Changes

Suomi-Peli/fi

249 bytes added, 06:49, 25 January 2016
=== Kehitys ===
Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.<ref name="legacy">[http://www.sadisticbutchering.com/legacy/ Damage Legacy]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä.<ref name="amigapd">Amigapd, [http://www.amigapd.com/interview-jyrki-sinivaara.html Interview with Jyrki Sinivaara and Jani Finér]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
AmigaPd-sivustolle antamassa haastattelussa tekijät kertovat Damagen suunnittelun lähteneen ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.<ref name="amigapd">Amigapd, [http://www.amigapd.com/interview-jyrki-sinivaara.html Interview with Jyrki Sinivaara and Jani Finér]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Sinivalkoisessa pelikirjassa Sinivaara kertoo vaihtoehtoisen selityksen: monessa pelissä siviilien ampumisesta rangaistaan, mutta Damagessa jokaisesta taposta saisi pisteitä ja peliin laitettiin paljon hahmoja, joiden tarkoitus ei ole muuta kuin kuolla. He halusivat tehdä pelin, jota kukaan ei kehtaisi tehdä.<ref name="kuorikoski">Juho Kuorikoski, Sinivalkoinen pelikirja, "Damage" (pages 53-54). Fobos 2014, ISBN 978-952-67937-1-9.</ref>
Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.<ref name="hol"></ref> Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii.<ref name="legacy"></ref> Lisäksi valmistumista hidastivat Sinivaaran työ sekä Finérin ja Kojon opiskelut ja välissä ollut asepalvelus. Peliä tehtiin iltaisin ja lomilla.<ref name="gametext">Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.</ref> He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.<ref name="legacy"></ref>
Vuoden 1996 lopussa [[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.<ref name="legacy"></ref><ref name="hol"></ref> Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.<ref name="gametext"></ref>
Suomi-Peli teki vuonna 1998 sopimuksen Crystal Software & Electronicsin kanssa, joka ryhtyi pelin jakelijaksi.<ref name="crystal"></ref> Peliä myytiin vain muutamia satoja kopioita, mutta pelaajilta saatu palaute oli todella positiivista. Todelliset myyntiluvut ovat kuitenkin hämärän peitossa, koska myöhemmin tekijät arvelivat tulleen kokeneiden liikemiesten huijaamaksi.<ref name="amigapd"></ref> Pelillä oli jossain vaiheessa myös huijaukseksi osoittautunut hollantilainen jakelija, joka sanoi ettei peliä oltu myyty ollenkaan.<ref name="kuorikoski"></ref>
Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun.
Bureaucrat, administrator
12,793
edits