Changes

Suomi-Peli/fi

439 bytes added, 11:20, 21 January 2016
}}
<onlyinclude>'''''Suomi-Pelin''''' tunnetuin peli [[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity/fi|Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] julkaistiin Amigalle vuonna 1996. Se oli aluksi saatavana vain postilähetyksenä tekijöiltä itseltään, mutta vuodesta 1998 lähtien pelin jakelijana toimi brittiläinen Crystal Software & Electronics.</onlyinclude><ref name="hol">Hall Of Light, [http://hol.abime.net/3407 Damage: The Sadistic Butchering Of Humanity]. Viitattu 20.1.2016.</ref><refname="crystal">[http://www.cucug.org/amiga/aminews/1998/980610-crystal.html Crystal Software International Announces New Amiga Magazine]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun ja Suomi-Peli on tekemässä siitä paranneltua PC-versiota.<ref>[http://www.sadisticbutchering.com/ Damage: The Sadistic Butchering of Humanity] (virallinen sivusto). Viitattu 20.1.2016.</ref>
== Damage ==
=== Kehitys ===
Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.<ref name="legacy">[http://www.sadisticbutchering.com/legacy/ Damage Legacy]. Viitattu 20.1.2016.</ref> Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä. Damagen suunnittelu lähti ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.<refname="amigapd">Amigapd, [http://www.amigapd.com/interview-jyrki-sinivaara.html Interview of with Jyrki Sinivaara and Jani Finér]. Viitattu 20.1.2016.</ref>
Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.<ref name="hol"></ref> Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii.<ref name="legacy"></ref> Lisäksi valmistumista hidastivat Sinivaaran työ sekä Finérin ja Kojon opiskelut ja välissä ollut asepalvelus. Peliä tehtiin iltaisin ja lomilla.<ref name="gametext">Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.</ref> He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.<ref name="legacy"></ref>
Pelaaja ohjaa Mikko Massamurhaajaa (Mike Massacre), joka herää muistinsa menettäneenä tiedostamatta missä hän, kuka hän on tai mitä hänen pitäisi tehdä. Rauhaton tunne on kasvamassa valtavaksi ja yht'äkkiä ymmärrät oman elämäsi ja muiden ihmisten elämien tarkoituksen. Pelaaja ottaa tohtorin huolimattomasti jättämän pesäpallomailan ja lähtee toteuttamaan päämääränsä teurastaa ihmiskunta.<ref name="intro"></ref>
 
Suomi-Peli teki vuonna 1998 sopimuksen Crystal Software & Electronicsin kanssa, joka ryhtyi pelin jakelijaksi.<ref name="crystal"></ref> Peliä myytiin vain muutamia satoja kopioita, mutta pelaajilta saatu palaute oli todella positiivista. Todelliset myyntiluvut ovat kuitenkin hämärän peitossa, koska tekijät arvelivat myöhemmin tulleen kokeneiden liikemiesten huijaamaksi.<ref name="amigapd"></ref>
== Pelit ==
Bureaucrat, administrator
12,793
edits