Difference between revisions of "Suomi-Peli/fi"

From Zak
Jump to: navigation, search
m
m
 
(18 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{Infobox Company/fi|
 
{{Infobox Company/fi|
 
|Title = Suomi-Peli
 
|Title = Suomi-Peli
|Image =  
+
|Image = [[Image:Suomi-Peli_logo.png|center|300px]]
 
|Industry = Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
 
|Industry = Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
|Founded = 1993 (Suomi-Peli)<br />2012 (Suomi-Peli Oy)<ref>Kauppalehti, [http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/suomipeli+oy/24819803 Suomi-Peli Oy]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
+
|Founded = 1993 (Suomi-Peli)<br />2012 (Suomi-Peli Oy)<ref name="kauppalehti">Kauppalehti, [http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/suomipeli+oy/24819803 Suomi-Peli Oy]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
 
|Defunct =  
 
|Defunct =  
 
|Headquarters = Kouvola, Suomi
 
|Headquarters = Kouvola, Suomi
Line 9: Line 9:
 
}}
 
}}
  
<onlyinclude>'''''Suomi-Pelin''''' tunnetuin peli [[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity/fi|Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] julkaistiin Amigalle vuonna 1996. Se oli aluksi saatavana vain postilähetyksenä tekijöiltä itseltään, mutta vuodesta 1998 lähtien pelin jakelijana toimi brittiläinen Crystal Software & Electronics.</onlyinclude><ref name="hol">Hall Of Light, [http://hol.abime.net/3407 Damage: The Sadistic Butchering Of Humanity]. Viitattu 20.1.2016.</ref><ref name="crystal">[http://www.cucug.org/amiga/aminews/1998/980610-crystal.html Crystal Software International Announces New Amiga Magazine]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun ja Suomi-Peli on tekemässä siitä paranneltua PC-versiota.<ref>[http://www.sadisticbutchering.com/ Damage: The Sadistic Butchering of Humanity] (virallinen sivusto). Viitattu 20.1.2016.</ref>
+
<onlyinclude>'''''Suomi-Pelin''''' tunnetuin peli ''Damage: The Sadistic Butchering of Humanity'' julkaistiin Amigalle vuonna 1996. Se oli aluksi saatavana vain postilähetyksenä tekijöiltä itseltään, mutta vuodesta 1998 lähtien pelin jakelijana toimi brittiläinen Crystal Software & Electronics.</onlyinclude><ref name="hol">Hall Of Light, [http://hol.abime.net/3407 Damage: The Sadistic Butchering Of Humanity]. Viitattu 20.1.2016.</ref><ref name="crystal">[http://www.cucug.org/amiga/aminews/1998/980610-crystal.html Crystal Software International Announces New Amiga Magazine]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun ja Suomi-Peli on kehittämässä siitä paranneltua PC-versiota.<ref>[http://www.sadisticbutchering.com/ Damage: The Sadistic Butchering of Humanity] (virallinen sivusto). Viitattu 20.1.2016.</ref>
  
== Damage ==
+
== Damagen kehitys ==
  
=== Kehitys ===
+
Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.<ref name="legacy">[http://www.sadisticbutchering.com/legacy/ Damage Legacy]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä.<ref name="amigapd">Amigapd, [http://www.amigapd.com/interview-jyrki-sinivaara.html Interview with Jyrki Sinivaara and Jani Finér]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
  
Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.<ref name="legacy">[http://www.sadisticbutchering.com/legacy/ Damage Legacy]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä. Damagen suunnittelu lähti ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.<ref name="amigapd">Amigapd, [http://www.amigapd.com/interview-jyrki-sinivaara.html Interview with Jyrki Sinivaara and Jani Finér]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
+
Tekijät kertovat AmigaPd-sivustolle antamassaan haastattelussa Damagen suunnittelun lähteneen ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.<ref name="amigapd"></ref> Sinivalkoisessa pelikirjassa Sinivaara kertoo vaihtoehtoisen selityksen: monessa pelissä siviilien ampumisesta rangaistaan, mutta Damagessa jokaisesta taposta saisi pisteitä ja peliin laitettiin paljon hahmoja, joiden tarkoitus ei ole muuta kuin kuolla. He halusivat tehdä pelin, jota kukaan ei kehtaisi tehdä.<ref name="kuorikoski">Juho Kuorikoski, Sinivalkoinen pelikirja, "Damage" (pages 53-54). Fobos 2014, ISBN 978-952-67937-1-9.</ref>
  
