saat vihjeitä peli läpi päästyäsi. Peli äänet mahdollistavat eräjorman puheet ja effektit Kala-raja on rajoitus joka rajoittaa eksoottiset kalat Suomen ulkopuolelle, koodeilla tai uistelu osan läpi päästyäsi kalaraja poistuu. 8. Talletus Tallennuksessa ei tarvi ottaa muuta huomioon, kuin sen että tallennus nimen perässä on aina .erä Ilman .erä loppua peli ei avaa tilannettasi uudestaan. Avaamisessa peli avaa vain .erä tiedostot 9. LOPPU Jos peli tylsistyy ensimmäisissä sarjoissa, on muistettava että kohta EräJorma lähtee ulkomaille kalastaan, missä mukaan tulevat todella isot vonkaleet. Koittakaa ihmeessä myös mennä peli läpi, en oo saanu yhtään ilmoitusta että joku olis menny peliä läpi???? Jos peli muuttu läpipäästyään tylsäksi, luulit taas väärin, nimittäin nyt alkaakin Kännikalan metsästys. Eli kuinkasuuren kännikalan nappaat Catch a Fish vieheellä???? Ilmoitelkaa läpipääsyistä, sekä lähetelkää ennätyslistoja. Vaikka edit- tiedostolla toistaiseksi voi muokata ennätyksiä, näen omalta eräjormalta heti, jos kilomäärä ylittää maximi määrän, joten on joka tapauksessa turha yrittää huijata :) Pistän sivuille varmaan kohta ennätyslistoja. ONNEA KALAREISSULLE !!!!!!!!!!
File history
Click on a date/time to view the file as it appeared at that time.
Date/Time | Dimensions | User | Comment | |
---|---|---|---|---|
current | 10:05, 5 December 2015 | (2.28 MB) | Admin (Talk | contribs) |
- You cannot overwrite this file.
File usage
There are no pages that link to this file.