Difference between revisions of "RahaRuhtinas/fi"

From Zak
Jump to: navigation, search
m
m
Line 25: Line 25:
  
 
Huoneet piiretään näkymä kerrallaan ja niissä on kolmiulotteinen vaikutelma. Tekninen toteutus on varsin vaikuttava sen aikaiseksi peliksi, vaikka itse pelaaminen nyt ei saavutakaan mitään riemunkiljahduksia. Suurin ongelma itselläni oli sokkeloon eksyminen, kun kaikki huoneet näyttävät samalta. Etenemisestä olikin pidettävä jonkinlaista kirjaa, tai huomasi nopeasti kiertävänsä ympyrää. Puutteistaan huolimatta tätä peliä ei tulla unohtamaan.
 
Huoneet piiretään näkymä kerrallaan ja niissä on kolmiulotteinen vaikutelma. Tekninen toteutus on varsin vaikuttava sen aikaiseksi peliksi, vaikka itse pelaaminen nyt ei saavutakaan mitään riemunkiljahduksia. Suurin ongelma itselläni oli sokkeloon eksyminen, kun kaikki huoneet näyttävät samalta. Etenemisestä olikin pidettävä jonkinlaista kirjaa, tai huomasi nopeasti kiertävänsä ympyrää. Puutteistaan huolimatta tätä peliä ei tulla unohtamaan.
 +
 +
== Hahmoja ja esineitä ==
 +
 +
<categorygallery cat="RahaRuhtinas characters" widths=80px />
  
 
== Video ==
 
== Video ==

Revision as of 17:35, 29 August 2014

RahaRuhtinas
Kehittäjä Simo Ojaniemi
Julkaisija Amersoft
Suunnittelija Simo Ojaniemi
Säveltäjä
Julkaistu 1984
Alusta Commodore 64
Lajityyppi Seikkailu
Pelaajat Yksinpeli
Lataa
Lisätiedot
Kävijöiden arvio
Arvosana: 32% (äänestä)
Arvostelut
Arvostelija Arvosana
{{{Publication}}} {{{Score}}}
{{{Publication2}}} {{{Score2}}}
{{{Publication3}}} {{{Score3}}}
{{{Publication4}}} {{{Score4}}}
{{{Publication5}}} {{{Score5}}}

Ensimmäinen suomalainen kaupallisesti julkaistu kuusnelospeli RahaRuhtinas ansaitsee paikkansa suomalaisessa pelihistoriassa. Kirjakustantajana tunnettu Amersoft julkaisi pelin Commodore 64:lle vuonna 1984. Simo Ojaniemen ohjelmoimassa pelissä seikkaillaan sokkelossa tavoitteena kerätä mahdollisimman suuri pistemäärä.

Pelaaminen

Pelaajalle annetaan 200 ropoa, kourallinen lasihelyjä ja turistikortti, jonka jälkeen pelaaja tyrkätään sokkeloon ihmettelemään mitä pitäisi tehdä. 300 siirron aikana pitäisi täältä selvitä. Ensimmäiseksi vastaan tulee luolamiestä muistuttava, nuijaa kantava vihreätukkainen mies, joka herjaa pelaajaa turistinretaleeksi. Tästä ei nyt ole paljonkaan apua.

Syvemmällä sokkelossa vastaan tulee erilaisia ihmisiä ja tavaroita, jotka edistävät pelaajan tavoitetta, tai vaikuttavat siihen haitallisesti. Arkkua avatessa ei voi olla varma onko siellä kasa aarteita, vai ansa joka vie pelaajan kaikki rahat ja kyvyt. Rosvo vie pelaajan lasihelyt, keppikerjäläinen yrittää pummia ropoa ja ritari perii rahaa kulkulupaa ja veroa varten. Sokkelossa eteneminen ei ole pelkkää naurua, vaikka jokeri yrittääkin parhaansa.

Vastaan tulevien ihmisten kanssa voidaan käydä kauppaa myymällä tai ostamalla tavaraa. Tarjolla on niin miekkaa, stetoskooppia kuin perunaakin. Lisäksi sinilakkinen mies antaa vihjeitä mihin suuntaan kannattaisi mennä. Raha-ansojen aiheuttamaa menetystä voidaan lievittää tallettamalla rahat pankkitilille, josta ne voidaan pahana päivänä nostaa takaisin käyttöön. Tätä varten sokkelossa on useita pankkiireja.

Huoneet piiretään näkymä kerrallaan ja niissä on kolmiulotteinen vaikutelma. Tekninen toteutus on varsin vaikuttava sen aikaiseksi peliksi, vaikka itse pelaaminen nyt ei saavutakaan mitään riemunkiljahduksia. Suurin ongelma itselläni oli sokkeloon eksyminen, kun kaikki huoneet näyttävät samalta. Etenemisestä olikin pidettävä jonkinlaista kirjaa, tai huomasi nopeasti kiertävänsä ympyrää. Puutteistaan huolimatta tätä peliä ei tulla unohtamaan.

Hahmoja ja esineitä

Video

Suomenkielinen videoarvostelu YouTubessa.

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi