Turbiksen asetuksia pääsee vaihtamaan OPTIONS menusta, johon pääsee päävalikosta.
Asetusten vaihtamisen lisäksi samaisesta menusta voi katsella vanhoja pelejä
(replays). Kaikki asetukset on jaettu viiteen pääryhmään:
- General
- Details
- Ranking
- Audio
- Controls
General menu
Players
Pelaajien määrä.
|
|
Game Type
Tällä hetkellä voit valita kahdesta eri pelityypistä. Joko
normaalista tai kill countista. Normaalissa jokaisella pelaajalla
on playmodesta riippuvainen määrä aluksia ja voittaja määräytyy
sen mukaan kuka on viimeisenä hengissä - klassiseen turboraketti
tyyliin. Kill countissa taas lasketaaan tappoja, joita saat
tuhottuasi vihollisen aluksen, mutta toisaalta menetät niitä
jos kuolet omiin ammuksiisi tai törmäät seiniin (lethal walls
valittuna), eli käytännössä aika samanlaista kuin deathmatch ja
yhtä hauskaa moninpelinä.
|
|
Kill Limit
Kill limit vaikuttaa ainoastaan, jos pelityyliksi on valittu
"kill count". Kun jokin pelaajista on saanut kill limitin verran
tappoja, voittaa hän erän ja on mahdollisuus vaihtaa kenttää.
Asettamalla arvo nollaan, ei rajoitusta ole, vaan peli jatkuu
niin kauan kuin pelaajat haluavat.
|
|
Startup Bases
Startup bases määrittää mistä kukin pelaaja aloittaa pelinsä.
Jokaisessa virallisessa turbis kentässä on kaikille neljälle
pelaajalle asetettu vakio tukikohta, sen lisäksi voi kentissä olla
myös muita tukikohtia, joille ei ole määritelty vakiopelaajaa.
PRESET asetuksella aloittavat pelaajat aina vakio tukikohdistaan,
RANDOM FROM PRESET asetuksella taas pelaajat voivat alkaa miltä
tahansa näistä neljästä tukikohdasta ja RANDOM FROM ALL asetuksella
miltä tahansa kentässä olevalta tukikohdalta. HUOM! nämä tukikohdat
määritellään ainoastaan jokaisen erän alussa - ei jokaisen
kuoleman kohdalla.
|
|
Unused Bases
Turbiksessa voit laskeutua aina kaikille laskeutumiseen merkityille
alueille ja tästä menusta säädetään mitä tapahtuu kun laskeudut
tukikohtaan, joka ei ole kenenkään pelaajan oma. USE LEVEL
PRESET käyttää, kuten nimestäkin voi päätellä, kentässä valmiiksi
määriteltyjä arvoja. FULL SERVICE valittuna taas kaikilta
muilta paitsi vihollisen tukikohdilta saa kaikkia täydennystarvikkeita.
LANDING ONLY taas sallii ainoastaan laskeutumisen tyhjille
laskeutumispaikoille.
|
|
Cycle Bases
ON valittuna kiertävät pelaajien tukikohdat toiselta toisella
aina erän jälkeen. OFF valittuna pysyvät tukikohdat aina samoina
jokaisen erän jälkeen.
|
|
Controls menu
Player X set
Pelaajan X kontrollointimenetelmä. Valittavana on 4 erilaista
keyboard-layouttia sekä 2 eri joystick layouttia.
|
|
Customize Control/Joy set X
Tästä voit vaihtaa keyboard- tai joysticklayoutteja. Valittuasi
tämän kone kysyy sinulta näppäimet yksi toisensa jälkeen.
|
|
Audio menu
Sound Volume
Suhteellinen äänenvoimakkuus, jolla menujen ja pelin aikaiset
ääniefektit toistetaan. DISABLED valittuna ei ääniefektejä
soiteta ollenkaan, mikä säästää koneen tehoja jonkinverran.
|
|
Music Volume
Sama kuin äänenvoimakkuus, paitsi että koskee musiikkia.
|
|
Interpolation
Interpoloi sampleihin lisää tietoa, jolloin musiikki ja ääniefektit
kuulostavat hieman pehmeämmiltä ja paremmilta. Tämä tosin vie
hieman koneen tehoa.
|
|
Mixing Rate
Mixing raten ollessa suurempi kuulostavat äänet ja musiikit
paremmalta, mutta samalla kasvaa myös koneen tehovaatimukset.
|
|
Mixer
Tämä vaikuttaa myös äänen laatuun, mutta myös koneen
tehovaatimuksiin.
|
|
Output
Tuleeko äänet ulos monona vai stereona. Mono ei vaadi aivan
yhtäpaljon tehoa kuin stereo.
|
|
Game Type
|
|
Swap Speakers
Vaihtaa pelaajien ammunta äänet kuulumaan eri kaittumista.
