Kalliolinnan aarre/fi

From Zak
Jump to: navigation, search
Kalliolinnan aarre
Otsikkoruutu
Kehittäjä Tuomas Salste
Julkaisija T&T-SOFT
Suunnittelija
Säveltäjä
Julkaistu 1989
Alusta Commodore 64
Lajityyppi Tekstiseikkailu
Pelaajat Yksinpeli
Lataa
Lisätiedot
Kävijöiden arvio
Arvosana: --% (äänestä)
Arvostelut
Arvostelija Arvosana
{{{Publication}}} {{{Score}}}
{{{Publication2}}} {{{Score2}}}
{{{Publication3}}} {{{Score3}}}
{{{Publication4}}} {{{Score4}}}
{{{Publication5}}} {{{Score5}}}

Kalliolinnan aarre on Tuomas Salsteen tekemä tekstiseikkailu, joka julkaistiin vuonna 1989 kuusneloselle kasetilla ja levykkeellä T&T-SOFT-nimen alla. Pelissä seikkaillaan sokkeloisessa linnassa ja etsitään kadonnutta aarretta.

Tarina

1732

Oli kaunis kevätaamu vuonna 1732. Antti Jaakonpoika ja hänen kaksi toveriaan pysähtyivät metsäpolun varteen odottamaan. Hetken kuluttua paikalle saapui kuninkaan lähetti, jonka miehet raa'asti ryöstivät ja tappoivat. Saaliikseen Antti ja kumppanit saivat kasan mittaamattoman arvokkaita jalokiviä. Ne he piilottivat läheiseen Kalliolinnaan.

Kului kaksi päivää. Joukko sotilaita tuli tervehtimään Antin joukkoa ja heidät tuomittiinkin kuolemaan ryöstöstä. Tuomiot pantiin sen ajan tapaan käytäntöön heti.

Ennen kuolemaansa Antti ehti kertoa saaliin kätköpaikan vain eräälle luotettavalle vanhukselle, joka kertoi salaisuuden kahdelle kuulijalleen kuolinvuoteellaan.

Juoruthan tunnetusti elävät pitkään Suomessa...

1989

Eräänä päivänä ajellessasi pienen maalaiskylän läpi ikiwanha autonrähjäsi teki lakon. Apuun löysit erään vanhan vaarin. Autoa korjaillessanne vaari kertoili mielenkiintoisia tarinoita menneiltä ajoilta. Yksi tarina osoittautui selvästi muita mielenkiintoisemmaksi.

Vaari kertoi, että läheisessä erämaassa sijaitsevaan Kalliolinnaan on piilotettu kasa Ruotsin kuninkaan jalokiviä. Kukaan ei luultavasti ole hakenut niitä pois, koska linna on niin kaukana teistä, ettei kukaan ole käynyt siellä sitten viime sotien.

Vakuutuit vaarin tarinasta siinä määrin, että päätit lähteä etsimään jalokiviä. Ajoit takaisin läheiseen kaupunkiin hakemaan pienen soutuveneen, jonka työllä ja tuskalla rahtasit järven rantaan, ja soutelit saarelle.

Nyt seisot yksin linnan pihalla. Porttikaan ei ole lukossa. Päätät vältellä museoviraston virkahenkilöitä, koska hehän ilman muuta veisivät aarteesi. Onneksi tunnet erään varastetun tavaran kauppiaan.

Pystytkö varastamaan jo kerran varastetun aarteen?

Ohjeita pelaamiseen

Kartat

Kartta 1: Pelin alku

Pelin alku
  • Tutki sotilassalissa karhuntaljaa löytääksesi oven asevarastoon.
  • Mene sotilassalissa kaappiin päästäksesi salakammioon johtavaan käytävään.
  • Ota ruutia ja terävä miekka asevarastosta.
  • Ota vanha avain salakammiosta.
  • Ota muurinmurtaja työpajasta.
  • Vedä köydestä vartiohuoneessa saadaksesi rautaristikon alas.

Kartta 2: Linnan toinen kerros

Linnan toinen kerros
  • Avaa lukittu ovi suuressa hallissa (salakammiosta löytyneellä avaimella).
  • Päästäksesi itään suuressa hallissa, rautaristikko on ensin vedettävä alas vartiohuoneessa (edellinen kartta).
  • Avaa luukku pohjoisessa puolustuskäytävässä päästäksesi kaarevaan käytävään.
  • Ota voimajuomaa alkemistin salaisessa laboratoriossa.
  • Tutki työtasoa alkemistin salaisessa laboratoriossa päästäksesi kapeille portaille.
  • Tuki seinäpeiliä kamarissa päästäksesi pimeään salakäytävään.
  • Tutki pöytää salaisessa huoneessa löytääksesi vivun.
  • Vedä vivusta salaisessa huoneessa avataksesi luukun katosta.

Komennot

Liikkuminen Peli Yleiset komennot Muut komennot
p (pohjoinen) apua (komennot) katso pudota
i (itään) lopeta (alkaa alusta) ota veda
e (etelään) tavarat (omat tavarat) tutki ammu
l (länteen) talleta avaa juo
y (ylös) lataa mene murra
a (alas) kiipea
katkaise
tayta
tapa

Katso myös

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi