DOSBox/fi

From Zak
Revision as of 13:54, 26 July 2014 by Admin (Talk | contribs)

Jump to: navigation, search
DOSBox
DOSBox 0.74 Windows 7:ssä
Kehittäjä DOSBox Team
Ensimmäinen versio 22. heinäkuuta 2002
Vakaa versio 0.74 (12. toukokuuta 2010)
Käyttöjärjestelmä Saatavana monelle
Lisenssi GNU GPL
Lataa Win32 installer
Kotisivu DOSBoxin kotisivu

DOSBoxilla voidaan pelata monia sellaisia vanhoja MS-DOS-pelejä, jotka eivät toimi kunnolla tai lainkaan uusissa koneissa ja käyttöjärjestelmissä. Ohjelman emuloima Intel x86 PC sisältää MS-DOS-yhteensopivan ympäristön, jossa voidaan käyttää useita eri näyttötiloja ja äänikortteja. Emulaattoria käytetään DOS-tyyppiseltä komentoriviltä. Se ei sisällä kaikkia MS-DOSista löytyviä ominaisuuksia, mutta tukee useimpia pelien asentamiseen ja käynnistämiseen tarvittavia komentoja. Emulaattorin avulla voidaan asentaa jopa Windows 3.11.

DOSBox toimii muun muassa Windowsissa, Linuxissa ja Mac OS X:ssä. Emulaattorin käyttämä SDL-kirjasto on tehnyt porttaamisen mahdolliseksi useille eri alustoille. DOSBoxin lähdekoodi on avoin ja ohjelmaa voi sekä muokata että levittää vapaasti.

Aloittaminen

Lataa DOSBoxin asennustiedosto ja asenna emulaattori haluamaasi hakemistoon. Windows-versio asentuu helposti muutamalla hiiren napsautuksella. DOSBox (0.74) toimii vanhempien Windowsien lisäksi Vistan ja Windows 7:n 32- ja 64-bittisillä versioilla.

Laita kaikki DOS-pelit hakemistoon, josta ne on emulaattorilla helppo löytää; esimerkiksi hakemistoon C:\DOSPELIT. DOSBoxin kotisivuilta löytyy lista tuetuista peleistä.

Pelin käynnistäminen

Kun DOSBox käynnistetään, ruudulle tulee näkyviin komentorivi ja kehote:

Z:\>

Pelitiedostoihin päästään käsiksi mount-komennolla. Esimerkiksi jos olet laittanut pelit hakemistoon C:\DOSPELIT, kirjoita kehotteen perään:

Z:\>MOUNT C C:\DOSPELIT

Hakemistosta tehdään DOSBoxiin C-asema, johon voit siirtyä kirjoittamalla:

Z:\>C:

Komento DIR listaa hakemiston sisällön. CD-komennolla voit avata alihakemiston. Käynnistettävät tiedostot voivat olla .EXE-, .BAT- tai .COM-päätteisiä. Voit esimerkiksi listata kaikki hakemistossa olevat .BAT-tiedostot komennolla DIR.BAT.

Muita tapoja käynnistää peli

Vetämällä pelin käynnistystiedosto (esimerkiksi CIV.BAT) DOSBoxin pikakuvakkeen päälle peli käynnistyy.

Graafisella käyttöliittymällä pelien käynnistäminen on helpompaa ja näyttävämpää kuin komentoriviltä. Esimerkiksi DOSBox Game Launcher on yksi monista käyttöliittymistä DOSBoxiin. Siinä pelit voidaan lisätä listaan, määrittää pelikohtaiset asetukset ja käynnistää peli hiirtä napsauttamalla. Pelien tiedot voidaan hakea MobyGames-tietokannasta ja peleistä otetut kuvakaappaukset näkyvät listassa. DBGL on Java-ohjelma ja sitä varten tarvitaan Java 1.5 tai uudempi. Muita vaihtoehtoisia käyttöliittymiä ovat muun muassa:

