Changes

Suomi-Peli/fi

4,725 bytes added, 16:37, 13 December 2016
Vuoden 1996 lopussa Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.<ref name="legacy"></ref><ref name="hol"></ref> Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.<ref name="gametext"></ref>
 
[[Image:Damage_The_Sadistic_Butchering_of_Humanity.jpg|thumb|right|250px|Crystal Software & Electronicsin julkaisemat Damagen levykkeet]]
Suomi-Peli teki vuonna 1998 sopimuksen Crystal Software & Electronicsin kanssa, joka ryhtyi pelin jakelijaksi.<ref name="crystal"></ref> Peliä myytiin vain muutamia satoja kopioita, mutta pelaajilta saatu palaute oli todella positiivista. Todelliset myyntiluvut ovat kuitenkin hämärän peitossa, koska myöhemmin tekijät arvelivat tulleen kokeneiden liikemiesten huijaamaksi.<ref name="amigapd"></ref> Pelillä oli jossain vaiheessa myös huijaukseksi osoittautunut hollantilainen jakelija, joka sanoi ettei peliä oltu myyty ollenkaan.<ref name="kuorikoski"></ref>
=== Vastaanotto === Runsaasta väkivallastaan huolimatta Damage vapautettiin ei joutunut median riepoteltavaksi ja tekijät pohtivatkin myöhemmin ilmaisjakeluun, että oli ehkä hyvä ettei pelistä tullut silloin suositumpaa.Damagen pelaajat olivat marginaaliryhmää ja suhtautuivat peliin positiivisesti.<ref name="amigapd"></ref> Jimmy Westerberg kirjoitti ruotsalaisessa AmigaInfo-lehdessä (6/1997) Damagen olevan yksi viihdyttävimmistä peleistä, jota hän on koskaan pelannut:<ref name="amigainfo">Theodor Lauppert, [https://web.archive.org/web/20120225152930/http://members.chello.at/theodor.lauppert/games/damage.htm AmigaInfo (6/1997) Damage review (Jimmy Westerberg)]. Arkistoitu [http://members.chello.at/theodor.lauppert/games/damage.htm alkuperäiseltä sivulta] 25.2.2012. Viitattu 28.1.2016.</ref> <blockquote>''The graphics are very small but very detailed. The music and sound effects are perfect, and the quality is high. The game play is there, and it will never go away. Damage is one of the most entertaining games I have ever played. Who said computer games weren't causing violence?''</blockquote> Ken Anderson kirjoitti Amiga Report -verkkolehdessä (5.07/1997) seuraavasti:<ref>Amiga Report (5.07/1997), [http://www.amigareport.com/ar507/review2.html Review: Damage (Ken Anderson)]. Viitattu 28.1.2016.</ref> <blockquote>''Wonderful carefree realistic violence. Small but well animated graphics and satisfying effects. Perfect for fans of "Falling Down".''</blockquote> Peter Olafson kirjoitti Amazing Computer Magazinessa (11/1997) Damagen pelaamisen olevan hauskaa:<ref>[https://archive.org/stream/amazing-computing-magazine-1997-11/Amazing_Computing_Vol_12_11_1997_Nov_djvu.txt Amazing Computer Magazine (November 1997)]. Viitattu 29.1.2016.</ref> <blockquote>''So why am I playing this game? Because it's <gulp> fun. Damage is tricky that way; it's very stylish and very playable. The tiny animations — cops edging along with raised pistols, little old ladies with walkers, businessmen with briefcases, blood flying from all of them — are delicate.''</blockquote>
== Damage ==
Damage: The Sadistic Butchering of Humanity on sivultakuvattu toimintaseikkailu, jossa Humanityssa pelaajan on löydettävä kaupungissa tie reitti presidentin luokse, ja tapettava matkalla kaikki vastaantulijat ja mahdollisimman paljon vastaantulijoita. Pelin nimen mukainen tavoite teurastaa ihmiskunta saavutetaan lopuksi teurastettava ydinohjusten laukaisunappia hakkaamalla, jolloin miljardit ihmiset lähettämällä ydinohjuksia kuolevat pelaajan lähettäessä ohjuksia ympäri maailmaa. Damage on väkivaltainen sivultakuvattu toimintaseikkailu, jota ei pidä ottaa liian vakavasti.
