Sanxion/fi

Sanxion
Latausruutu
Kehittäjä Stavros Fasoulas
Julkaisija Thalamus Ltd
Suunnittelija Stavros Fasoulas
Säveltäjä Rob Hubbard
Julkaistu 1986
Alusta Commodore 64, ZX Spectrum
Lajityyppi Shoot'em up
Pelaajat Yksinpeli,
Moninpeli (2 pelaajaa vuorotellen)
Lataa
Lisätiedot
Kävijöiden arvio
Arvosana: 89% (äänestä)
Arvostelut
Arvostelija Arvosana
MikroBitti Icon-star.pngIcon-star.pngIcon-star.pngIcon-star.pngIcon-star.png[1]
{{{Publication2}}} {{{Score2}}}
{{{Publication3}}} {{{Score3}}}
{{{Publication4}}} {{{Score4}}}
{{{Publication5}}} {{{Score5}}}

Keskusteltaessa kenen tahansa ammuskelupeleistä pitävän kuusnelosharrastajan kanssa esiin tulee varmasti ilmiömäisen lahjakkaan Stavros Fasoulasin hengentuote Sanxion. Yhdessä Deltan kanssa ne tekivät Fasoulasista yhden suosituimmista pelintekijöistä kuusnelosella.

Sanxionilla on tänä päivänä edelleen vahva kannattajakunta. Pelistä suunniteltiin 2000-luvun alussa uudelleen tehtyä versiota Game Boy Advancelle, mutta kehittäminen lopetettiin ja olemassa olevasta kuvamateriaalista huolimatta sitä ei koskaan virallisesti julkaistu. Sanxion julkaistiin ensin kuusneloselle vuonna 1986 ja peli sovitettiin myöhemmin ZX Spectrumille, mutta valitettavasti jälkimmäisestä versiosta jäi uupumaan monta asiaa mitkä tekevät Sanxionista niin loistavan.

Suunnittelu

Sanxionin latausruutu ja sen erinomainen ääniraita ovat jääneet pelaajien mieleen pysyvästi. Itse asiassa koko peli näyttää todella hyvältä. Sanxion ei koreile väreillä, mutta tekee sen mitä tekee erittäin hyvin. Pelaajan ohjaama futuristinen lentoalus ja vastaan tulevat viholliset ovat hyvin suunniteltuja. Sen lisäksi että Sanxion näyttää hyvältä, pelissä on loistava ääniraita, joka on poikinut monia fanien tekemiä kunnianosoituksia.

Peliruutu on jaettu kahteen osaan.

Sanxion on pohjimmiltaan tyypillinen sivulta kuvattu eteenpäin vierivä ammuskelu, mutta tuttua lajityypiä ravistellaan hieman muutamalla lisäominaisuudella. Ensimmäinen on pelin näkökulma. Ruutu on jaettu kahteen osaan, joista ylimmässä pelaaja näkee pelin lintuperspektiivistä. Tämä on melko hienoa, koska pelaaja näkee varsinaista pelialuetta hieman pidemmälle ja voi paremmin ennakoida mitä vastaan on tulossa. Alempi pelialue täyttää 3/4 ruudusta ja tätä normaalilta näyttävää ammuskelua voi verrata helposti esimerkiksi R-Typeen.

Pelaaminen

Toinen hieno ominaisuus Sanxionissa on pelaajan mahdollisuus hallita lentoaluksen nopeutta. Ruudun vasemmalla puolella pysyttäessä alus lentää hitaasti ja mentäessä oikealle lentonopeus kasvaa. Tällainen ominaisuus oli erittäin harvinainen sen aikakauden peleissä.

Pelaajan on tuhottava kerta toisensa jälkeen vastaan tulevat vihollisaallot. Omalta osaltaan pelistä tekee vaikean powerupien puuttuminen ja vaikka se saattaa kuulostaa rajoittavalta tekijältä, käytännössä kuitenkin toimii ja pakottaa paremmin keskittymään pelaamiseen. Joissain kentissä vihollisia tulee vastaan jatkuvasti ja toisissa kentissä tietyn pisteen saavutettaessa kaikki ruudulla olevat viholliset tuhoutuvat ja niiden tilalle tulee uudenlaisia vihollisia.

Hyvin toimivan ohjauksen ansiosta Sanxion on helppo aloittaa, mutta vaikeusasteen takia hankala läpäistä. Pelaajan ammuskelutaidot on syytä olla hienosäädetyt sillä tämä peli laittaa ne koetukselle.

Kuvakaappauksia

Muut kuvat

Katso myös

Lähteet

  1. Nnirvi, MikroBitti (12/86), "Sanxionin (C64) arvostelu" (sivu 72).

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi
Last modified on 6 May 2015, at 11:17