 
Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.<ref name="hol"></ref> Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii.<ref name="legacy"></ref> Lisäksi valmistumista hidastivat Sinivaaran työ sekä Finérin ja Kojon opiskelut ja välissä ollut asepalvelus. Peliä tehtiin iltaisin ja lomilla.<ref name="gametext">Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.</ref> He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.<ref name="legacy"></ref>
 
Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.<ref name="hol"></ref> Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii.<ref name="legacy"></ref> Lisäksi valmistumista hidastivat Sinivaaran työ sekä Finérin ja Kojon opiskelut ja välissä ollut asepalvelus. Peliä tehtiin iltaisin ja lomilla.<ref name="gametext">Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.</ref> He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.<ref name="legacy"></ref>
Line 27: Line 27:
 
=== Julkaisu ===
 
=== Julkaisu ===
  
Vuoden 1996 lopussa [[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.<ref name="legacy"></ref><ref name="hol"></ref> Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.<ref name="gametext"></ref>
+
Vuoden 1996 lopussa Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.<ref name="legacy"></ref><ref name="hol"></ref> Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.<ref name="gametext"></ref>
 +
 
 +
[[Image:Damage_The_Sadistic_Butchering_of_Humanity.jpg|thumb|right|250px|Crystal Software & Electronicsin julkaisemat Damagen levykkeet]]
 +
 
 +
Suomi-Peli teki vuonna 1998 sopimuksen Crystal Software & Electronicsin kanssa, joka ryhtyi pelin jakelijaksi.<ref name="crystal"></ref> Peliä myytiin vain muutamia satoja kopioita, mutta pelaajilta saatu palaute oli todella positiivista. Todelliset myyntiluvut ovat kuitenkin hämärän peitossa, koska myöhemmin tekijät arvelivat tulleen kokeneiden liikemiesten huijaamaksi.<ref name="amigapd"></ref> Pelillä oli jossain vaiheessa myös huijaukseksi osoittautunut hollantilainen jakelija, joka sanoi ettei peliä oltu myyty ollenkaan.<ref name="kuorikoski"></ref>
 +
 
 +
=== Vastaanotto ===
 +
 
 +
Runsaasta väkivallastaan huolimatta Damage ei joutunut median riepoteltavaksi ja tekijät pohtivatkin myöhemmin, että oli ehkä hyvä ettei pelistä tullut silloin suositumpaa. Damagen pelaajat olivat marginaaliryhmää ja suhtautuivat peliin positiivisesti.<ref name="amigapd"></ref>
 +
 
 +
Jimmy Westerberg kirjoitti ruotsalaisessa AmigaInfo-lehdessä (6/1997) Damagen olevan yksi viihdyttävimmistä peleistä, jota hän on koskaan pelannut:<ref name="amigainfo">Theodor Lauppert, [https://web.archive.org/web/20120225152930/http://members.chello.at/theodor.lauppert/games/damage.htm AmigaInfo (6/1997) Damage review (Jimmy Westerberg)]. Arkistoitu [http://members.chello.at/theodor.lauppert/games/damage.htm alkuperäiseltä sivulta] 25.2.2012. Viitattu 28.1.2016.</ref>
 +
 
 +
<blockquote>''The graphics are very small but very detailed. The music and sound effects are perfect, and the quality is high. The game play is there, and it will never go away. Damage is one of the most entertaining games I have ever played. Who said computer games weren't causing violence?''</blockquote>
 +
 
 +
Ken Anderson kirjoitti Amiga Report -verkkolehdessä (5.07/1997) seuraavasti:<ref>Amiga Report (5.07/1997), [http://www.amigareport.com/ar507/review2.html Review: Damage (Ken Anderson)]. Viitattu 28.1.2016.</ref>
 +
 
 +
<blockquote>''Wonderful carefree realistic violence. Small but well animated graphics and satisfying effects. Perfect for fans of "Falling Down".''</blockquote>
 +
 