=== Tarina ===
Tarina alkaa, kun presidentin täydellinen poika Michael Modelcitizen katoaa. Hän oli jo nuorena voittanut olympiakultaa monissa lajeissa, saanut Nobelin rauhanpalkinnon, oli kaikkien aikojen suosituin elokuva- ja rokkitähti, ja naimisissa Miss Universen kanssa. Vaikka hänellä oli kaikkea mitä mies voi toivoa, Mike oli syvästi turhautunut. Hän halusi enemmän mitä kukaan voisi tarjota. Yhtenä päivänä Mike katoaa ja lopulta neljän vuoden turhan etsinnän jälkeen hänet julistetaan kuolleeksi.<ref name="intro">Damagen intro. Viitattu 21.1.2016.</ref>
Pelaaja ohjaa Mikko Massamurhaajaa (Mike Massacre), joka herää hullun tiedemiehen koekammiosta muistinsa menettäneenä tiedostamatta missä hän, kuka hän on tai mitä hänen pitäisi tehdä. Rauhaton tunne on kasvamassa valtavaksi ja yht'äkkiä Mike ymmärtää oman elämän ja muiden ihmisten elämien tarkoituksen. Kovaäänisen metallimusiikin saattelemana pelaaja Pelaaja ottaa tohtorin huolimattomasti jättämän pesäpallomailan ja lähtee kovaäänisen metallimusiikin saattelemana toteuttamaan päämääränsä teurastaa ihmiskunta.<ref name="intro"></ref> === Pelaaminen === Pelaajan ensimmäinen uhri on professori, joka löytyy lähtöosoitteesta uppoutuneena tietokoneensa näyttöön. Yli-ihmisprojekti keskeytyy, kun pelaaja lyö professorin pään irti pesäpallomailalla. Ennen lähtöään pelaaja ottaa tohtorin taskusta hänen lompakkonsa ja katsoo krusifiksin juurella olevaa lappua, jossa lukee "lomalla". Maailma on oman onnensa nojassa. [[Image:Damage_(Amiga)_Gameplay_screen.png|thumb|right|250px|Pelin alussa kaupungissa on vielä rauhallista, mutta veriorgiat ovat hyvää vauhtia alkamassa.]] Kadulle päästyään poliisit alkavat pian vaatia pelaajaa antautumaan. Pesäpallomailan tilalle on saatava parempaa aseistusta ja sitä löytyy tapetuilta uhreilta tai rahalla kaupasta. Jotta pelaaja saa rahaa, sitä on varastettava ja varastamiseksi pelaajan on tapettava uhrinsa. Kaupunki on täynnä viattomia siviileitä, joiden tappaminen kartuttaa helposti ruudun ylälaidassa näkyvää tappolaskuria. Luvun noustessa poliisien apuun rientää sotilaita ja kaupungissa selviytyminen käy yhä hankalammaksi. Kaupunki on melko suuri ja alkuperäisen pelin mukana toimitettiin kartta, joka helpottaa ympäristössä suunnistamista. Grafiikka on pientä, mutta se on täynnä yksityiskohtia ja hyvin animoitua. Tulituksen keskellä helpottaa, että pelaaja taipuu akrobaattisiin suorituksiin ja voi hyppiä ja kieriä parhaansa mukaan vältelläkseen luoteja. Lisäksi apuna on suonensisäisesti käytettäviä huumeita, jotka vaikuttavat pelaajaan eri tavoilla. Jos asiat menevät täysin pieleen, pelaaja voi ääritapauksessa tappaa itsensä itsemurhapiikillä.
== Damage Episode I ==
Vuonna 2001 Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagesta paranneltua versiota PC:lleja samoihin aikoihin pelin Amiga-versio vapautettiin ilmaisjakeluun. Ensimmäinen Windowsille suunniteltu peli ei kuitenkaan valmistunut ja siitä jäi jäljelle vain yksittäinen kuvakaappaus.<ref name="amigainfo"></ref> Lähes kymmenen vuotta myöhemmin Suomi-Peli palasi kehittämään PC-versiota ja ensimmäinen pelin mekaniikkaa esittelevä demo julkaistiin Windowsille maaliskuussa 2011.<ref>[https://web.archive.org/web/20110406182842/http://sadisticbutchering.com/downloads/ Damage Downloads] (2011). Arkistoitu [http://www.sadisticbutchering.com/downloads/ alkuperäiseltä sivulta] 6.4.2011. Viitattu 24.1.2016.</ref> Peliä kehittivät pääasiassa Jyrki Sinivaara ja Jani Finér, mutta he saivat myös konsultointiapua Olli-Pertti Kojolta.<ref name="amigapd"></ref> Kesällä 2012 Sinivaara perusti Suomi-Peli Osakeyhtiön (Suomi-Peli Oy)<ref name="kauppalehti"></ref> ja seuraavan vuoden toukokuussa julkaistiin Damage: Sadistic Butchering of Humanity, Episode I.
Episode I sisälsi vain pienen osan alkuperäisen Amiga-version kaupungista ja siitä puuttui myös muita alkuperäisen pelin ominaisuuksia. Tekijät kehittivät peliä vapaa-aikanaan ja halusivat suppeamman pelin julkaisemalla nähdä riittääkö sille kiinnostusta kehittää sitä edelleen.<ref>[https://web.archive.org/web/20141004095817/http://www.sadisticbutchering.com/downloads Damage Downloads] (2014). Arkistoitu [http://www.sadisticbutchering.com/downloads/ alkuperäiseltä sivulta] 4.10.2014. Viitattu 24.1.2016.</ref> Tekijöiden tukeminen onnistui rekisteröimällä peli, ja maksamalla 9,95 euroa pelaaja sai pelissä käyttöönsä huumeet ja poistettua sensuroitu-kyltit.<ref>Damage, [https://web.archive.org/web/20141004113140/http://www.sadisticbutchering.com/register Register]. Arkistoitu [http://sadisticbutchering.com/register/ alkuperäiseltä sivulta] 4.10.2014. Viitattu 24.1.2016.</ref>
[[Image:Damage_Steam_Early_Access_(Windows)_Gameplay_screen.jpg|thumb|right|250px|Damagen kehitteillä oleva Early Access -versio.]] Suomi-Peli lopetti pelin verkkorekisteröinnit 1. tammikuuta 2015 arvolisäveron myyntimaasäännösten muuttuessa.<ref>Damage, [http://sadisticbutchering.com/register/ Register]. Viitattu 24.1.2016.</ref> 6. tammikuuta 2016 lähtien Damage on ollut oli äänestettävissä Steam Greenlight -palvelussa.<ref>Steam Greenlight, [https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=591554188 Damage]. Viitattu 24.1.2016.</ref> Peli läpäisi äänestyksen ja se julkaistiin Steamin Early Access -palvelussa 11. joulukuuta 2016.<ref>Steam Early Access, [http://store.steampowered.com/app/544220/ Damage]. Viitattu 13.12.2016.</ref>
== Pelit ==
* 1996 ''Damage: The Sadistic Butchering of Humanity'' (Amiga) ([[:File:Amigadamage.zip|lataa]])
* 2013 ''Damage: Sadistic Butchering of Humanity, Episode I'' (Windows) ([[:File:Damage Episode I Setup.exe|lataa]])
* 2014 ''Suppertime'' (Android)
* 2016 ''Damage: Sadistic Butchering of Humanity'' (Windows), Steam Early Access
== Lähteet ==
* [http://www.suomi-peli.fi/ Suomi-Peli] (virallinen kotisivu)
* [http://www.sadisticbutchering.com/ Damage: The Sadistic Butchering of Humanity] (virallinen kotisivu)
* [httpshttp://steamcommunitystore.steampowered.com/sharedfilesapp/filedetails544220/?id=591554188 Damage] Steam Greenlight Steamin Early Access -palvelussa
* [http://videogames.fi/vgfi/index.php?title=Suomi-Peli Suomi-Peli] Videogames.fi-sivustolla
{{Language/fi}}
[[Category:Suomi-Peli/fi]][[Category:Jyrki Sinivaara/fi| ]]
Bureaucrat, administrator
12,793
edits