Joe the Whizz Kid/fi

Joe the Whizz Kid
Otsikkoruutu
Kehittäjä Stavros Fasoulas
Julkaisija ALA Software
Suunnittelija Stavros Fasoulas
Säveltäjä
Julkaistu 1985
Alusta Commodore 64
Lajityyppi Seikkailu, Muut pelit
Pelaajat Yksinpeli
Lataa
Lisätiedot
Kävijöiden arvio
Arvosana: 24% (äänestä)
Arvostelut
Arvostelija Arvosana
{{{Publication}}} {{{Score}}}
{{{Publication2}}} {{{Score2}}}
{{{Publication3}}} {{{Score3}}}
{{{Publication4}}} {{{Score4}}}
{{{Publication5}}} {{{Score5}}}

Commodore 64:lle julkaistusta Joe the Whizz Kidistä on vaikea ottaa selkoa. Virallisen nimen ollessa Joe the Whizz Kid monet viittaavat peliin Whiz Kidinä kannessa olevan lyhyemmän nimen takia. Peli julkaistiin vuonna 1985, mutta saatavuudesta ja julkaisuajankohdasta on ristiriitaisia tietoja. Jotkut jopa väittävät että peliä myytiin vain laittomina kopioina eikä virallista julkaisua koskaan tapahtunut. Tämä on tietenkin puhdasta arvailua. Monet kuitenkin sanovat, että ainoa tapa hankkia peli aikoinaan oli juurikin piraattikopiona.

Suunnittelu

Pelin takana on herra Stavros Fasoulas, joka tunnetaan menestyspeli Sanxionista sekä Deltan ja Mindrollin kehittäjänä.

Ulkoasun puolesta Joe the Whizz Kid on melko hyvän näköinen peli. Taustat eivät pursuile yksityiskohtia, mutta se ei ole huono asia. Joe the Whizz Kid itse on hyvin animoitu ja matkan varrella on mukava määrä vaihtuvia yksityiskohtia. Vaikka peli on kaukana rumasta, sitä ei kuitenkaan käyttäisi esimerkkinä, kun kerskaillaan kuusnelosen graafiikkaominaisuuksilla ZX Spectrumin omistajille.

Juoni

Pelin tarina on täysin hämärän peitossa. En tiedä mitä Stavros Fasoulas on ajatellut, mutta paras mitä voin kertoa on, että pelaaja ohjaa Joe the Whizz Kidiä, joka on jumissa jonkinlaisessa kaupassa. Tarinankerrontaa ei käytännössä ole ollenkaan, joten siitä ei kannata välittää. Kaupassa pelaajan on käveltävä erilaisten osastojen kuten ruokaosaston ja työkaluosaston läpi.

Pelaaminen

Jos peliä pelanneilta kysyttäisiin ajatuksia pelistä, vastauksia olisi todennäköisesti kahta erilaista. Ensimmäinen vastaus olisi, että pelin tasosuunnittelu on syvältä. Toinen vastaus olisi hieman kiltimpi, jossa vastaaja sanoo pelin olevan todella vaikea.

Joten aloitat pelin ja väisteltyäsi muutamia säilyketölkkejä, jotka yrittävät syödä sinut, saavut ovelle ja ihmettelet mitä hittoa sinun pitäisi tehdä. Pitäisikö jostain löytää avain? Voisiko oven yli kiivetä? Ei kumpaakaan. Pelaajan on ammuttava käsiaseellaan oven lukko rikki. Tilannetta hämmentää lisää, että sen jälkeen pelaajan on vielä löydettävä kaikki lukon osat ja laitettava ne paikoilleen hälytyksen aikarajan puitteissa. Tämä kaikki tapahtuu pienellä alueella, mutta Joe kävelee niin hitaasti, että oven avaaminen käy kyllä työstä.

On vaikea olla liian kriittinen Joe the Whizz Kidiä kohtaan, koska monet sanovat ettei peliä ollut tarkoitus koskaan julkaista. Jos et ole koskaan kokeillut peliä, en kuitenkaan suosittele metsästämään siitä kopiota.

Kuvakaappauksia

Video

Englanninkielinen videoarvostelu YouTubessa.

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi
Last modified on 29 October 2015, at 11:52