Difference between revisions of "Pentagorat/fi"

From Zak
Jump to: navigation, search
m
m
Line 75: Line 75:
  
 
<gallery widths=448px heights=284px>
 
<gallery widths=448px heights=284px>
File:Pentagorat_Gameplay_screen_Large_room.png|link=Screenshots:Pentagorat/fi|[[Screenshots:Pentagorat/fi|Kuvakaappauksia Pentagoratista]] (paljastavat yksityiskohtia, jotka voivat pilata pelinautinnon).
+
File:Pentagorat_Gameplay_screen_Large_room.png|link=Screenshots:Pentagorat/fi|[[Screenshots:Pentagorat/fi|Kuvakaappauksia Pentagoratista]] (sisältävät yksityiskohtia, jotka voivat pilata pelinautinnon).
 
File:Pentagorat_animation.gif|Animaatio pelistä. Pelaaja löytää saappaat ja hyppii esteiden yli.
 
File:Pentagorat_animation.gif|Animaatio pelistä. Pelaaja löytää saappaat ja hyppii esteiden yli.
 
</gallery>
 
</gallery>

Revision as of 12:56, 9 January 2017

Pentagorat
Title screen
Kehittäjä Mika Keränen
Daniel Kahlin (latausintro)
Julkaisija The Future was 8bit
Suunnittelija
Säveltäjä
Julkaistu 18. joulukuuta 2016 (kasetti)
21. joulukuuta 2016 (tiedosto)
Alusta VIC-20 (PAL)
VICE (PAL ja NTSC)
Lajityyppi Seikkailu, pulmapeli
Pelaajat Yksinpeli
Lataa Lataa
Lisätiedot riimukivi.net (kotisivu)
itch.io (lataa peli)
thefuturewas8bit.com (osta kasetti)
Kävijöiden arvio
Arvosana: 89% (äänestä)
Arvostelut
Arvostelija Arvosana
{{{Publication}}} {{{Score}}}
{{{Publication2}}} {{{Score2}}}
{{{Publication3}}} {{{Score3}}}
{{{Publication4}}} {{{Score4}}}
{{{Publication5}}} {{{Score5}}}

Joulu on hyvää aikaa pelaajille, kun pelintekijät julkaisevat tuotoksiaan joulun pyhien aikaan pelattavaksi. Vuonna 2016 mielenkiintoni kohdistui erityisesti Mika “Misfit” Keräsen isometriseen seikkailuun Pentagoratiin, joka julkaistiin 32 kilotavun lisämuistilla varustetulle Commodore VIC-20 -tietokoneelle. The Future was 8bit alkoi myymään peliä kasetilla 18. joulukuuta 2016 ja muutamaa päivää myöhemmin pelin tekijä julkaisi ladattavan version itch.io-sivustolla, jossa pelaajat voivat maksaa pelistä haluamaan summan. Latausrutiini on Daniel Kahlinin käsialaa.

Tanssii ajattaroiden kanssa

Pelaaja herää muistinsa menettäneenä ihmetellen kuka hän on ja missä hän on. Pimeään huoneeseen saapuu ääni, joka toivottaa pelaajan tervetulleeksi Pentagorat-linnaan. Pelaajalle kerrotaan, että hänet on vangittu ja hänen sielunsa tullaan uhraamaan. Uhkaus saa pelaajan lähtemään selvittämään mitä on tapahtunut ja yrittämään ulos tästä pulmien täyttämästä rotankolosta. Pallomaisen sankarin kohtalo on pelaajan käsissä.

Pelaaja väistelee parhaansa mukaan perässä seuraavaa vihollista.

Loogisia pulmia

Isometrisesta kuvakuvakulmasta kuvattu seikkailu muistuttaa sellaisia klassikoita kuin Fairlight ja Head over Heels. Vierimättömässä pelimaailmassa edetään ruutu kerrallaan ratkaisten vastaan tulevia ongelmia.

Pulmat ovat loogisia. Ovi aukeaa avaimella ja huoneeseen saa valoa lampulla. Sankarin hyppyvoima riittää tyrmästä pakenemiseen viemärin kannen rikkomalla, mutta korkeuserot muodostuvat pian ongelmaksi, koska pelaaja ei pääse pienenkään esteen ylitse. Pukuhuoneesta etsimällä löytyy kuitenkin saappaat, joita käyttämällä esteet ylittyvät ja peli alkaa taas sujua.

Kaikki pulmat eivät avaudu ensimmäisellä pelikerralla. Pelaaja voi pyöriä ympäri linnaa ihmetellen mitä seuraavaksi pitäisi tehdä kunnes huomaa ratkaisun olleen nenänsä edessä. Tällaisen ratkaisun löytyminen antaa onnistumisen tunteen ja pelaajan kysymään itseltään “miten en huomannut tuota aiemmin?”. Eräässä pulmassa suomen kielen käyttäminen tuo ulkomaisille pelaajille lisähaasteen ja he voivat joutua turvautumaan sanakirjan apuun ratkaistakseen pelin.

Armoton elämäpalkki

Pelaajan on tutkittava ympäristöä, hypittävä esteiden ylitse ja väisteltävä vihollisia. Elämää näyttävä palkki on armoton ja pienetkin virheet kostautuvat pelaajalle. Kuolema kolkuttelee jokaisen nurkan takana. Viholliset kulkevat ruudulla ennalta määrättyjä reittejä tai seuraavat pelaajan perässä. Näkyviä uhkia hankalampia ovat näkymättömät ja pimeässä huoneessa tarvitaan hyvää onnea ettei siitä tule pelaajan hautapaikkaa.

Pelihahmo tottelee ohjausta hyvin ja menee sinne minne pelaaja haluaa. Kuolemilta ei voi välttyä, mutta ainakaan ne eivät johdu siitä, että sankari tekisi omiaan. Korkeahkosta vaikeustasostaan huolimatta pelin pariin huomaa palaavansa yhä uudelleen. Pentagorat tarjoaa yli 30 ruudun mittaisen seikkailun, josta riittää ensimmäisellä läpipeluukerralla useammaksi tunniksi pähkäiltävää.

Kasettijulkaisu

The Future was 8bit myy Pentagoratin kasettia sivuillaan 5,99 punnan hintaan.[1] Ensimmäisenä toimitetut kasetit olivat värikkäitä[2] ja julkaisupäivänä tilattu kasetti saapui pelin teemaan sopivana punaisena. Pentagoratin yhteydessä mainostetaan myös 35-kilotavun Penultimate-muistinlaajennusmoduulia, jonka avulla pelin saa toimimaan omassa tietokoneessa, jos siinä ei ole valmiiksi lisämuistia.[3]

Ensimmäisenä toimitetut kasetit olivat värikkäitä.

Kansilehdestä voi myös arvailla lisämerkityksiä pelin synkkään tarinaan. Lähelle taitekohtaa on piilotettu lause “Ja ei millään muotoa enää uhriansa uhraaman ajattaroille, joiden kanssa he huorin tehneet ovat”. Lisäksi kannesta löytyy hämärästi kirjoitetut sanat “Häxbrygd” ja “Verivalta”. Kansilehdestä löytyvä lause on lainattu vuoden 1776 suomenkielisestä Raamatusta 3. Mooseksen kirjasta 17:7.[4]

Ajattara on paha naispuolinen metsään liittyvä olento[5] ja tämän pahan hengen muoto on pelissä todennäköisesti peikko, koska erään oven yläpuolella on kyltti, jossa lukee oven takana olevan huoneen tarkoitetun vain peikoille. Lisäksi vuoden 1933 Raamatun suomennoksessa puhutaan ajattaroiden sijaan metsänpeikoista.[4]

Ajattara on myös suomalainen black metal -yhtye.[6] Heillä on Verivalta-niminen kappale, jonka sanoissa on muun muassa kohta “Olen saatana vankina jumalan”. Pelin tunnuksena käytetään pentagrammia, joka on kannessa kärki ylöspäin, mutta latausruudulla kärki alaspäin. Kappaleen ja latausruudun yhteys voi olla viitaus vertauskuvaukselliseen Saatanaan.

