File:Isowiha.zip

From Zak
Revision as of 10:11, 10 March 2016 by Admin (Talk | contribs)

Jump to: navigation, search
Isowiha.zip(file size: 1.11 MB, MIME type: application/zip)
Warning: This file type may contain malicious code. By executing it, your system may be compromised.

IsoWiha v1.01 for DOS

File Summary

File IsoWiha
Version 1.01
File size 1.11 MB
Release date
Release year 1998
Type Video game
Platform DOS
Requirements 486, SVGA
License Freeware

Game Summary

Developer Mika Keränen
Publisher Mika Keränen
Original release date
Original release year [[:Finnish games:|]]
Genre Strategy
Subgenre Wargame
Series [[:Finnish games:|]]
Article IsoWiha
Website {{{Website}}}

Screenshots

IsoWiha Gameplay screen.png
IsoWiha Main menu.png

[[{{{More screenshots}}}|More screenshots]]

Strategia
Sotapeli
Isowiha.zip
{{{Competition}}}
{{{Tag_featured}}}
{{{Tag_bloody}}}
{{{Tag_level_editor}}}
{{{Tag_multiplayer}}}
{{{Tag_short}}}
{{{Tag_source_code}}}
{{{Tag_play}}}
{{{Tag_christmas}}}
{{{Tag_finnish_summer}}}
{{{Platform2}}}
{{{Platform3}}}
{{{Platform4}}}
{{{Platform5}}}
{{{Platform6}}}
{{{Platform7}}}
{{{Platform8}}}
{{{Platform9}}}

FILE_ID.DIZ

IsoWiha versio 1.01
Taatusti kotimainen strategiapeli toisesta maailmansodasta.
Taistelut painottuvat tietenkin Suomen jatkosotaan, mutta mukana myös
muutamat pakolliset taistelut muilta rintamilta.
Suositus    : Pentium, Svga ja SoundBlaster tai GUS.
Minimi      : 486    , Svga (toimii, mutta hieman hitaasti)

README

                       I  S  O    W  I  H  A
                      """""""""""""""""""""""""""""""
                       Kieli pitkällä, kohti voittoa
                              Versio  1.0


  OHJELMOINTI:    Mika Keränen            GRAFIIKKA:    Mika Puurula
  """"""""""""    Kasar******* 1 b 5      """"""""""    Pitk******** 2 A1
                  87*** Kajaani                         87*** Kajaani
                  


  Äänet:          Mika Puurula
                  Mika Keränen (Lehmä ja alkumusiikit)
                  Mikko Kiviluoto
  
  Module player ja
  ääniefekti-
  ohjelmointi  :  Midas
                 
 'Metsän Ääniä'   Markku Leinonen 
                 

    ISO WIHA on vuoropohjainen sotastrategia kahdelle tai yhdelle pelaajalle.
  Siis kaksi ihmispelaajaa tai pelaaja ja tietokone voivat ottaa mittaa
  toisistaan tankkien, jalkaväen ja tykistön voimin. Valittavana on neljä eri
  maata : Saksa, Suomi, Yhdysvallat ja Neuvostoliitto. 
   Peli pyörii myös Windowsin alla.


  YLEISTÄ :   - KEHITTYVÄT JOUKOT (Kokemus kasvaa liikkumisen ja taisteluiden
                myötä, jolloin joukon liikemäärä, moraali ja osumatarkkuus
                kasvavat.)

              - OSUMATARKKUUS (Suoraan riippuvainen yksikön kokemukseen ja
                moraaliin. Vähenee, mitä kauemmaksi ampuu. Myös maasto vai-
                kuttaa. (Metsässä ei voi osua yhtä kauas kuin tasangolla.))

              - NÄKYVYYS (Näkyvyys on pyritty tekemään mahdollisimman realis-
                tiseksi, eli talojen taakse ei näe, (ellei niitä räjäytä) 
                vesistöjen yli näkee tietysti parhaiten ja aukealla näkee pa-
                remmin kuin pensaikossa tai metsässä)

              - MORAALI (Jokaisella yksiköllä on omat lähtöarvonsa, (moraali 
                ja kokemus) moraali pienenee jos joukkoja pitää jatkuvasti
                liikkeessä eli myös lepo on sillion tällöin paikallaan. (kas-
                vattaa moraalia ja energiaa) Jos moraali laskee liian alas,
                eivät joukot enää tottele, vaan likkuvat paniikinomaisesti.))

              - YKSIKÖT (Tankeilla ja jalkaväellä on muutamia yleisiä eroja:
                Tankki on hieman tuhoisampi kuin jalkaväki, paitsi metsässä,
                jossa jalkaväki tuhoaa tankin helpoiten. Lisäksi jalkaväki
                voi käyttää miinoja sekä rakentaa poteroita, josta niitä on
                vaikeampi savustaa ulos.)

              - TYKISTÖ (Molemmilla pelaajilla on yksi tykistöpatteri (6 tyk-
                kiä) Tykistölle osoitetaan ensin maali, jonka jälkeen kuluu
                tietty määrä siirtoja, ennenkuin maalialueelle alkaa sataa 
                kranaatteja. Tykistön kranaatti, samoin kuin miinat, tappavat 
                yhdestä osumasta.) 
                 Uudessa 1.0 versiossa tykistöllä on käytettävissään vain 
                viisi tuli-iskua edellisen 0.99 version loppumattomien  
                ammusten sijasta.


  OHJEITA OHJELMOIJALTA : 
  
              - Jos hiiren kanssa on ongelmia, niin paina 1:stä. Itse huomasin
                häiriötä hiiren kanssa Windowssissa, mutta kuka tietää :)

              - Kaiken pitäisi jotenkuten toimia, mutta nykyäänhän taitaa 
                olla muotia työntää markkinoille keskeneräisiä peliohjelmia
                :) heh heh..
  
              - Ensimmäiseen 1.0 versioon pääsi vahingossa huvittava moka,
                mutta tässä sekin on jo korjattu.

  OHJEITA PELAAJALLE:
              
              Kartta :
                Kartan saa päälle ja pois vasemmassa yläkulmassa olevasta
                « - napista. Tämä koskee myös alhaalla olevaa turn - tekstiä.

              Napit ja selitykset :
                Tässä 1.0 versiossa oikealla oleviin toimintonappeihin 
                lisättiin selitykset. Eli kun hiirtä liikutat nappien päällä
                saat näkyviin lyhyen selityksen.

              Kuinka komennat joukkoja?
                Joukkojen liikuttaminen tapahtuu seuraavasti:
                Valitse hiirellä joukko napauttamalla vasempaa hiiren nappia
                siten, että valintalaatikko on ryhmän päällä.
                Seuraavaksi voit antaa oikealla olevilla napeilla käskyjä tai
                sitten liikuttaa heitä seuraavasti 

                      Q W E
                       \|/
                      A-+-D
                       /|\
                      Z X C

                Toinen mahdollisuus on käyttää kursorinäppäimiä.

                Jos liike-energia sallii, voit antaa erilaisia käskyjä, mutta
                jos painonappi on rasteroitu se tarkoittaa, että toiminto on
                siinä tilanteessa mahdotonta suorittaa.

              Kuinka ammun ryhmällä?
                Kun ryhmä on valittuna em. tavalla voit käyttää ampumiseen
                hiirikohdistinta ja oikeanpuoleista hiiren nappia.

              Kuinka lataan ja tallennan :
                Paina Load / Save ikonia ja valitse L(oad) tai S(ave). 
                Tämän jälkeen valitset paikan jonne tallennat tai josta 
                lataat tilanteen.

              Ikonit :
                Helpoimmin ikonien selvittäminen käy koepelillä, jossa
                kaikkia kokeillaan yksi kerrallaan, mutta tässä yhteenveto.

                ylin rivi :
                        nuolet   : selaa yksiköitä.
                        lippu    : lopeta tai antaudu.

                toiseksi ylin rivi :
                        korsu    : jalkaväki linnottautuu.
                        miina    : jalkaväki miinoittaa.
                        tykki    : tilaa tykistöltä keskitys.

                toiseksi alin rivi :
                        tankki   : laita tankille hyökkäysmoodi päälle/pois.
                        ryömintä : yksikkö ryömii.
                        lepo     : yksikkö lepää ja hankkii energiaa.

                alin rivi :
                        moraali  : kohotetaan moraalia.
                        liput    : laita liput päälle/pois.(suositus päällä)
                        load/save: lataa tai tallenna taistelu.

                alin nappi : lopeta vuoro.

              Lamput :
                ylhäällä olevista lampuista näkee mitä valittu yksikkö
                sillä hetkellä tekee.

             Miksi yksiköltä joskus liikutuksen yhteydessä valinta menee
             pois päältä? 
                Jos valitset ja liikutat yksikköä ja kuitenkin se joskus
                lopettaa valittuna olemisen, on syy siinä, että jossain
                taistelukentällä on joukoiltasi tuhoutunut yksikkö.

             Ja se tekoäly :
                No tekoäly on jossain kohdin hieman mielikuvitukseton,
                mutta annettakoon se minulle anteeksi.
                 Koko tekoälyrutiini periaatteessa mahtuu pariin sivuun
                C - koodia ja eihän tämän ohjelmankaan hinta päätä huimaa.
                 Tulevissa peliprojekteissa kuitenkin tekoälyynkin tullaan
                kiinnittämääm enemmän huomiota ja sen kehitystyö käykin jo
                vimmatulla vauhdilla.
              

  LOPUKSI :
              Tämä projekti oli periaatteessa ensimmäinen suurempi 
              peliprojektimme ja sitä suorittaessa tehtiinkin kaikki 
              mahdolliset virheet. Ei siis kannata ihmetellä jos jokainen 
              asia IsoWihassa ei aina tunnu aivan loogiselta. Hih.. 
               Ja tuollainen yli 40 sivua koodia ja 0 sivua suunnittelua
              ei tunnu ainakaan minusta yhtään kivalta. (tai nyt alkaa jo
              hiljalleen naurattaa)

              Kaikenlainen kommentointi ja lahjonta on toivottua, jopa
              suotavaa. 
                Kehut tietenkin innostaisivat kehittelemään lisää pieniä
              strategiapelejä kaikkien iloksi/inhoksi.
                Eräs idea olisi toteuttaa ultimate TalviSota Win 95, mutta 
              kannattaako se... siis oliskos pelaajia.. siis mailia saa
              heitellä.

              Terveisin : Ohjelmoija ja jonkin asteinen opiskelija 
                          Mika Keränen Jossain ja joskus.

File history

Click on a date/time to view the file as it appeared at that time.

Date/TimeDimensionsUserComment
current10:18, 30 November 2015 (1.11 MB)Admin (Talk | contribs)
  • You cannot overwrite this file.

There are no pages that link to this file.