Sanxion/fi
Sanxion | ||
---|---|---|
Kehittäjä | Stavros Fasoulas | |
Julkaisija | Thalamus Ltd | |
Suunnittelija | Stavros Fasoulas | |
Säveltäjä | Rob Hubbard | |
Julkaistu | 1986 | |
Alusta | Commodore 64, ZX Spectrum | |
Lajityyppi | Shoot'em up | |
Pelaajat | Yksinpeli, Moninpeli (2 pelaajaa vuorotellen) | |
Lataa | ||
Lisätiedot |
Kävijöiden arvio | |
---|---|
Arvosana: 89% (äänestä) | |
Arvostelut | |
Arvostelija | Arvosana |
MikroBitti | [1] |
{{{Publication2}}} | {{{Score2}}} |
{{{Publication3}}} | {{{Score3}}} |
{{{Publication4}}} | {{{Score4}}} |
{{{Publication5}}} | {{{Score5}}} |
Keskusteltaessa kenen tahansa ammuskelupeleistä pitävän kuusnelosharrastajan kanssa esiin tulee varmasti ilmiömäisen lahjakkaan Stavros Fasoulasin hengentuote Sanxion. Yhdessä Deltan kanssa ne tekivät Fasoulasista yhden suosituimmista pelintekijöistä kuusnelosella.
Sanxionilla on tänä päivänä edelleen vahva kannattajakunta. Pelistä suunniteltiin 2000-luvun alussa uudelleen tehtyä versiota Game Boy Advancelle, mutta kehittäminen lopetettiin ja olemassa olevasta kuvamateriaalista huolimatta sitä ei koskaan virallisesti julkaistu. Sanxion julkaistiin ensin kuusneloselle vuonna 1986 ja peli sovitettiin myöhemmin ZX Spectrumille, mutta valitettavasti jälkimmäisestä versiosta jäi uupumaan monta asiaa mitkä tekevät Sanxionista niin loistavan.
Contents
Suunnittelu
Sanxionin latausruutu ja sen erinomainen ääniraita ovat jääneet pelaajien mieleen pysyvästi. Itse asiassa koko peli näyttää todella hyvältä. Sanxion ei koreile väreillä, mutta tekee sen mitä tekee erittäin hyvin. Pelaajan ohjaama futuristinen lentoalus ja vastaan tulevat viholliset ovat hyvin suunniteltuja. Sen lisäksi että Sanxion näyttää hyvältä, pelissä on loistava ääniraita, joka on poikinut monia fanien tekemiä kunnianosoituksia.
Sanxion on pohjimmiltaan tyypillinen sivulta kuvattu eteenpäin vierivä ammuskelu, mutta tuttua lajityypiä ravistellaan hieman muutamalla lisäominaisuudella. Ensimmäinen on pelin näkökulma. Ruutu on jaettu kahteen osaan, joista ylimmässä pelaaja näkee pelin lintuperspektiivistä. Tämä on melko hienoa, koska pelaaja näkee varsinaista pelialuetta hieman pidemmälle ja voi paremmin ennakoida mitä vastaan on tulossa. Alempi pelialue täyttää 3/4 ruudusta ja tätä normaalilta näyttävää ammuskelua voi verrata helposti esimerkiksi R-Typeen.
Pelaaminen
Toinen hieno ominaisuus Sanxionissa on pelaajan mahdollisuus hallita lentoaluksen nopeutta. Ruudun vasemmalla puolella pysyttäessä alus lentää hitaasti ja mentäessä oikealle lentonopeus kasvaa. Tällainen ominaisuus oli erittäin harvinainen sen aikakauden peleissä.
Pelaajan on tuhottava kerta toisensa jälkeen vastaan tulevat vihollisaallot. Omalta osaltaan pelistä tekee vaikean powerupien puuttuminen ja vaikka se saattaa kuulostaa rajoittavalta tekijältä, käytännössä kuitenkin toimii ja pakottaa paremmin keskittymään pelaamiseen. Joissain kentissä vihollisia tulee vastaan jatkuvasti ja toisissa kentissä tietyn pisteen saavutettaessa kaikki ruudulla olevat viholliset tuhoutuvat ja niiden tilalle tulee uudenlaisia vihollisia.
Hyvin toimivan ohjauksen ansiosta Sanxion on helppo aloittaa, mutta vaikeusasteen takia hankala läpäistä. Pelaajan ammuskelutaidot on syytä olla hienosäädetyt sillä tämä peli laittaa ne koetukselle.
Kuvakaappauksia
Muut kuvat
Katso myös
Lähteet
- ↑ Nnirvi, MikroBitti (12/86), "Sanxionin (C64) arvostelu" (sivu 72).
Aiheesta muualla
Language: | English • Suomi |