RahaRuhtinas/fi

RahaRuhtinas
Otsikkoruutu
Kehittäjä Simo Ojaniemi
Julkaisija Amersoft
Suunnittelija Simo Ojaniemi
Säveltäjä
Julkaistu 1984
Alusta Commodore 64
Lajityyppi Seikkailu
Pelaajat Yksinpeli
Lataa
Lisätiedot
Kävijöiden arvio
Arvosana: 32% (äänestä)
Arvostelut
Arvostelija Arvosana
{{{Publication}}} {{{Score}}}
{{{Publication2}}} {{{Score2}}}
{{{Publication3}}} {{{Score3}}}
{{{Publication4}}} {{{Score4}}}
{{{Publication5}}} {{{Score5}}}

Ensimmäinen suomalainen kaupallisesti julkaistu kuusnelospeli RahaRuhtinas ansaitsee paikkansa suomalaisessa pelihistoriassa. Kirjakustantajana tunnettu Amersoft julkaisi pelin Commodore 64:lle vuonna 1984. Simo Ojaniemen ohjelmoimassa pelissä seikkaillaan sokkelossa tavoitteena kerätä mahdollisimman suuri pistemäärä.

Pelaaminen

Pelaajalle annetaan 200 ropoa, kourallinen lasihelyjä ja turistikortti, jonka jälkeen pelaaja tyrkätään sokkeloon ihmettelemään mitä pitäisi tehdä. 300 siirron aikana pitäisi täältä selvitä. Ensimmäiseksi vastaan tulee luolamiestä muistuttava, nuijaa kantava vihreätukkainen mies, joka herjaa pelaajaa turistinretaleeksi. Tästä ei nyt ole paljonkaan apua.

Kerjäläinen ylistää pelaajaa: Ollos ylistetty, oi jalo muukalainen

Syvemmällä sokkelossa vastaan tulee erilaisia ihmisiä ja tavaroita, jotka edistävät pelaajan tavoitetta, tai vaikuttavat siihen haitallisesti. Arkkua avatessa ei voi olla varma onko siellä kasa aarteita, vai ansa joka vie pelaajan kaikki rahat ja kyvyt. Rosvo vie pelaajan lasihelyt, keppikerjäläinen yrittää pummia ropoa ja ritari perii rahaa kulkulupaa ja veroa varten. Sokkelossa eteneminen ei ole pelkkää naurua, vaikka jokeri yrittääkin parhaansa.

Vastaan tulevien ihmisten kanssa voidaan käydä kauppaa myymällä tai ostamalla tavaraa. Tarjolla on niin miekkaa, stetoskooppia kuin perunaakin. Lisäksi sinilakkinen mies antaa vihjeitä mihin suuntaan kannattaisi mennä. Raha-ansojen aiheuttamaa menetystä voidaan lievittää tallettamalla rahat pankkitilille, josta ne voidaan pahana päivänä nostaa takaisin käyttöön. Tätä varten sokkelossa on useita pankkiireja.

Huoneet piiretään näkymä kerrallaan ja niissä on kolmiulotteinen vaikutelma. Tekninen toteutus on varsin vaikuttava sen aikaiseksi peliksi, vaikka itse pelaaminen nyt ei saavutakaan mitään riemunkiljahduksia. Suurin ongelma itselläni oli sokkeloon eksyminen, kun kaikki huoneet näyttävät samalta. Etenemisestä olikin pidettävä jonkinlaista kirjaa, tai huomasi nopeasti kiertävänsä ympyrää. Puutteistaan huolimatta tätä peliä ei tulla unohtamaan.

Triviaa

  • RahaRuhtinas sijoittuu Hirmuvaltaan, jota johtaa Hirmu-niminen diktaattori.
  • Pelialue koostuu 2240:stä huoneesta.