Häxbrygd on suomalaisen peikkometallia soittavan Finntrollin kappale.[7] Ruotsinkielinen sana häxbrygd tarkoittaa vapaasti käännettynä noitalientä.

Kehitys

Misfit alkoi kehittämään isometristä peliään lokakuussa 2015 hänen edellisen pelinsä Dork Dave and The Dirty Trickin jälkeen.[8] Vuoden loppuun mennessä pelin tekniikka mahdollisti vihollisten suunnittelun aloittamisen.[9]

Tammikuun puolessa välissä pelihahmo pystyi kävelemään huoneiden välillä[10] ja maaliskuun alussa keräämään tavaroita.[11] Misfit alkoi suunnittelemaan pelin pulmia ja huoneita.[12] Keskeneräisestä pelistä nähtiin ensimmäinen kuvakaappaus 13. maaliskuuta 2016[13] ja viisi päivää myöhemmin peli oli saanut ensimmäisen pulmansa.[14] Maaliskuun lopussa hahmo pystyi etsimään piilossa olevia tavaroita.[15]

Pelin ensimmäisestä pulmasta, jossa pelihahmon on päästävä tyrmästä, nähtiin kuvakaappaus 23. huhtikuuta.[16] Misfit esitteli ensimmäisen version kansikuvasta toukokuun alussa[17] ja julkaisi ensimmäisen videon keskeneräisestä pelistään 10. toukokuuta.[18][19]

Viholliset saivat korvat lopulliseen peliin (oikea kuva). Heinäkuussa 2016 niitä ei vielä ollut (vasen kuva).[20]

Misfit sai ratkaistua pelin tekniset ongelmat 8. heinäkuuta.[21] Hän kyseli Pentagoratille julkaisijaa, johon The Future was 8bitin Rod Hull ilmaisi kiinnostuksensa.[22] Viikkoa myöhemmin pelissä oli valmiina 31 ruutua.[23] Saman kuun lopussa Misfit sävelsi pelin teemamusiikin.[24]

Pentagoratin viimeinen pulma ja loppuruutu olivat valmiina 3. elokuuta ja Misfit aloitti pelin testaamisen.[25] Loput pelin ominaisuuksista lisättiin seuraavan yhdeksän päivän aikana[26] ja elokuun puolessavälissä Misfit loi Pentagoratille itch.io-sivun.[27][28] Kaikki pelistä siihen mennessä löytyneet bugit oli korjattu 22. elokuuta ja Misfit jatkoi pelin hienosäätöä.[29] Latausruudun logo julkistettiin 7. syyskuuta.[30] Pelin testaus päättyi 30. marraskuuta 2016[31] ja Pentagorat oli valmis julkaistavaksi.[32]

Vastaanotto

Pentagoratin kasettiversio julkaistiin 18. joulukuuta 2016 ja ladattava tiedosto kolme päivää myöhemmin. Misfit tiedotti pelin julkaisusta Twitterissä ja VIC-20-harrastajien foorumilla Denialissa.[33] Lisäksi Pentagoratin julkaisusta uutisoitiin peleistä kirjoittavalla Indie Retro News -sivustolla[34] ja Vintage is the New Old mainitsi pelin omassa listauksessaan.[35] Suomessa Turbovision Antti Niemelä haastatteli pelin tekijää.[36]

Pelaajat ovat vastaanottaneet Pentagoratin pääsääntöisesti hyvin, mutta joillekin pelin käyttämät symbolit ja synkkä teema ovat olleet liikaa, vaikka pelin tavoite itsessään on hyvä. Kommenttien perusteella suurin osa pelaajista on kuitenkin suhtautunut peliin positiivisesti.

Pentagoratin kasettimyynti ylitti odotukset ja monet ovat ostaneet sen kannatusmielessä vaikka pelaavatkin peliä emulaattorilla.[36] Kaksi päivää julkaisun jälkeen The Future was 8bit oli myynyt kasetteja 19 kappaletta.[33] Lisäksi monet ovat halunneet tukea pelin tekijää rahallisesti itch.io-sivun kautta, jossa peli on ladattavana.

Kuvakaappauksia

Videot

Pelin tekijän julkaisema esittelyvideo Pentagoratista.

Lähteet

  1. The Future was 8bit, Pentagorat (2016) - VIC20 +32k. Viitattu 3.1.2017.
  2. Twitter, @futurewas8bit (20.12.2016). Viitattu 3.1.2017.
  3. The Future was 8bit, Penultimate Cartridge VIC20 Memory Expansion + ROMS. Viitattu 3.1.2017.
  4. 4.0 4.1 Koivuniemen Raamattuhaku, 3.Mooseksen kirja 17:7. Viitattu 3.1.2017.
  5. Wikipedia, Ajattara. Viitattu 3.1.2017.
  6. Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives, Ajattara. Viitattu 3.1.2017.
  7. Wikipedia, Finntroll - Blodsvept. Viitattu 3.1.2017.
  8. Twitter, @RGMisfit (24.10.2015). Viitattu 3.1.2017.
  9. Twitter, @RGMisfit (24.12.2015). Viitattu 3.1.2017.
  10. Twitter, @RGMisfit (19.1.2016). Viitattu 3.1.2017.
  11. Twitter, @RGMisfit (6.3.2016). Viitattu 3.1.2017.
  12. Twitter, @RGMisfit (13.3.2016). Viitattu 3.1.2017.
  13. Twitter, @RGMisfit (13.3.2016). Viitattu 3.1.2017.
  14. Twitter, @RGMisfit (18.3.2016). Viitattu 3.1.2017.
  15. Twitter, @RGMisfit (30.3.2016). Viitattu 3.1.2017.
  16. Twitter, @RGMisfit (23.4.2016). Viitattu 3.1.2017.
  17. Twitter, @RGMisfit (1.5.2016). Viitattu 3.1.2017.
  18. Twitter, @RGMisfit (10.5.2016). Viitattu 3.1.2017.
  19. YouTube, VIC-20 Isometric game prototype. Viitattu 3.1.2017.
  20. Twitter, @RGMisfit (4.7.2016). Viitattu 6.1.2017.
  21. Twitter, @RGMisfit (8.7.2016). Viitattu 3.1.2017.
  22. Twitter, @RGMisfit (8.7.2016). Viitattu 3.1.2017.
  23. Twitter, @RGMisfit (17.7.2016). Viitattu 3.1.2017.
  24. Twitter, @RGMisfit (17.7.2016). Viitattu 3.1.2017.
  25. Twitter, @RGMisfit (3.8.2016). Viitattu 3.1.2017.
  26. Twitter, @RGMisfit (12.8.2016). Viitattu 3.1.2017.
  27. Twitter, @RGMisfit (16.8.2016). Viitattu 3.1.2017.
  28. itch.io, Pentagorat (2016). Viitattu 3.1.2017.
  29. Twitter, @RGMisfit (22.8.2016). Viitattu 3.1.2017.
  30. Twitter, @RGMisfit (7.9.2016). Viitattu 3.1.2017.
  31. Twitter, @RGMisfit (30.11.2016). Viitattu 3.1.2017.
  32. Twitter, @RGMisfit (30.11.2016). Viitattu 3.1.2017.
  33. 33.0 33.1 Denial, New release: Pentagorat (32k). Viitattu 4.1.2017.
  34. Indie Retro News, Pentagorat 2016 - An isometric adventure launched for the Commodore VIC-20. Viitattu 6.1.2017.
  35. Vintage is the New Old, New Vic-20 Games to Play over the Holidays. Viitattu 6.1.2017.
  36. 36.0 36.1 Turbovisio, Suomalainen teki uuden pelin VIC-20-tietokoneelle. Viitattu 4.1.2017.

Aiheesta muualla

  • Pentagorat itch.io-sivustolla (lataa peli)
  • Pentagorat The Future was 8bitin sivuilla (osta kasetti)


Language: EnglishSuomi