Changes

Jump to: navigation, search

File:Isowiha.zip

8,772 bytes added, 17:44, 10 January 2017
''IsoWiha'' v1.001 for DOS
<data table="Finnish games for download" template="Infobox File Summary">
File = IsoWiha
Version = 1.001
File size = 1.11 MB
Release date =
Type = Video game
Platform = DOS
Requirements =486, SVGA
License = Freeware
Developer = Mika Keränen
Series =
Article = IsoWiha
Website = {{Link/Misfit}}Screenshot = No_image_availableIsoWiha_Gameplay_screen.pngScreenshot2 =IsoWiha_Main_menu.png
Lajityyppi = Strategia
Alalajityyppi = Sotapeli
Download = Isowiha.zip
Misc =
See also =
Katso =
Tag_multiplayer = Yes
</data>
== FILE_ID.DIZ == <pre>IsoWiha versio 1.01Taatusti kotimainen strategiapeli toisesta maailmansodasta.Taistelut painottuvat tietenkin Suomen jatkosotaan, mutta mukana myösmuutamat pakolliset taistelut muilta rintamilta.Suositus : Pentium, Svga ja SoundBlaster tai GUS.Minimi : 486 , Svga (toimii, mutta hieman hitaasti)</pre> == README == <pre> I S O W I H A """"""""""""""""""""""""""""""" Kieli pitkällä, kohti voittoa Versio 1.0   OHJELMOINTI: Mika Keränen GRAFIIKKA: Mika Puurula """""""""""" Kasar******* 1 b 5 """""""""" Pitk******** 2 A1 87*** Kajaani 87*** Kajaani    Äänet: Mika Puurula Mika Keränen (Lehmä ja alkumusiikit) Mikko Kiviluoto Module player ja ääniefekti- ohjelmointi : Midas 'Metsän Ääniä' Markku Leinonen   ISO WIHA on vuoropohjainen sotastrategia kahdelle tai yhdelle pelaajalle. Siis kaksi ihmispelaajaa tai pelaaja ja tietokone voivat ottaa mittaa toisistaan tankkien, jalkaväen ja tykistön voimin. Valittavana on neljä eri maata : Saksa, Suomi, Yhdysvallat ja Neuvostoliitto. Peli pyörii myös Windowsin alla.   YLEISTÄ : - KEHITTYVÄT JOUKOT (Kokemus kasvaa liikkumisen ja taisteluiden myötä, jolloin joukon liikemäärä, moraali ja osumatarkkuus kasvavat.)  - OSUMATARKKUUS (Suoraan riippuvainen yksikön kokemukseen ja moraaliin. Vähenee, mitä kauemmaksi ampuu. Myös maasto vai- kuttaa. (Metsässä ei voi osua yhtä kauas kuin tasangolla.))  - NÄKYVYYS (Näkyvyys on pyritty tekemään mahdollisimman realis- tiseksi, eli talojen taakse ei näe, (ellei niitä räjäytä) vesistöjen yli näkee tietysti parhaiten ja aukealla näkee pa- remmin kuin pensaikossa tai metsässä)  - MORAALI (Jokaisella yksiköllä on omat lähtöarvonsa, (moraali ja kokemus) moraali pienenee jos joukkoja pitää jatkuvasti liikkeessä eli myös lepo on sillion tällöin paikallaan. (kas- vattaa moraalia ja energiaa) Jos moraali laskee liian alas, eivät joukot enää tottele, vaan likkuvat paniikinomaisesti.))  - YKSIKÖT (Tankeilla ja jalkaväellä on muutamia yleisiä eroja: Tankki on hieman tuhoisampi kuin jalkaväki, paitsi metsässä, jossa jalkaväki tuhoaa tankin helpoiten. Lisäksi jalkaväki voi käyttää miinoja sekä rakentaa poteroita, josta niitä on vaikeampi savustaa ulos.)  - TYKISTÖ (Molemmilla pelaajilla on yksi tykistöpatteri (6 tyk- kiä) Tykistölle osoitetaan ensin maali, jonka jälkeen kuluu tietty määrä siirtoja, ennenkuin maalialueelle alkaa sataa kranaatteja. Tykistön kranaatti, samoin kuin miinat, tappavat yhdestä osumasta.) Uudessa 1.0 versiossa tykistöllä on käytettävissään vain viisi tuli-iskua edellisen 0.99 version loppumattomien ammusten sijasta.   OHJEITA OHJELMOIJALTA : - Jos hiiren kanssa on ongelmia, niin paina 1:stä. Itse huomasin häiriötä hiiren kanssa Windowssissa, mutta kuka tietää :)  - Kaiken pitäisi jotenkuten toimia, mutta nykyäänhän taitaa olla muotia työntää markkinoille keskeneräisiä peliohjelmia :) heh heh.. - Ensimmäiseen 1.0 versioon pääsi vahingossa huvittava moka, mutta tässä sekin on jo korjattu.  OHJEITA PELAAJALLE: Kartta : Kartan saa päälle ja pois vasemmassa yläkulmassa olevasta « - napista. Tämä koskee myös alhaalla olevaa turn - tekstiä.  Napit ja selitykset : Tässä 1.0 versiossa oikealla oleviin toimintonappeihin lisättiin selitykset. Eli kun hiirtä liikutat nappien päällä saat näkyviin lyhyen selityksen.  Kuinka komennat joukkoja? Joukkojen liikuttaminen tapahtuu seuraavasti: Valitse hiirellä joukko napauttamalla vasempaa hiiren nappia siten, että valintalaatikko on ryhmän päällä. Seuraavaksi voit antaa oikealla olevilla napeilla käskyjä tai sitten liikuttaa heitä seuraavasti   Q W E \|/ A-+-D /|\ Z X C  Toinen mahdollisuus on käyttää kursorinäppäimiä.  Jos liike-energia sallii, voit antaa erilaisia käskyjä, mutta jos painonappi on rasteroitu se tarkoittaa, että toiminto on siinä tilanteessa mahdotonta suorittaa.  Kuinka ammun ryhmällä? Kun ryhmä on valittuna em. tavalla voit käyttää ampumiseen hiirikohdistinta ja oikeanpuoleista hiiren nappia.  Kuinka lataan ja tallennan : Paina Load / Save ikonia ja valitse L(oad) tai S(ave). Tämän jälkeen valitset paikan jonne tallennat tai josta lataat tilanteen.  Ikonit : Helpoimmin ikonien selvittäminen käy koepelillä, jossa kaikkia kokeillaan yksi kerrallaan, mutta tässä yhteenveto.  ylin rivi : nuolet : selaa yksiköitä. lippu : lopeta tai antaudu.  toiseksi ylin rivi : korsu : jalkaväki linnottautuu. miina : jalkaväki miinoittaa. tykki : tilaa tykistöltä keskitys.  toiseksi alin rivi : tankki : laita tankille hyökkäysmoodi päälle/pois. ryömintä : yksikkö ryömii. lepo : yksikkö lepää ja hankkii energiaa.  alin rivi : moraali : kohotetaan moraalia. liput : laita liput päälle/pois.(suositus päällä) load/save: lataa tai tallenna taistelu.  alin nappi : lopeta vuoro.  Lamput : ylhäällä olevista lampuista näkee mitä valittu yksikkö sillä hetkellä tekee.  Miksi yksiköltä joskus liikutuksen yhteydessä valinta menee pois päältä? Jos valitset ja liikutat yksikköä ja kuitenkin se joskus lopettaa valittuna olemisen, on syy siinä, että jossain taistelukentällä on joukoiltasi tuhoutunut yksikkö.  Ja se tekoäly : No tekoäly on jossain kohdin hieman mielikuvitukseton, mutta annettakoon se minulle anteeksi. Koko tekoälyrutiini periaatteessa mahtuu pariin sivuun C - koodia ja eihän tämän ohjelmankaan hinta päätä huimaa. Tulevissa peliprojekteissa kuitenkin tekoälyynkin tullaan kiinnittämääm enemmän huomiota ja sen kehitystyö käykin jo vimmatulla vauhdilla.   LOPUKSI : Tämä projekti oli periaatteessa ensimmäinen suurempi peliprojektimme ja sitä suorittaessa tehtiinkin kaikki mahdolliset virheet. Ei siis kannata ihmetellä jos jokainen asia IsoWihassa ei aina tunnu aivan loogiselta. Hih.. Ja tuollainen yli 40 sivua koodia ja 0 sivua suunnittelua ei tunnu ainakaan minusta yhtään kivalta. (tai nyt alkaa jo hiljalleen naurattaa)  Kaikenlainen kommentointi ja lahjonta on toivottua, jopa suotavaa. Kehut tietenkin innostaisivat kehittelemään lisää pieniä strategiapelejä kaikkien iloksi/inhoksi. Eräs idea olisi toteuttaa ultimate TalviSota Win 95, mutta kannattaako se... siis oliskos pelaajia.. siis mailia saa heitellä.  Terveisin : Ohjelmoija ja jonkin asteinen opiskelija Mika Keränen Jossain ja joskus.</pre> [[Category:Misfit games for download (DOS)IsoWiha]]