Nopeuttaminen ja hidastaminen

Peli voi toimia liian hitaasti tai nopeasti. Emulointia voi nopeuttaa näppäinyhdistelmällä CTRL+F12 tai vastaavasti hidastaa näppäimillä CTRL+F11. Nopeuttamista rajoittaa oman tietokoneen suorityskyky; kun suoritinkäyttö on 100%, emulointi ei ole enää nopeudu vaan se alkaa päinvastoin hidastua. Suoritinkäyttöä voi seurata Windowsin tehtävienhallinnasta. Nopeutta voidaan lisätä myös ohitettavien kehysten määrää lisäämällä (CTRL+F8), jolloin suoritinkäytön pitäisi kiinteällä jaksoasetuksella vähentyä ja sen jälkeen jaksoja voidaan lisätä (CTRL+F12). Jälkimmäinen on vaihtokauppa nopeuden ja kuvan sulavuuden välillä.

Äänet ja hiiri

Äänet eivät toimi kaikissa peleissä oletusasetuksilla. Pelissä käytettävä äänikortti voidaan valita yleensä asennuksen yhteydessä tai pelin mukana tulevalla asetustyökalulla, joka voi olla setup- tai setsound-nimellä. Käytössä olevan äänikortin asetukset löytyvät DOSBoxin käynnistysriviltä; esimerkiksi oletuksena: Z:\> SET BLASTER=A220 I7 D1 H5 T6. Tällöin käytetään SoundBlaster-emulaatiota; valitse pelin asetuksista Soundblaster tai Soundblaser 16, address=220, irq=7 ja dma=1 (joskus highdma=5).

Hiiri tunnistetaan yleensä automaattisesti kun pelissä käytetään hiiriohjausta. Ruutua napauttamalla DOSBox sieppaa hiiren käyttöönsä. Jos hiirentunnistus ei toimi, ota hiiri käyttöön näppäinyhdistelmällä CTRL+F10.

Erikoisnäppäimet

  • ALT-ENTER - Siirtyy kokoruututilaan ja takaisin.
  • ALT-PAUSE - Pysäyttää emulaation. Paina uudestaan jatkaaksesi.
  • CTRL-F1 - Käynnistää näppäinkartoittimen.
  • CTRL-F4 - Päivittää asemien hakemistovälimuistin. Vaihtaa liitettyä levykuvaa.
  • CTRL-ALT-F5 - Aloittaa tai lopettaa AVI-videotiedoston luomisen ruudusta.
  • CTRL-F5 - Tallentaa kuvakaappauksen png-muotoon.
  • CTRL-F6 - Aloittaa tai lopettaa äänen nauhoituksen wav-tiedostoon.
  • CTRL-ALT-F7 - Aloittaa tai lopettaa OPL-komentojen nauhoituksen.
  • CTRL-ALT-F8 - Aloittaa tai lopettaa käsittelemättömien MIDI-komentojen nauhoituksen.
  • CTRL-F7 - Vähentää ohitettavien kehysten määrää (frameskip).
  • CTRL-F8 - Lisää ohitettavien kehysten määrää (frameskip).
  • CTRL-F9 - Pakottaa DOSBoxin lopettamaan.
  • CTRL-F10 - Sieppaa tai vapauttaa hiiren.
  • CTRL-F11 - Hidastaa emulointia (vähentää DOSBoxin jaksoja).
  • CTRL-F12 - Nopeuttaa emulointia (lisää DOSBoxin jaksoja).
  • ALT-F12 - Siirtyy nopeaan tilaan (turbo-nappi).

Grafiikat

Oletuksena emuloitava näytönohjain S3 Trio 64 tukee VESA VBE 2.0:aa ja on sopiva valinta monelle DOS-pelille. Etenkin vanhemmat pelit voivat kuitenkin vaatia jonkun muun vaihtoehdon, jotta pelin visuaalinen ilme on paras mahdollinen. Emuloitavan koneen (näytönohjaimen) tyyppi voidaan määrittää dosbox.conf-tiedostossa machine-kohdassa: hercules, cga, tandy, pcjr, ega, vgaonly, svga_s3, svga_et3000, svga_et4000, svga_paradise, vesa_nolfb tai vesa_oldvbe. Oletusasetuksena on machine=svga_s3.