Jos esimerkiksi pelaaja 1:n äänet kuuluisivat normaalisti vasemmasta
kaittumisesta, niin tämä optio päällä kuuluisivat ne oikeasta
kaiuttimesta.
|
|
Audio menu
Objects
ON valittuna kaikki objektit piirretään, OFF valittuna taas
objekteja ei piirretä. NO TRANSPARENT jättää läpinäkyvät objektit
piirtämättä, mutta piirtää muut, säästäen hitaampien koneitten
aikaa.
|
|
Water
Valitsee millä tavalla vesi piirretään kenttään tai jättää
sen piirtämättä. RASTER vesi piirtää joka toisen pisteen vedestä
ja simuloi näin läpinäkyvää vettä. TRANSPARENT taas on läpinäkyvä
ja REFLECTING on läpinäkyvä ja heijastaa vielä veden yläpuolisen
maiseman. SUPER REFLECTING laskee heijastukseen mukaan vielä
ylimääräisen tekstuurin, joten eiköhän sillä saada pullapoikienkin
herkkupenat nöyrtymään.
|
|
Parallax
Pelin aikaisen parallax-vierityksen on neljä eri vaihtoehtoa.
No ei piirrä mitään pelin taustalle, vaan alueet joissa voi lentää
ovat mustia. FILLER on muuten sama, mutta pelin alussa täytetään
mustat alueet normaalilla taustakuviolla, joka on huomattavasti
näyttävämpää kuin pelkkä musta tyhjyys, eikä edes hirvittävästi
hitaampaa. ACCURATE taas on normaali parallax, mutta huomattavasti
hitaampaa kuin FILLER, FAST taas on ACCURATE fillerin hieman
nopeampi versio, mutta se voi näyttää rumalta kentän reunoja vastaan.
ACCURATE tai FAST parallaxia ei voi suositella alle Pentium II
luokan koneille.
|
|
FPS Counter
Pelin aikana fps counter näyttää sen kuinka monta kertaa sekunnissa
koneesi piirtää koko kentän näytölle. Jos VR WAITING on valittuna,
pitäisi tämän arvon olla mahdollisimman lähellä 60:tä, muuten
peli pyörii nopeudella jolla sitä ei ole suunniteltu pelattavaksi
ja pelinautinto jää väkisinkin vajaaksi. Jos VR WAITING ei ole
kytketty päälle näyttää fps counter sen kuinka monta kertaa
sekunnissa koneesi pystyy parhaimmillaan piirtämään kentän.
Yleisesti ottaen tämän luvun pitäisi olla vähintään jossain 70-80
välillä, jotta esimerkiksi alusten räjähtäessä ei tapahtuisi liikaa
häiritsevää nykimistä kun tilapäisesti kuvaruudulle joudutaan
piirtämään paljon normaalia enemmän.
|
|
VR Waiting
VR WAITING tahdistaa kuvaruudulle piirtämisen monitorin
vertikaaliseen virkistystaajuuteen. Koska koko peli on suunniteltu
toimivaksi 60Hz taajuudella, on tärkeätä että valitsemallasi
resoluutiolla on virkistystaajuus on mahdollisimman lähellä tätä
optimia. Erityisesti alle 640x480 resoluutiossa voi syntyä ongelmia,
koska ne eivät ole täysin VESA standardin mukaisia. Suosittelemmekin
että käyttäisit joko Scitech display doctoria tai
näytönohjaimesi mukana tulleita VESA ajureita. Pois kytkettynä peli
toimii juuri niin nopeasti, kuin konetehosi antavat periksi. AUTO
optio päällä Turbis yrittää vaihtaa tahdistuksen pois ja päälle aina
strategisesti oikeissa kohdissa.
|
|
Resolution
Varsinaista peliä voi pelata monella eri resoluutiolla. Jos
Valittavanasi on vain muutama yli 640x480 tarkkuuden ylittävä
resoluutio kannattaa ehdottomasti hankkia Scitech softin
display doctor, joka mahdollistaa monien uusien resoluutioiden
käytön, joiden mukana ovat myös niin sanotut "low res" tarkkuudet
joiden käyttö mahdollistaa pelin pelaamisen myös vanhemmilla koneilla.
Resoluution vaihto on myös ehdottomasti tehokkain tapa vaikuttaa
pelin tehovaatimuksiin.
|
|
|