 +
Peter Olafson kirjoitti Amazing Computer Magazinessa (11/1997) Damagen pelaamisen olevan hauskaa:<ref>[https://archive.org/stream/amazing-computing-magazine-1997-11/Amazing_Computing_Vol_12_11_1997_Nov_djvu.txt Amazing Computer Magazine (November 1997)]. Viitattu 29.1.2016.</ref>
 +
 
 +
<blockquote>''So why am I playing this game? Because it's <gulp> fun. Damage is tricky that way; it's very stylish and very playable. The tiny animations — cops edging along with raised pistols, little old ladies with walkers, businessmen with briefcases, blood flying from all of them — are delicate.''</blockquote>
 +
 
 +
== Damage ==
 +
 
 +
Damage: The Sadistic Butchering of Humanityssa pelaajan on löydettävä kaupungissa reitti presidentin luokse ja tapettava matkalla mahdollisimman paljon vastaantulijoita. Pelin nimen mukainen tavoite teurastaa ihmiskunta saavutetaan lopuksi ydinohjusten laukaisunappia hakkaamalla, jolloin miljardit ihmiset kuolevat pelaajan lähettäessä ohjuksia ympäri maailmaa. Damage on väkivaltainen sivultakuvattu toimintaseikkailu, jota ei pidä ottaa liian vakavasti.
 +
 
 +
=== Tarina ===
 +
 
 +
Tarina alkaa, kun presidentin täydellinen poika Michael Modelcitizen katoaa. Hän oli jo nuorena voittanut olympiakultaa monissa lajeissa, saanut Nobelin rauhanpalkinnon, oli kaikkien aikojen suosituin elokuva- ja rokkitähti, ja naimisissa Miss Universen kanssa. Vaikka hänellä oli kaikkea mitä mies voi toivoa, Mike oli syvästi turhautunut. Hän halusi enemmän mitä kukaan voisi tarjota. Yhtenä päivänä Mike katoaa ja lopulta neljän vuoden turhan etsinnän jälkeen hänet julistetaan kuolleeksi.<ref name="intro">Damagen intro. Viitattu 21.1.2016.</ref>
 +
 
 +
Pelaaja ohjaa Mikko Massamurhaajaa (Mike Massacre), joka herää hullun tiedemiehen koekammiosta muistinsa menettäneenä tiedostamatta missä hän, kuka hän on tai mitä hänen pitäisi tehdä. Rauhaton tunne on kasvamassa valtavaksi ja yht'äkkiä Mike ymmärtää oman elämän ja muiden ihmisten elämien tarkoituksen. Pelaaja ottaa tohtorin huolimattomasti jättämän pesäpallomailan ja lähtee kovaäänisen metallimusiikin saattelemana toteuttamaan päämääränsä teurastaa ihmiskunta.<ref name="intro"></ref>
 +
 
 +
=== Pelaaminen ===
 +
 
 +
Pelaajan ensimmäinen uhri on professori, joka löytyy lähtöosoitteesta uppoutuneena tietokoneensa näyttöön. Yli-ihmisprojekti keskeytyy, kun pelaaja lyö professorin pään irti pesäpallomailalla. Ennen lähtöään pelaaja ottaa tohtorin taskusta hänen lompakkonsa ja katsoo krusifiksin juurella olevaa lappua, jossa lukee "lomalla". Maailma on oman onnensa nojassa.
 +
 
 +
[[Image:Damage_(Amiga)_Gameplay_screen.png|thumb|right|250px|Pelin alussa kaupungissa on vielä rauhallista, mutta veriorgiat ovat hyvää vauhtia alkamassa.]]
 +
 
 +
Kadulle päästyään poliisit alkavat pian vaatia pelaajaa antautumaan. Pesäpallomailan tilalle on saatava parempaa aseistusta ja sitä löytyy tapetuilta uhreilta tai rahalla kaupasta. Jotta pelaaja saa rahaa, sitä on varastettava ja varastamiseksi pelaajan on tapettava uhrinsa. Kaupunki on täynnä viattomia siviileitä, joiden tappaminen kartuttaa helposti ruudun ylälaidassa näkyvää tappolaskuria. Luvun noustessa poliisien apuun rientää sotilaita ja kaupungissa selviytyminen käy yhä hankalammaksi.
 +
 
 +
Kaupunki on melko suuri ja alkuperäisen pelin mukana toimitettiin kartta, joka helpottaa ympäristössä suunnistamista. Grafiikka on pientä, mutta se on täynnä yksityiskohtia ja hyvin animoitua. Tulituksen keskellä helpottaa, että pelaaja taipuu akrobaattisiin suorituksiin ja voi hyppiä ja kieriä parhaansa mukaan vältelläkseen luoteja. Lisäksi apuna on suonensisäisesti käytettäviä huumeita, jotka vaikuttavat pelaajaan eri tavoilla. Jos asiat menevät täysin pieleen, pelaaja voi ääritapauksessa tappaa itsensä itsemurhapiikillä.
 +
 
 +
== Damage Episode I ==
 +
 
 +
Vuonna 2001 Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagesta paranneltua versiota PC:lle ja samoihin aikoihin pelin Amiga-versio vapautettiin ilmaisjakeluun. Windowsille suunniteltu peli ei kuitenkaan valmistunut ja siitä jäi jäljelle vain yksittäinen kuvakaappaus.<ref name="amigainfo"></ref>
 +
 
 +
Lähes kymmenen vuotta myöhemmin Suomi-Peli palasi kehittämään PC-versiota ja ensimmäinen pelin mekaniikkaa esittelevä demo julkaistiin Windowsille maaliskuussa 2011.<ref>[https://web.archive.org/web/20110406182842/http://sadisticbutchering.com/downloads/ Damage Downloads] (2011). Arkistoitu [http://www.sadisticbutchering.com/downloads/ alkuperäiseltä sivulta] 6.4.2011. Viitattu 24.1.2016.</ref> Peliä kehittivät pääasiassa Jyrki Sinivaara ja Jani Finér, mutta he saivat myös konsultointiapua Olli-Pertti Kojolta.<ref name="amigapd"></ref> Kesällä 2012 Sinivaara perusti Suomi-Peli Osakeyhtiön (Suomi-Peli Oy)<ref name="kauppalehti"></ref> ja seuraavan vuoden toukokuussa julkaistiin Damage: Sadistic Butchering of Humanity, Episode I.
  
Damagessa pelaajan on tapettava niin monta ihmistä kuin mahdollista. Tarina alkaa, kun presidentin täydellinen poika Michael Modelcitizen katoaa. Hän oli jo nuorena voittanut olympiakultaa monissa lajeissa, saanut Nobelin rauhanpalkinnon, oli kaikkien aikojen suosituin elokuva- ja rokkitähti, ja naimisissa Miss Universen kanssa. Vaikka hänellä oli kaikkea mitä mies voi toivoa, Mike oli syvästi turhautunut. Hän halusi enemmän mitä kukaan voisi tarjota. Yhtenä päivänä Mike katoaa ja lopulta neljän vuoden turhan etsinnän jälkeen hänet julistetaan kuolleeksi.<ref name="intro">Damagen intro. Viitattu 21.1.2016.</ref>
+
Episode I sisälsi vain pienen osan alkuperäisen Amiga-version kaupungista ja siitä puuttui myös muita alkuperäisen pelin ominaisuuksia. Tekijät kehittivät peliä vapaa-aikanaan ja halusivat suppeamman pelin julkaisemalla nähdä riittääkö sille kiinnostusta kehittää sitä edelleen.<ref>[https://web.archive.org/web/20141004095817/http://www.sadisticbutchering.com/downloads Damage Downloads] (2014). Arkistoitu [http://www.sadisticbutchering.com/downloads/ alkuperäiseltä sivulta] 4.10.2014. Viitattu 24.1.2016.</ref> Tekijöiden tukeminen onnistui rekisteröimällä peli, ja maksamalla 9,95 euroa pelaaja sai pelissä käyttöönsä huumeet ja poistettua sensuroitu-kyltit.<ref>Damage, [https://web.archive.org/web/20141004113140/http://www.sadisticbutchering.com/register Register]. Arkistoitu [http://sadisticbutchering.com/register/ alkuperäiseltä sivulta] 4.10.2014. Viitattu 24.1.2016.</ref>
  