CGA ja Hercules

The Secret of Monkey Island CGA-tarkkuudella

CGA eli Colour Graphics Adapter julkaistiin vuonna 1981. Se oli IBM:n ensimmäinen värejä tukeva näyttökortti ja ensimmäinen värinäyttöstandardi IBM PC:lle. CGA:n grafiikkatiloista useimmat pelit käyttivät 320x200 pikselin neliväritilaa.

Vuonna 1982 Hercules Computer Technologyn julkaisema Hercules Graphics Card tarjosi huokean vaihtoehdon IBM:n standardille. Näytön resoluutio oli korkeampi, mutta se ei tukenut värejä.

PCjr ja Tandy

Vuonna 1984 IBM julkaisi IBM PCjr -tietokoneen, jonka sisältämä CGA Plus pystyi esittämään 320x200 pikselin grafiikkatilassa 16 väriä. Monien ongelmien takia IBM PCjr ei ollut menestys ja sen myynti lopetettiin seuraavana vuonna. Siihen pohjautuva klooni Tandy 1000 julkaistiin vähän sen jälkeen.

EGA ja VGA

Sam & Max Hit the Road VGA-tarkkuudella

EGA eli Enhanced Graphics Adapter julkaistiin vuonna 1984. IBM:n kortti pystyi muistilaajennuksen avulla näyttämään 640x350 pikselin grafiikkatilassa 16 väriä 64 värin paletista. Kolmannen osapuolen kortit sisälsivät yleensä valmiiksi enemmän muistia ja pystyivät esittämään myös standardin ulkopuolisia grafiikkatiloja. EGA ei ollut täysin yhteensopiva CGA:n kanssa.

VGA eli Video Graphics Array esiteltiin vuonna 1987. Grafiikkatiloista tarkin oli 640x480 pikseliä 16 värillä. Useimmat pelit käyttivät 320x200 pikselin grafiikkatilaa, jossa 256 väriä voitiin valita 262144 värin paletista.

Samoihin aikoihin VGA:n kanssa julkaistiin IBM 8514/A. Se kykeni näyttämään 1024x786 pikseliä 256 värillä.

SVGA, VESA JA VBE

Super VGA tai SVGA nimeä alettiin käyttää eri valmistajien VGA-laajennuksista, jotka mahdollistivat suuremman resoluution ja värimäärän. Ominaisuudet eivät olleet keskenään yhteensopivia ja vuonna 1989 Video Electronics Standards Association eli VESA standardisoi osan niistä. Standardi tarjosi 640x480 pikseliä 256 värillä ja 800x600 pikseliä 16 värillä.

VESA VBE 1.0 julkaistiin vuonna 1989 ja se tarjosi 1280x1024 pikseliä 256 värillä. VBE 1.1 lisäsi uusia korkearesoluutioisia tekstitiloja. VBE 1.2 (1991) lisäsi 15/16-bittiset värit 1280x1024 pikselin resoluutioon asti. VBE 2.0 (1994) lisäsi tuen 24-bittisille todellisille väreille ja maksimiresoluution 1600x1200 pikseliin asti. VBE 3.0 julkaistiin vuonna 1998.

Jotkut ennen VESA:n standardia olevista peleistä eivät ymmärrä VESA-standardia tai S3-piirisarjaa.

  • Svga_paradise emuloi Paradise PVGA1A:ta: 640x480 pikseliä 256 värillä tai 800x600 pikseliä 16 värillä.
  • Svga_et3000 emuloi Tseng Labsin ET3000:ta: 800x600 pikseliä 256 värillä tai 1024x768 pikseliä 16 värillä.
  • Svga_et4000 emuloi Tseng Labs ET4000:ta: 1024x768 pikseliä 256 värillä.
  • Svga_oldvbe käyttää S3 Trio 64:llä VESA VBE 1.2:ta.

Asemat

MS-DOSia käytettäessä käyttäjää tervehtii käynnistyksen jälkeen kehote:

C:\>

Kun DOSBox käynnistetään, ruudulla lukee sen sijaan:

Z:\>

Z on virtuaalinen asema, joka sisältää käytössä tarvittavia työkaluja, ja sen sisältöä ei voi muuttaa. Asemalla on tiedostot COMMAND.COM, AUTOEXEC.BAT, INTRO.COM, KEYB.COM, IMGMOUNT.COM, BOOT.COM, RESCAN.COM, LOADFIX.COM, MEM.COM, MOUNT.COM, MIXER.COM ja CONFIG.COM.

Mount-komento

Mount-komennolla omasta tiedostojärjestelmästä voidaan liittää hakemisto tai asema johonkin (virtuaaliseen) asemaan käytettäväksi emulaattorilla. Yleinen muoto on:

MOUNT [aseman-kirjain] [paikallinen-hakemisto]

Irrottaminen tapahtuu u-parametria käyttämällä:

MOUNT -u [aseman-kirjain]

C-aseman luominen

C-asema, joka sisältää hakemiston C:\DOSPELIT sisällön, voidaan luoda komennolla:

Z:\>MOUNT C C:\DOSPELIT

Asemalle voidaan määrittää vapaan tilan määrä (megatavuissa) freesize-parametrilla:

Z:\>MOUNT C C:\DOSPELIT -freesize 1024

CD-ROM-aseman liittäminen

CD-ROM-asema liitetään t-parametria käyttämällä, jolla voidaan määrittää aseman tyyppi (cdrom). Perustaso riittää useimmille peleille ja toimii kaikissa CD-ROM-asemissa. Se asentaa MSCDEX-ajurin ja tiedostot merkitään vain luku -merkinnöin.

Z:\>MOUNT D D:\ -t cdrom

Samalla tavalla voidaan liittää näennäinen asema (hakemisto kiintolevyltä):

Z:\>MOUNT D C:\OMACD -t cdrom

Käytä label-parametria kertoaksesi CD-ROM-aseman nimen, jos liittäminen ei muuten onnistu:

Z:\>MOUNT D C:\OMACD -t cdrom -label CDNIMI

Seuraava taso lisää tuen alatasolle ja toimii vain CD-ROM-asemien yhteydessä:

Z:\>MOUNT D D:\ -t cdrom -usecd 0

Korvaa usecd-parametrin 0-numero sillä numerolla, jonka näet komennolla:

Z:\>MOUNT -cd

Komennot

DOSBoxissa voidaan käyttää komentoja: CD (vaihtaa hakemistoa), CLS (tyhjentää kuvaruudun), COPY (kopioi tiedoston), DIR (listaa hakemiston sisällön), DEL (poistaa yhden tai usemman tiedoston), EXIT (poistuu DOSBoxista), MD (tekee hakemiston), RD (poistaa hakemiston), TYPE (näyttää tekstitiedoston sisällön), REN (nimeää uudelleen yhden tai useamman tiedoston), LOADHIGH (lataa ohjelman ylämuistiin) ja CHOICE (valinnan tekeminen komentojonossa).

Lisäksi: MOUNT (liittää aseman), MEM (näyttää vapaan muistin määrän), VER, CONFIG (asetustyökalu), LOADFIX (varaa ohjelmalle tietyn määrän muistia), RESCAN, MIXER, IMGMOUNT, BOOT, IPX ja KEYB.

Ver

Ver-komento näyttää käytössä olevan DOSBoxin version ja ilmoitettavan DOS-version. Jälkimmäistä voidaan muuttaa set-parametria käyttämällä; esimerkiksi VER set 6 22 asettaa ilmoitettavan DOS-version numeroksi 6.22.

Rescan

Rescan-komento päivittää asemien hakemistovälimuistin (voidaan tehdä myös näppäinyhdistelmällä CTRL+F4). Tarvitaan silloin, jos liitettyihin asemiin tehdään muutoksia DOSBoxin ulkopuolelta.

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi