Difference between revisions of "Suomi-Peli/fi"

From Zak
Jump to: navigation, search
m
m
Line 17: Line 17:
 
Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.<ref name="legacy">[http://www.sadisticbutchering.com/legacy/ Damage Legacy]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä. Damagen suunnittelu lähti ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.<ref>Amigapd, [http://www.amigapd.com/interview-jyrki-sinivaara.html Interview of Jyrki Sinivaara and Jani Finér]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
 
Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.<ref name="legacy">[http://www.sadisticbutchering.com/legacy/ Damage Legacy]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä. Damagen suunnittelu lähti ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.<ref>Amigapd, [http://www.amigapd.com/interview-jyrki-sinivaara.html Interview of Jyrki Sinivaara and Jani Finér]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
  
Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.<ref name="hol"></ref> Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii. He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.<ref name="legacy"></ref>
+
Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.<ref name="hol"></ref> Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii.<ref name="legacy"></ref> Lisäksi valmistumista hidastivat Sinivaaran työ sekä Finérin ja Kojon opiskelut ja välissä ollut asepalvelus. Peliä tehtiin iltaisin ja lomilla.<ref name="gametext">Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.</ref> He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.<ref name="legacy"></ref>
 +
 
 +
=== Ennen julkaisua ===
 +
 
 +
Ennen julkaisua Damagea esiteltiin vuosittain Assembly-tapahtumassa.<ref name="gametext"></ref> Lisäksi helmikuussa 1996 CU Amiga -lehti käsitteli pelin esittelyversiota, jossa toimittaja Alan Dykes kirjoitti seuraavasti:<ref>CU Amiga, [http://amr.abime.net/issue_636 helmikuun 1996 numero]. Viitattu 21.1.2016.</ref>
 +
 
 +
<blockquote>''Frankly Damage is sick, and after a while running around murdering people it loses its morbid fascination. Graphically this preview version is nothing to speak about and the only gameplay feature is the competition over the amount people you can kill. The full version promises more depth, but apart from shock value I'm not convinced.''</blockquote>
  
 
=== Julkaisu ===
 
=== Julkaisu ===
  
Vuonna 1996 [[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.<ref name="legacy"></ref><ref name="hol"></ref> Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.<ref>Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.</ref>
+
Vuoden 1996 lopussa [[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.<ref name="legacy"></ref><ref name="hol"></ref> Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.<ref name="gametext"></ref>
  
 
== Pelit ==
 
== Pelit ==

Revision as of 09:58, 21 January 2016

Suomi-Peli
Toimiala Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
Perustettu 1993 (Suomi-Peli)
2012 (Suomi-Peli Oy)[1]
Lakkautettu
Pääkonttori Kouvola, Suomi
Tuotteet Videopelit

Suomi-Pelin tunnetuin peli Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle vuonna 1996. Se oli aluksi saatavana vain postilähetyksenä tekijöiltä itseltään, mutta vuodesta 1998 lähtien pelin jakelijana toimi brittiläinen Crystal Software & Electronics.[2][3] Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun ja Suomi-Peli on tekemässä siitä paranneltua PC-versiota.[4]

Damage

Kehitys

Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.[5] Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä. Damagen suunnittelu lähti ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.[6]

Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.[2] Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii.[5] Lisäksi valmistumista hidastivat Sinivaaran työ sekä Finérin ja Kojon opiskelut ja välissä ollut asepalvelus. Peliä tehtiin iltaisin ja lomilla.[7] He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.[5]

Ennen julkaisua

Ennen julkaisua Damagea esiteltiin vuosittain Assembly-tapahtumassa.[7] Lisäksi helmikuussa 1996 CU Amiga -lehti käsitteli pelin esittelyversiota, jossa toimittaja Alan Dykes kirjoitti seuraavasti:[8]

Frankly Damage is sick, and after a while running around murdering people it loses its morbid fascination. Graphically this preview version is nothing to speak about and the only gameplay feature is the competition over the amount people you can kill. The full version promises more depth, but apart from shock value I'm not convinced.

Julkaisu

Vuoden 1996 lopussa Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.[5][2] Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.[7]

Pelit

Lähteet

  1. Kauppalehti, Suomi-Peli Oy. Viitattu 20.1.2016.
  2. 2.0 2.1 2.2 Hall Of Light, Damage: The Sadistic Butchering Of Humanity. Viitattu 20.1.2016.
  3. Crystal Software International Announces New Amiga Magazine. Viitattu 20.1.2016.
  4. Damage: The Sadistic Butchering of Humanity (virallinen sivusto). Viitattu 20.1.2016.
  5. 5.0 5.1 5.2 5.3 Damage Legacy. Viitattu 20.1.2016.
  6. Amigapd, Interview of Jyrki Sinivaara and Jani Finér. Viitattu 20.1.2016.
  7. 7.0 7.1 7.2 Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.
  8. CU Amiga, helmikuun 1996 numero. Viitattu 21.1.2016.

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi