Huuhkaja.zip (file size: 278 KB, MIME type: application/zip)
Warning: This file type may contain malicious code.
By executing it, your system may be compromised.
HUUHKAJA-shakki v3.6 for DOS
FILE_ID.DIZ
HUUHKAJA-shakki. Vaatii DOS, XT/486, VGA. Pelaa virallisilla shakkisäännöillä. Jos siirto olisi laiton HUUHKAJA neuvoo lailliset siirrot kirkastamalla ruudut. Pelaa sitä paremmin mitä nopeampi on kone. Pyrkii käyttämään saman ajan kuin pelaajakin. http://www.personal.eunet.fi/pp/bilis/ huuhkaja.zip
README
*** This is HUUHKAJA-chess helpfile *** What you need: -HUUHKAJA is made with old QBasic 4.5 program, so it is DOS-game. -Working as well with Win3.x, Win95. (Win95 shortcut properties: Memory: auto Screen: full screen ) -HUUHKAJA work in old XT, but slowly. 486-processor working smoothly. -VGA is good enough. (320x200x256) -No need mouse. -Disk space 2Mb. -Use only conv. memory (up to 640 kb). Common: -Keep files in same folder/directory. -HUUHKAJA uses official rules. -If move is unlegal HUUHKAJA help yuo to move with bright positions. -HUUHKAJA is better in fast computer. -HUUHKAJA try use same time as player. Play the game: -If Yuo want 'blacks' press BackSpace. Otherwise move yourself. -Yuo can chance side when yuo want (BackSpace). -If computer thinking so long time you can forses to move(Space). -'Any key' shows you last move. And if yuo have registery number you can read it on left list. -TIME-meter shows red minutes what you use more than computer. (green if computer use time more than player). -LEVEL-meter shows how deep is computers thinking. -Klock: right down (,dont be late). Solve mate: -Setup board(PageUp). (look 'setup board'). -Give numbers of moves (PageDown). -IMPORTANT: Computer have turn to move after setup. So, if you want solve white mates chance side first. (look carefully board direction.) Dark screen: -After game is over or brake or start new game. -It is like warning. You dont stop accidently. Move of pieces: -Move cursor with arrows. -Select with Enter and move cursor again. -Leave to new place with Enter. Game end: -HUUHKAJA finishd game if player or computer can't move. -If you are registered you can brake(Esc) and continue in same position some other time. Setup board: -After setup yuo can continue normally or solve mate. -End setup with PageDown. -IMPORTANT: You can not have too many pieces or your king can not be in chess. -Colour chnce: select in side and leave same place. -Delete piece: select in board and leave same place. -IMPORTANT: computer have turn to move after setup. -Cancel setup: press Esc (return same position). Keyboard: Arrows: cursor move Enter: select ESC: back or cancel or exit BackSpace: chance turn/side Space: forses to move PageUp: board setup / solve mate PageDown: board setup end / solve mate Home: new game R: register Registery: -Without register-number HUUHKAJA: -working 5 minutes at time. -don't remember positions after brake. -can't use 'opening book' (avaukset.rnd). -don't make 'lastgame.txt' document. -anycase little sadly :-) -If you want register-number send to me little money (5usd or something) for time what I spend so hard. I send your number what you use to registery(press: 'R') -Name and number keeped in HUUHKAJA.INI -Look address below. Addresses: Registery: J.H Huov**** 4 * ** 00*** HELSINKI FINLAND Something wrong? : huuhkaja@*****.pp.fi Newest version at HUUHKAJA: http://www.personal.eunet.fi/pp/bilis/huuhkaja.zip
LUEMINUT
*** Tämä on HUUHKAJA-shakin käyttöojhe *** Koneen vaatimukset: -HUUHKAJA on tehty vanhalla QBasic 4.5 ohjelmalla , joten se on DOS-pohjainen peli. -Toimii hyvin myös Win3.x, Win95 ympäristöissä. (Win95 pikakuvakkeen asetukset: Muisti: automaattinen (auto) Näyttö: koko ruutu (full screen) ) -HUUHKAJA toimii jopa vanhoissa XT-koneissa, mutta käytännössä vaaditaan 486-prosessori tai parempi. -Näytöksi kelpaa VGA. (320x200x256) -Hiirtä ei käytetä. -Levytilaa n. 2Mb. -Käyttää vain perusmuistia. Yleistä: -Pidä kaikki ohjelman tiedostot samassa hakemistossa/kansiossa. -HUUHKAJA pelaa virallisilla shakkisäännöillä. -Jos siirto olisi laiton HUUHKAJA neuvoo lailliset siirrot kirkastamalla ruudut. -HUUHKAJA pelaa sitä paremmin mitä nopeampi on kone. -HUUHKAJA pyrkii käyttämään saman ajan kuin pelaajakin. Pelaaminen: -Jos haluat koneen aloittavan paina BackSpace. Muuten siirrä nappia ensin itse. -Puolta vai vaihtaa koska vaan (BackSpace). -Jos kone tuntuu miettivän kiusallisen kauan voit pakottaa sen siirtämään(Space). -Jos et huomannut koneen siirtoa niin edellinen siirto näkyy listassa vasemmalla(rekisteröidyssä versiossa) ja painamalla 'jotakin' näppäintä siirto näytetään uudelleen. -TIME-mittari näyttää punaisilla ledeillä minuutit joita olet käyttänyt enemmän kuin kone. (Vihreillä jos kone on miettinyt kauemmin). -LEVEL-mittari näyttää kuinka monta tasoa keskinmäärin kone miettii siirtoja eteenpäin. -Kello on oikeassa alanurkassa (,ettet myöhästy). Matin ratkaisu: -Aseta ensin napit(PageUp). -kts. nappien asettelu -Anna siirtojen lukumäärä(PageDown). -Huomaa, että jos valkoisen pitäisi tehdä matti niin vaihda puolta ensin(BackSpace) ja mene sitten asettamaan napit laudalle, sillä kone on siirtovuorossa asettelun jälkeen. -Huomaa myös, miten päin lauta on kun asettelet nappeja! Tumma ruutu: -Tumma ruutu tulee pelin päättyessä tai pelin keskeytyessä. Se on eräänlainen varmistus ettei esim. vahingossa aloita peliä alusta(Home). Napin siirtäminen: -Siirrä kursori nuolinäppäimillä haluttuun paikkaan. -Tartu nappiin Enterillä ja siirrä kursori jälleen ja laske nappi irti Enterillä. Korottaminen: -Sotilaasi edettyä perille voit valita upseerin vasempaan laitaan ilmestyvästä valikosta - siirrä kursori halutun napin päälle ja paina Enter. Pelin loppuminen: -HUUHKAJA lopettaa pelin kun toisella pelaajalla ei ole siirtomahdollisuutta. -Rekisteröidyssä versiossa voit lopettaa pelin kesken(Esc) ja jatkaa samasta asemasta. Nappien asettelu: -Voit luoda pelitilanteen laudalle(PageUp) ja jatkaa sen jälkeen peliä joko normaalisti tai antaa koneen ratkaista mahdollinen matti asetelmasta. Asettelu lopetetaan painamalla 'PageDown'. HUOMAA: Et saa olla itse tällöin shakissa ja nappiesi määrä ei voi olla laiton. -Nappien värit voit vaihtaa valitsemalla napin laidasta ja päästämällä sen irti samassa paikassa. -Nappi poistetaan laudalta valitsemalla ja päästämällä samaan paikkaan -Muuten siirretään normaalisti. -Huomaa, että kone on siirtovuorossa asettelujen jälkeen. -Voit palata ilman asettelua painamalla Esc. Näppäimistön yhteenveto: Nuolet: kursorin liikkuminen Enter: valinta ESC: peruutus ja keskeytys BackSpace: puolen vaihto Space: siirron pakotus PageUp: nappien asettelu / matin ratkaisu PageDown: nappien asettelun lopetus / matin ratkaisu Home: uusi peli R: rekisteröinti Rekisteröinti: -Ilman rekisteröintiä HUUHKAJA: -toimii vain viisi minuuttia kerrallaan. -ei muista asemaa keskeytyksen jälkeen. -ei käytä avauskirjastoa. -ei muodosta LASTGAME.TXT dokumenttia. -et näe siirtoja vasemmalla listassa. -muutenkin vähän ikävämpi :-) -Rekisteröi HUUHKAJA lähettämällä minulle nimellinen korvaus(20mk) tuhlatusta ajastani niin saat vastineeksi nimeäsi vastaavan numeron, joka syötetään HUUHKAJALLE painamalla 'R'. Nimi ja numero tallentuvat .INI tiedostoon. -Katso yhteystiedot alempana. Yhtystiedot: Rekisteröinti: J.H Huov**** 4 * ** 00*** HELSINKI FINLAND Kysymykset ja huomautukset: huuhkaja@*****.pp.fi Uusin versio HUUHKAJASTA: http://www.personal.eunet.fi/pp/bilis/huuhkaja.zip
File history
Click on a date/time to view the file as it appeared at that time.
Date/Time | Dimensions | User | Comment | |
---|---|---|---|---|
current | 08:39, 18 August 2017 | (278 KB) | Admin (Talk | contribs) |
- You cannot overwrite this file.
File usage
There are no pages that link to this file.