Pelaaja ohjaa Mikko Massamurhaajaa (Mike Massacre), joka herää muistinsa menettäneenä tiedostamatta missä hän, kuka hän on tai mitä hänen pitäisi tehdä. Rauhaton tunne on kasvamassa valtavaksi ja yht'äkkiä ymmärrät oman elämäsi ja muiden ihmisten elämien tarkoituksen. Pelaaja ottaa tohtorin huolimattomasti jättämän pesäpallomailan ja lähtee toteuttamaan päämääränsä teurastaa ihmiskunta.<ref name="intro"></ref>
+
[[Image:Damage_Steam_Early_Access_(Windows)_Gameplay_screen.jpg|thumb|right|250px|Damagen kehitteillä oleva Early Access -versio.]]
  
Suomi-Peli teki vuonna 1998 sopimuksen Crystal Software & Electronicsin kanssa, joka ryhtyi pelin jakelijaksi.<ref name="crystal"></ref> Peliä myytiin vain muutamia satoja kopioita, mutta pelaajilta saatu palaute oli todella positiivista. Todelliset myyntiluvut ovat kuitenkin hämärän peitossa, koska tekijät arvelivat myöhemmin tulleen kokeneiden liikemiesten huijaamaksi.<ref name="amigapd"></ref>
+
Suomi-Peli lopetti pelin verkkorekisteröinnit 1. tammikuuta 2015 arvolisäveron myyntimaasäännösten muuttuessa.<ref>Damage, [http://sadisticbutchering.com/register/ Register]. Viitattu 24.1.2016.</ref> 6. tammikuuta 2016 lähtien Damage oli äänestettävissä Steam Greenlight -palvelussa.<ref>Steam Greenlight, [https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=591554188 Damage]. Viitattu 24.1.2016.</ref> Peli läpäisi äänestyksen ja se julkaistiin Steamin Early Access -palvelussa 11. joulukuuta 2016.<ref>Steam Early Access, [http://store.steampowered.com/app/544220/ Damage]. Viitattu 13.12.2016.</ref>
  
 
== Pelit ==
 
== Pelit ==
  
* 1996 ''[[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity/fi|Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]]'' (Amiga) ([[:File:Amigadamage.zip|lataa]])
+
* 1996 ''Damage: The Sadistic Butchering of Humanity'' (Amiga) ([[:File:Amigadamage.zip|lataa]])
 +
* 2013 ''Damage: Sadistic Butchering of Humanity, Episode I'' (Windows) ([[:File:Damage Episode I Setup.exe|lataa]])
 
* 2014 ''Suppertime'' (Android)
 
* 2014 ''Suppertime'' (Android)
 +
* 2016 ''Damage: Sadistic Butchering of Humanity'' (Windows), Steam Early Access
  
 
== Lähteet ==
 
== Lähteet ==
Line 48: Line 96:
 
* [http://www.suomi-peli.fi/ Suomi-Peli] (virallinen kotisivu)
 
* [http://www.suomi-peli.fi/ Suomi-Peli] (virallinen kotisivu)
 
* [http://www.sadisticbutchering.com/ Damage: The Sadistic Butchering of Humanity] (virallinen kotisivu)
 
* [http://www.sadisticbutchering.com/ Damage: The Sadistic Butchering of Humanity] (virallinen kotisivu)
 +
* [http://store.steampowered.com/app/544220/ Damage] Steamin Early Access -palvelussa
 
* [http://videogames.fi/vgfi/index.php?title=Suomi-Peli Suomi-Peli] Videogames.fi-sivustolla
 
* [http://videogames.fi/vgfi/index.php?title=Suomi-Peli Suomi-Peli] Videogames.fi-sivustolla
  
Line 53: Line 102:
 
{{Language/fi}}
 
{{Language/fi}}
  
[[Category:Suomi-Peli/fi]]
+
[[Category:Suomi-Peli/fi| ]]
[[Category:Jyrki Sinivaara/fi]]
+

Latest revision as of 16:37, 13 December 2016

Suomi-Peli
Suomi-Peli logo.png
Toimiala Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
Perustettu 1993 (Suomi-Peli)
2012 (Suomi-Peli Oy)[1]
Lakkautettu
Pääkonttori Kouvola, Suomi
Tuotteet Videopelit

Suomi-Pelin tunnetuin peli Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle vuonna 1996. Se oli aluksi saatavana vain postilähetyksenä tekijöiltä itseltään, mutta vuodesta 1998 lähtien pelin jakelijana toimi brittiläinen Crystal Software & Electronics.[2][3] Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun ja Suomi-Peli on kehittämässä siitä paranneltua PC-versiota.[4]

Damagen kehitys

Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.[5] Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä.[6]

Tekijät kertovat AmigaPd-sivustolle antamassaan haastattelussa Damagen suunnittelun lähteneen ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.[6] Sinivalkoisessa pelikirjassa Sinivaara kertoo vaihtoehtoisen selityksen: monessa pelissä siviilien ampumisesta rangaistaan, mutta Damagessa jokaisesta taposta saisi pisteitä ja peliin laitettiin paljon hahmoja, joiden tarkoitus ei ole muuta kuin kuolla. He halusivat tehdä pelin, jota kukaan ei kehtaisi tehdä.[7]

Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.[2] Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii.[5] Lisäksi valmistumista hidastivat Sinivaaran työ sekä Finérin ja Kojon opiskelut ja välissä ollut asepalvelus. Peliä tehtiin iltaisin ja lomilla.[8] He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.[5]

Ennen julkaisua

Ennen julkaisua Damagea esiteltiin vuosittain Assembly-tapahtumassa.[8] Lisäksi helmikuussa 1996 CU Amiga -lehti käsitteli pelin esittelyversiota, jossa toimittaja Alan Dykes kirjoitti seuraavasti:[9]

Frankly Damage is sick, and after a while running around murdering people it loses its morbid fascination. Graphically this preview version is nothing to speak about and the only gameplay feature is the competition over the amount people you can kill. The full version promises more depth, but apart from shock value I'm not convinced.

Julkaisu

Vuoden 1996 lopussa Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.[5][2] Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.[8]

Crystal Software & Electronicsin julkaisemat Damagen levykkeet

Suomi-Peli teki vuonna 1998 sopimuksen Crystal Software & Electronicsin kanssa, joka ryhtyi pelin jakelijaksi.[3] Peliä myytiin vain muutamia satoja kopioita, mutta pelaajilta saatu palaute oli todella positiivista. Todelliset myyntiluvut ovat kuitenkin hämärän peitossa, koska myöhemmin tekijät arvelivat tulleen kokeneiden liikemiesten huijaamaksi.[6] Pelillä oli jossain vaiheessa myös huijaukseksi osoittautunut hollantilainen jakelija, joka sanoi ettei peliä oltu myyty ollenkaan.[7]

Vastaanotto

Runsaasta väkivallastaan huolimatta Damage ei joutunut median riepoteltavaksi ja tekijät pohtivatkin myöhemmin, että oli ehkä hyvä ettei pelistä tullut silloin suositumpaa. Damagen pelaajat olivat marginaaliryhmää ja suhtautuivat peliin positiivisesti.[6]

Jimmy Westerberg kirjoitti ruotsalaisessa AmigaInfo-lehdessä (6/1997) Damagen olevan yksi viihdyttävimmistä peleistä, jota hän on koskaan pelannut:[10]

The graphics are very small but very detailed. The music and sound effects are perfect, and the quality is high. The game play is there, and it will never go away. Damage is one of the most entertaining games I have ever played. Who said computer games weren't causing violence?

Ken Anderson kirjoitti Amiga Report -verkkolehdessä (5.07/1997) seuraavasti:[11]

Wonderful carefree realistic violence. Small but well animated graphics and satisfying effects. Perfect for fans of "Falling Down".

Peter Olafson kirjoitti Amazing Computer Magazinessa (11/1997) Damagen pelaamisen olevan hauskaa:[12]

So why am I playing this game? Because it's <gulp> fun. Damage is tricky that way; it's very stylish and very playable. The tiny animations — cops edging along with raised pistols, little old ladies with walkers, businessmen with briefcases, blood flying from all of them — are delicate.

Damage

Damage: The Sadistic Butchering of Humanityssa pelaajan on löydettävä kaupungissa reitti presidentin luokse ja tapettava matkalla mahdollisimman paljon vastaantulijoita. Pelin nimen mukainen tavoite teurastaa ihmiskunta saavutetaan lopuksi ydinohjusten laukaisunappia hakkaamalla, jolloin miljardit ihmiset kuolevat pelaajan lähettäessä ohjuksia ympäri maailmaa. Damage on väkivaltainen sivultakuvattu toimintaseikkailu, jota ei pidä ottaa liian vakavasti.

Tarina

Tarina alkaa, kun presidentin täydellinen poika Michael Modelcitizen katoaa. Hän oli jo nuorena voittanut olympiakultaa monissa lajeissa, saanut Nobelin rauhanpalkinnon, oli kaikkien aikojen suosituin elokuva- ja rokkitähti, ja naimisissa Miss Universen kanssa. Vaikka hänellä oli kaikkea mitä mies voi toivoa, Mike oli syvästi turhautunut. Hän halusi enemmän mitä kukaan voisi tarjota. Yhtenä päivänä Mike katoaa ja lopulta neljän vuoden turhan etsinnän jälkeen hänet julistetaan kuolleeksi.[13]

Pelaaja ohjaa Mikko Massamurhaajaa (Mike Massacre), joka herää hullun tiedemiehen koekammiosta muistinsa menettäneenä tiedostamatta missä hän, kuka hän on tai mitä hänen pitäisi tehdä. Rauhaton tunne on kasvamassa valtavaksi ja yht'äkkiä Mike ymmärtää oman elämän ja muiden ihmisten elämien tarkoituksen. Pelaaja ottaa tohtorin huolimattomasti jättämän pesäpallomailan ja lähtee kovaäänisen metallimusiikin saattelemana toteuttamaan päämääränsä teurastaa ihmiskunta.[13]

Pelaaminen

Pelaajan ensimmäinen uhri on professori, joka löytyy lähtöosoitteesta uppoutuneena tietokoneensa näyttöön. Yli-ihmisprojekti keskeytyy, kun pelaaja lyö professorin pään irti pesäpallomailalla. Ennen lähtöään pelaaja ottaa tohtorin taskusta hänen lompakkonsa ja katsoo krusifiksin juurella olevaa lappua, jossa lukee "lomalla". Maailma on oman onnensa nojassa.

Pelin alussa kaupungissa on vielä rauhallista, mutta veriorgiat ovat hyvää vauhtia alkamassa.

Kadulle päästyään poliisit alkavat pian vaatia pelaajaa antautumaan. Pesäpallomailan tilalle on saatava parempaa aseistusta ja sitä löytyy tapetuilta uhreilta tai rahalla kaupasta. Jotta pelaaja saa rahaa, sitä on varastettava ja varastamiseksi pelaajan on tapettava uhrinsa. Kaupunki on täynnä viattomia siviileitä, joiden tappaminen kartuttaa helposti ruudun ylälaidassa näkyvää tappolaskuria. Luvun noustessa poliisien apuun rientää sotilaita ja kaupungissa selviytyminen käy yhä hankalammaksi.

Kaupunki on melko suuri ja alkuperäisen pelin mukana toimitettiin kartta, joka helpottaa ympäristössä suunnistamista. Grafiikka on pientä, mutta se on täynnä yksityiskohtia ja hyvin animoitua. Tulituksen keskellä helpottaa, että pelaaja taipuu akrobaattisiin suorituksiin ja voi hyppiä ja kieriä parhaansa mukaan vältelläkseen luoteja. Lisäksi apuna on suonensisäisesti käytettäviä huumeita, jotka vaikuttavat pelaajaan eri tavoilla. Jos asiat menevät täysin pieleen, pelaaja voi ääritapauksessa tappaa itsensä itsemurhapiikillä.