Vinkkejä

Pelikartta

Kontrollit

Näppäin Toiminto
F1 Aloittaa pelin
Välilyönti Liikkuu eteenpäin
Pilkku (,) Kääntyy vasemmalle
Piste (.) Kääntyy oikealle
Plussa (+) Kyllä-vastaus
Miinus (-) Ei-vastaus
Numeronäppäimet Dialogivaihtoehdot
/ Omaisuusluettelo
CTRL+L Luovuttaa pelin
8 Kirstunetsijä
C C-kyky
H Hirmupelotin
K Kartta
N Kyttänaamari
P Kristallipallo
S Stetoskooppi
V Videotennis
F5 Videotenniksen maila ylös
F7 Videotenniksen maila alas
X X-kyky

Pelaaminen

  • Kartalla pysymiseen tarvitaan käytännössä kynä ja ruutupaperi.
  • Kristallipallo toimii kiiltomadoilla.

Pelaaminen emulaattorilla

Sokkelo piirtyy melko hitaasti ja emulaattorilla pelattaessa tyhjät sokkeloruudut on kätevä ohittaa nopeuttamalla emulointia. Esimerkiksi WinVICE:ssä "Warp mode" löytyy Options-valikosta tai pikanäppäimellä Alt+W. Muista poistaa valinta, kun vastaan tulee hahmoja, tai tekstit saattavat mennä ohi.

Hahmoja

Hahmo Nimi Esimerkkejä
RahaRuhtinas Character Alchemist.png
Alkemisti Alkemistilta pelaaja voi ostaa esimerkiksi stetoskoopin tai kristallipallon: "Silirimpsis! Kristallipallo maksaa X ropoa. Ostatko?".
RahaRuhtinas Character Aborigine.png
Alkuasukas Kaislahameeseen pukeutunut huonoa suomea puhuva alkuasukas sanoo ottavansa pelaajalta lasihelyn: "Minä ottaa sinä yksi lasihely".
RahaRuhtinas Character Joker.png
Jokeri Vihreään asuun pukeutunut Jokeri voi kysyä pelaajalta: "Pelkäätkö minua?" tai "Hymyilyttääkö". Kysymyksiin voi vastata kyllä tai ei, mutta vastauksella ei liene ole suurempaa merkitystä. Jokeri voi myös tarjota pelaajalle nimikirjoitusta: "Antaishin shinulle nimikirjoituksheni. Otatko?" tai pyytää arvaamaan: "Miksi hyppelin? 1. Ärsytin hirmua, 2. Diivailin, 3. Harjoittelin Jazz-balettia. Arvaa!".
RahaRuhtinas Character Beggar.png
Kerjäläinen Keltaisiin housuihin pukeutunut keppikerjäläinen pyytää pelaajalta: "Annatko almun?". Pelaaja voi kieltäytyä antamasta almua, tai suostua pyyntöön, jolloin pelaajan rahavaroista vähennetään annettavan almun verran. Jos pelaaja on antanut kerjäläiselle almun ja törmää häneen uudestaan, kerjäläinen voi ylistää pelaajaa: "Ollos ylistetty, oi jalo muukalainen".
RahaRuhtinas Character Dragon.png
Lohikäärme Vihreä lohikäärme kertoo pelaajan pistemäärän.
RahaRuhtinas Character Caveman.png
Luolamies Ensimmäinen henkilö johon pelaaja todennäköisesti törmää seikkailussaan on vihreän karvoituksen omaava luolamiehen näköinen henkilö. Alussa luolamies tervehtii pelaajaa sanomalla "Hai sie turistinretale", mutta myöhemmin sokkelossa voi myös verottaa pelaajan käteiskassaa: "Mie vien siult X roppoo".
RahaRuhtinas Character Militsiya.png
Miliisi Miliisi kysyy pelaajan kohdatessa: "Pelkäätkö Hirmua?". Jos pelaaja kieltää pelkäävänsä Hirmua, miliisi hermostuu. Jos pelaaja myöntää pelkäävänsä Hirmua, miliisi jatkaa kysymällä: "Omistatko jotain seuraavista tuotteista: 1. Hiiva, 2. Sokeri, 3. Kärpäsmyrkky, 0. En omista. Ilmoita!". Kärpäset ovat Hirmuvallan kansalliseläimiä, joten esimerkiksi kärpäsmyrkky on kiellettyjen aineiden listalla. Pelaajan kieltäessä omistavansa mitään tuotteista, miliisi vastaa "Ai jaa". Muuten hän kysyy: "Oletko: 1. Diivailija, 2. Markkinointipäällikkö, 3. Muukalainen. Ilmoita!". Jos pelaaja vastaa "Diivailija" tai "Markkinointipäällikkö", miliisi hermostuu ja sanoo "Hyi Hyi".
RahaRuhtinas Character Black hat.png
Mustahattuinen mies Mustahattuinen mies ostaa ja myy tavaraa. Jos pelaaja on esimerkiksi löytänyt aarteita, mies voi tarjota: "Maksan 4 aarteestasi 10 ropoa kappaleelta yhteensä 40 ropoa. Myytkö?" Pelaaja voi suostua tarjoukseen tai olla suostumatta. Lisäksi mies voi tarjota: "Miekka maksaa X ropoa", "Zoomi maksaa X ropoa" tai "Videonauhuri maksaa X ropoa. Ostatko?".
RahaRuhtinas Character Banker.png
Pankkiiri Eri puolella sokkeloa olevat pankkiirit tarjoavat pankkipalveluita. Pelaajan pankkitilin saldo on oletuksena 0 ropoa ja pankkiirin avulla pelaaja voi tallettaa, nostaa tai vaihtaa rahaa. Jos pelaaja haluaa tallettaa pahan päivän varalle esimerkiksi 50 ropoa, valitaan ensin "Pano" ja sitten kirjoitetaan summa "0050", jonka jälkeen pankkitilillä on 50 ropoa. Rahan voi nostaa myöhemmin vaikka toisessa kohtaa sokkeloa toiselta pankkiirilta. Matkatessa sokkelossa pelaajalla on syytä olla aina pientä rahaa mukana ja sitä varten pankkiirilta voidaan vaihtaa rahaa pienemmäksi (esimerkiksi 1 kymppi 10 ropoksi). Jos taskussa on paljon pientä rahaa, sitä voidaan myös vaihtaa suuremmaksi (esimerkiksi 10 kymppiä 1 sataseksi).
RahaRuhtinas Character Bearded man.png
Parrakas mies Parrakas mies sanoo pelaajalle ainakin "Päivää".
RahaRuhtinas Character Knight.png
Ritari Ritari voi sanoa pelaajalle "Päivää", mutta on usein perimässä yhtä tai useampaa maksua: "Kulkulupa X ropoa. Vero X ropoa. Sakko X ropoa".
RahaRuhtinas Character Blue cap.png
Sinilakkinen mies Sinilakkinen haalareihin pukeutunut mies voi kaupitella pelaajalle perunakapallista vaihtelevaan hintaan: "Perunakapallinen maksaa X ropoa. Ostatko?". Pelaaja voi ostaa perunakapallisen tai olla ostamatta. Lisäksi mies neuvoo pelaajaa mihin suuntaan kannattaa mennä: "Katselen ympärilleni. Annan vihjeen: Kuljepa itään, pohjoiseen". Jos pelaajalla on miekka, mies voi tarjota: "Maksan miekasta X ropoa. Myytkö?". Mies voi sanoa myös vain "Hirmu!".

Esineitä

Esine Nimi Esimerkkejä
RahaRuhtinas Object Chest.png
Arkku Arkun avaaminen on pelaajalle riski, koska arkussa voi olla kasa aarteita tai ansa. Jos pelaaja löytää aarteita, ne tulevat näkyviin ruudun oikealle puolelle keskimmäiseen lokerikkoon. Aarteet voidaan myydä myöhemmin mustahattuiselle miehelle. Jos arkussa on ansa, pelaaja voi menettää kykynsä ("Menetät kykysi") tai siirtyä toiseen paikkaan kartalla ("Siirtäjä"), jolloin suuntavaisto viimeistään katoaa.
RahaRuhtinas Object Gambling machine.png
Pelikone Pelikonetta pelaamalla pelaaja voi koetella onneaan, jos taskussa on sopivaa rahaa.

Esineiden käyttäminen

Video

Suomenkielinen videoarvostelu YouTubessa.

Katso myös

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi
Last modified on 22 August 2015, at 09:53