Changes

Suomi-Peli/fi

207 bytes added, 12:19, 27 January 2016
{{Infobox Company/fi|
|Title = Suomi-Peli
|Image = [[Image:Suomi-Peli_logo.png|center|300px]]
|Industry = Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
|Founded = 1993 (Suomi-Peli)<br />2012 (Suomi-Peli Oy)<ref name="kauppalehti">Kauppalehti, [http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/suomipeli+oy/24819803 Suomi-Peli Oy]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
}}
<onlyinclude>'''''Suomi-Pelin''''' tunnetuin peli [[''Damage: The Sadistic Butchering of Humanity/fi|Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] '' julkaistiin Amigalle vuonna 1996. Se oli aluksi saatavana vain postilähetyksenä tekijöiltä itseltään, mutta vuodesta 1998 lähtien pelin jakelijana toimi brittiläinen Crystal Software & Electronics.</onlyinclude><ref name="hol">Hall Of Light, [http://hol.abime.net/3407 Damage: The Sadistic Butchering Of Humanity]. Viitattu 20.1.2016.</ref><ref name="crystal">[http://www.cucug.org/amiga/aminews/1998/980610-crystal.html Crystal Software International Announces New Amiga Magazine]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun ja Suomi-Peli on kehittämässä siitä paranneltua PC-versiota.<ref>[http://www.sadisticbutchering.com/ Damage: The Sadistic Butchering of Humanity] (virallinen sivusto). Viitattu 20.1.2016.</ref>
== Damage == === Kehitys =Damagen kehitys ==
Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.<ref name="legacy">[http://www.sadisticbutchering.com/legacy/ Damage Legacy]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä.<ref name="amigapd">Amigapd, [http://www.amigapd.com/interview-jyrki-sinivaara.html Interview with Jyrki Sinivaara and Jani Finér]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
Tekijät kertovat AmigaPd-sivustolle antamassa antamassaan haastattelussa tekijät kertovat Damagen suunnittelun lähteneen ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.<ref name="amigapd"></ref> Sinivalkoisessa pelikirjassa Sinivaara kertoo vaihtoehtoisen selityksen: monessa pelissä siviilien ampumisesta rangaistaan, mutta Damagessa jokaisesta taposta saisi pisteitä ja peliin laitettiin paljon hahmoja, joiden tarkoitus ei ole muuta kuin kuolla. He halusivat tehdä pelin, jota kukaan ei kehtaisi tehdä.<ref name="kuorikoski">Juho Kuorikoski, Sinivalkoinen pelikirja, "Damage" (pages 53-54). Fobos 2014, ISBN 978-952-67937-1-9.</ref>
Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.<ref name="hol"></ref> Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii.<ref name="legacy"></ref> Lisäksi valmistumista hidastivat Sinivaaran työ sekä Finérin ja Kojon opiskelut ja välissä ollut asepalvelus. Peliä tehtiin iltaisin ja lomilla.<ref name="gametext">Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.</ref> He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.<ref name="legacy"></ref>
=== Julkaisu ===
Vuoden 1996 lopussa [[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.<ref name="legacy"></ref><ref name="hol"></ref> Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.<ref name="gametext"></ref>
Suomi-Peli teki vuonna 1998 sopimuksen Crystal Software & Electronicsin kanssa, joka ryhtyi pelin jakelijaksi.<ref name="crystal"></ref> Peliä myytiin vain muutamia satoja kopioita, mutta pelaajilta saatu palaute oli todella positiivista. Todelliset myyntiluvut ovat kuitenkin hämärän peitossa, koska myöhemmin tekijät arvelivat tulleen kokeneiden liikemiesten huijaamaksi.<ref name="amigapd"></ref> Pelillä oli jossain vaiheessa myös huijaukseksi osoittautunut hollantilainen jakelija, joka sanoi ettei peliä oltu myyty ollenkaan.<ref name="kuorikoski"></ref>
Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun.
== Damagen tarina Damage == Damage: The Sadistic Butchering of Humanity on sivultakuvattu toimintaseikkailu, jossa pelaajan löydettävä kaupungissa tie presidentin luokse, tapettava matkalla kaikki vastaantulijat ja lopuksi teurastettava miljardit ihmiset lähettämällä ydinohjuksia ympäri maailmaa. === Tarina ===
Damagessa pelaajan on tapettava niin monta ihmistä kuin mahdollista. Tarina alkaa, kun presidentin täydellinen poika Michael Modelcitizen katoaa. Hän oli jo nuorena voittanut olympiakultaa monissa lajeissa, saanut Nobelin rauhanpalkinnon, oli kaikkien aikojen suosituin elokuva- ja rokkitähti, ja naimisissa Miss Universen kanssa. Vaikka hänellä oli kaikkea mitä mies voi toivoa, Mike oli syvästi turhautunut. Hän halusi enemmän mitä kukaan voisi tarjota. Yhtenä päivänä Mike katoaa ja lopulta neljän vuoden turhan etsinnän jälkeen hänet julistetaan kuolleeksi.<ref name="intro">Damagen intro. Viitattu 21.1.2016.</ref>
Pelaaja ohjaa Mikko Massamurhaajaa (Mike Massacre), joka herää koekammiosta muistinsa menettäneenä tiedostamatta missä hän, kuka hän on tai mitä hänen pitäisi tehdä. Rauhaton tunne on kasvamassa valtavaksi ja yht'äkkiä Mike ymmärtää oman elämän ja muiden ihmisten elämien tarkoituksen. Pelaaja Kovaäänisen metallimusiikin saattelemana pelaaja ottaa tohtorin huolimattomasti jättämän pesäpallomailan ja lähtee toteuttamaan päämääränsä teurastaa ihmiskunta.<ref name="intro"></ref>
== Damage Episode I ==
== Pelit ==
* 1996 ''[[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity/fi|Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]]'' (Amiga) ([[:File:Amigadamage.zip|lataa]])
* 2013 ''Damage: Sadistic Butchering of Humanity, Episode I'' (Windows)
* 2014 ''Suppertime'' (Android)
Bureaucrat, administrator
12,793
edits