Damage Episode I

Vuonna 2001 Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagesta paranneltua versiota PC:lle ja samoihin aikoihin pelin Amiga-versio vapautettiin ilmaisjakeluun. Windowsille suunniteltu peli ei kuitenkaan valmistunut ja siitä jäi jäljelle vain yksittäinen kuvakaappaus.[10]

Lähes kymmenen vuotta myöhemmin Suomi-Peli palasi kehittämään PC-versiota ja ensimmäinen pelin mekaniikkaa esittelevä demo julkaistiin Windowsille maaliskuussa 2011.[14] Peliä kehittivät pääasiassa Jyrki Sinivaara ja Jani Finér, mutta he saivat myös konsultointiapua Olli-Pertti Kojolta.[6] Kesällä 2012 Sinivaara perusti Suomi-Peli Osakeyhtiön (Suomi-Peli Oy)[1] ja seuraavan vuoden toukokuussa julkaistiin Damage: Sadistic Butchering of Humanity, Episode I.

Episode I sisälsi vain pienen osan alkuperäisen Amiga-version kaupungista ja siitä puuttui myös muita alkuperäisen pelin ominaisuuksia. Tekijät kehittivät peliä vapaa-aikanaan ja halusivat suppeamman pelin julkaisemalla nähdä riittääkö sille kiinnostusta kehittää sitä edelleen.[15] Tekijöiden tukeminen onnistui rekisteröimällä peli, ja maksamalla 9,95 euroa pelaaja sai pelissä käyttöönsä huumeet ja poistettua sensuroitu-kyltit.[16]

Damagen kehitteillä oleva Early Access -versio.

Suomi-Peli lopetti pelin verkkorekisteröinnit 1. tammikuuta 2015 arvolisäveron myyntimaasäännösten muuttuessa.[17] 6. tammikuuta 2016 lähtien Damage oli äänestettävissä Steam Greenlight -palvelussa.[18] Peli läpäisi äänestyksen ja se julkaistiin Steamin Early Access -palvelussa 11. joulukuuta 2016.[19]

Pelit

  • 1996 Damage: The Sadistic Butchering of Humanity (Amiga) (lataa)
  • 2013 Damage: Sadistic Butchering of Humanity, Episode I (Windows) (lataa)
  • 2014 Suppertime (Android)
  • 2016 Damage: Sadistic Butchering of Humanity (Windows), Steam Early Access

Lähteet

  1. 1.0 1.1 Kauppalehti, Suomi-Peli Oy. Viitattu 20.1.2016.
  2. 2.0 2.1 2.2 Hall Of Light, Damage: The Sadistic Butchering Of Humanity. Viitattu 20.1.2016.
  3. 3.0 3.1 Crystal Software International Announces New Amiga Magazine. Viitattu 20.1.2016.
  4. Damage: The Sadistic Butchering of Humanity (virallinen sivusto). Viitattu 20.1.2016.
  5. 5.0 5.1 5.2 5.3 Damage Legacy. Viitattu 20.1.2016.
  6. 6.0 6.1 6.2 6.3 6.4 Amigapd, Interview with Jyrki Sinivaara and Jani Finér. Viitattu 20.1.2016.
  7. 7.0 7.1 Juho Kuorikoski, Sinivalkoinen pelikirja, "Damage" (pages 53-54). Fobos 2014, ISBN 978-952-67937-1-9.
  8. 8.0 8.1 8.2 Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.
  9. CU Amiga, helmikuun 1996 numero. Viitattu 21.1.2016.
  10. 10.0 10.1 Theodor Lauppert, AmigaInfo (6/1997) Damage review (Jimmy Westerberg). Arkistoitu alkuperäiseltä sivulta 25.2.2012. Viitattu 28.1.2016.
  11. Amiga Report (5.07/1997), Review: Damage (Ken Anderson). Viitattu 28.1.2016.
  12. Amazing Computer Magazine (November 1997). Viitattu 29.1.2016.
  13. 13.0 13.1 Damagen intro. Viitattu 21.1.2016.
  14. Damage Downloads (2011). Arkistoitu alkuperäiseltä sivulta 6.4.2011. Viitattu 24.1.2016.
  15. Damage Downloads (2014). Arkistoitu alkuperäiseltä sivulta 4.10.2014. Viitattu 24.1.2016.
  16. Damage, Register. Arkistoitu alkuperäiseltä sivulta 4.10.2014. Viitattu 24.1.2016.
  17. Damage, Register. Viitattu 24.1.2016.
  18. Steam Greenlight, Damage. Viitattu 24.1.2016.
  19. Steam Early Access, Damage. Viitattu 13.12.2016.

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi