Suomi-Peli/fi

From Zak
Revision as of 10:12, 28 January 2016 by Admin (Talk | contribs)

Jump to: navigation, search
Suomi-Peli
Suomi-Peli logo.png
Toimiala Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
Perustettu 1993 (Suomi-Peli)
2012 (Suomi-Peli Oy)[1]
Lakkautettu
Pääkonttori Kouvola, Suomi
Tuotteet Videopelit

Suomi-Pelin tunnetuin peli Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle vuonna 1996. Se oli aluksi saatavana vain postilähetyksenä tekijöiltä itseltään, mutta vuodesta 1998 lähtien pelin jakelijana toimi brittiläinen Crystal Software & Electronics.[2][3] Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun ja Suomi-Peli on kehittämässä siitä paranneltua PC-versiota.[4]

Damagen kehitys

Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.[5] Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä.[6]

Tekijät kertovat AmigaPd-sivustolle antamassaan haastattelussa Damagen suunnittelun lähteneen ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.[6] Sinivalkoisessa pelikirjassa Sinivaara kertoo vaihtoehtoisen selityksen: monessa pelissä siviilien ampumisesta rangaistaan, mutta Damagessa jokaisesta taposta saisi pisteitä ja peliin laitettiin paljon hahmoja, joiden tarkoitus ei ole muuta kuin kuolla. He halusivat tehdä pelin, jota kukaan ei kehtaisi tehdä.[7]

Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.[2] Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii.[5] Lisäksi valmistumista hidastivat Sinivaaran työ sekä Finérin ja Kojon opiskelut ja välissä ollut asepalvelus. Peliä tehtiin iltaisin ja lomilla.[8] He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.[5]

Ennen julkaisua

Ennen julkaisua Damagea esiteltiin vuosittain Assembly-tapahtumassa.[8] Lisäksi helmikuussa 1996 CU Amiga -lehti käsitteli pelin esittelyversiota, jossa toimittaja Alan Dykes kirjoitti seuraavasti:[9]

Frankly Damage is sick, and after a while running around murdering people it loses its morbid fascination. Graphically this preview version is nothing to speak about and the only gameplay feature is the competition over the amount people you can kill. The full version promises more depth, but apart from shock value I'm not convinced.

Julkaisu

Vuoden 1996 lopussa Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.[5][2] Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.[8]

Suomi-Peli teki vuonna 1998 sopimuksen Crystal Software & Electronicsin kanssa, joka ryhtyi pelin jakelijaksi.[3] Peliä myytiin vain muutamia satoja kopioita, mutta pelaajilta saatu palaute oli todella positiivista. Todelliset myyntiluvut ovat kuitenkin hämärän peitossa, koska myöhemmin tekijät arvelivat tulleen kokeneiden liikemiesten huijaamaksi.[6] Pelillä oli jossain vaiheessa myös huijaukseksi osoittautunut hollantilainen jakelija, joka sanoi ettei peliä oltu myyty ollenkaan.[7]

Vastaanotto

Runsaasta väkivallastaan huolimatta Damage ei joutunut median riepoteltavaksi ja tekijät pohtivatkin myöhemmin että oli ehkä hyvä ettei pelistä tullut silloin suositumpaa. Damagen pelaajat olivat marginaaliryhmää ja suhtautuivat peliin positiivisesti.[6]

Jimmy Westerberg kirjoitti ruotsalaisessa AmigaInfo-lehdessä (6/1997) seuraavasti:[10]

The graphics are very small but very detailed. The music and sound effects are perfect, and the quality is high. The game play is there, and it will never go away. Damage is one of the most entertaining games I have ever played. Who said computer games weren't causing violence?

Ken Anderson kirjoitti Amiga Report -verkkolehdessä (5.07/1997) seuraavasti:[11]

Wonderful carefree realistic violence. Small but well animated graphics and satisfying effects. Perfect for fans of "Falling Down".

Damage

Damage: The Sadistic Butchering of Humanityssa pelaajan on löydettävä kaupungissa reitti presidentin luokse tappaen matkalla mahdollisimman paljon vastaantulijoita. Nimensä mukainen tavoite teurastaa ihmiskunta saavutetaan pelin lopuksi ydinohjusten laukaisunappia hakkaamalla. Miljardit ihmiset kuolevat pelaajan lähettäessä ohjuksia ympäri maailmaa. Tätä väkivaltaista sivultakuvattua toimintaseikkailua ei pidä ottaa liian vakavasti.

Tarina

Tarina alkaa, kun presidentin täydellinen poika Michael Modelcitizen katoaa. Hän oli jo nuorena voittanut olympiakultaa monissa lajeissa, saanut Nobelin rauhanpalkinnon, oli kaikkien aikojen suosituin elokuva- ja rokkitähti, ja naimisissa Miss Universen kanssa. Vaikka hänellä oli kaikkea mitä mies voi toivoa, Mike oli syvästi turhautunut. Hän halusi enemmän mitä kukaan voisi tarjota. Yhtenä päivänä Mike katoaa ja lopulta neljän vuoden turhan etsinnän jälkeen hänet julistetaan kuolleeksi.[12]

Pelaaja ohjaa Mikko Massamurhaajaa (Mike Massacre), joka herää hullun tiedemiehen koekammiosta muistinsa menettäneenä tiedostamatta missä hän, kuka hän on tai mitä hänen pitäisi tehdä. Rauhaton tunne on kasvamassa valtavaksi ja yht'äkkiä Mike ymmärtää oman elämän ja muiden ihmisten elämien tarkoituksen. Pelaaja ottaa tohtorin huolimattomasti jättämän pesäpallomailan ja lähtee kovaäänisen metallimusiikin saattelemana toteuttamaan päämääränsä teurastaa ihmiskunta.[12]

Pelaaminen

Ensimmäinen uhri on professori, jonka pelaaja löytää uppoutuneena tietokoneensa näyttöön. Yli-ihmisprojekti keskeytyy, kun pelaaja lyö professorin pään irti pesäpallomailalla. Ennen lähtöään pelaaja ottaa tohtorin taskusta hänen lompakkonsa ja katsoo krusifiksin juurella olevaa lappua, jossa lukee "lomalla". Maailma on oman onnensa nojassa.

Pian kadulle päästyään poliisit alkavat vaatia pelaajaa antautumaan. Pesäpallomailan tilalle on saatava parempaa aseistusta ja sitä löytyy tapetuilta uhreilta tai rahalla kaupasta. Jotta pelaaja saa rahaa, sitä on varastettava ja varastamiseksi pelaajan on tapettava uhrinsa. Kaupunki on täynnä viattomia siviileitä, joiden tappaminen kartuttaa helposti ruudun ylälaidassa näkyvää tappolaskuria. Luvun noustessa poliisien apuun rientää sotilaita ja kaupungissa selviytyminen käy yhä hankalammaksi.

Kaupunki on melko suuri ja alkuperäisen pelin mukana toimitettiin kartta, joka helpottaa ympäristössä suunnistamista. Grafiikka on pientä, mutta se on täynnä yksityiskohtia ja hyvin animoitua. Tulituksen keskellä helpottaa, että pelaaja taipuu akrobaattisiin suorituksiin ja voi hyppiä ja kieriä parhaansa mukaan vältelläkseen luoteja. Lisäksi apuna on suonensisäisesti käytettäviä huumeita, jotka vaikuttavat pelaajan eri tavoilla. Jos asiat menevät täysin pieleen, ääritapauksessa pelaaja voi tappaa itsensä itsemurhapiikillä.

Damage Episode I

Vuonna 2001 Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagesta paranneltua versiota PC:lle ja samoihin aikoihin pelin Amiga-versio vapautettiin ilmaisjakeluun. Windowsille suunniteltu peli ei kuitenkaan valmistunut ja siitä jäi jäljelle vain yksittäinen kuvakaappaus.[10]

Lähes kymmenen vuotta myöhemmin Suomi-Peli palasi kehittämään PC-versiota ja ensimmäinen pelin mekaniikkaa esittelevä demo julkaistiin Windowsille maaliskuussa 2011.[13] Peliä kehittivät pääasiassa Jyrki Sinivaara ja Jani Finér, mutta he saivat myös konsultointiapua Olli-Pertti Kojolta.[6] Kesällä 2012 Sinivaara perusti Suomi-Peli Osakeyhtiön (Suomi-Peli Oy)[1] ja seuraavan vuoden toukokuussa julkaistiin Damage: Sadistic Butchering of Humanity, Episode I.

Episode I sisälsi vain pienen osan alkuperäisen Amiga-version kaupungista ja siitä puuttui myös muita alkuperäisen pelin ominaisuuksia. Tekijät kehittivät peliä vapaa-aikanaan ja halusivat suppeamman pelin julkaisemalla nähdä riittääkö sille kiinnostusta kehittää sitä edelleen.[14] Tekijöiden tukeminen onnistui rekisteröimällä peli, ja maksamalla 9,95 euroa pelaaja sai pelissä käyttöönsä huumeet ja poistettua sensuroitu-kyltit.[15]

Suomi-Peli lopetti pelin verkkorekisteröinnit 1. tammikuuta 2015 arvolisäveron myyntimaasäännösten muuttuessa.[16] 6. tammikuuta 2016 lähtien Damage on ollut äänestettävissä Steam Greenlight -palvelussa.[17]

Pelit

  • 1996 Damage: The Sadistic Butchering of Humanity (Amiga) (lataa)
  • 2013 Damage: Sadistic Butchering of Humanity, Episode I (Windows)
  • 2014 Suppertime (Android)

Lähteet

  1. 1.0 1.1 Kauppalehti, Suomi-Peli Oy. Viitattu 20.1.2016.
  2. 2.0 2.1 2.2 Hall Of Light, Damage: The Sadistic Butchering Of Humanity. Viitattu 20.1.2016.
  3. 3.0 3.1 Crystal Software International Announces New Amiga Magazine. Viitattu 20.1.2016.
  4. Damage: The Sadistic Butchering of Humanity (virallinen sivusto). Viitattu 20.1.2016.
  5. 5.0 5.1 5.2 5.3 Damage Legacy. Viitattu 20.1.2016.
  6. 6.0 6.1 6.2 6.3 6.4 Amigapd, Interview with Jyrki Sinivaara and Jani Finér. Viitattu 20.1.2016.
  7. 7.0 7.1 Juho Kuorikoski, Sinivalkoinen pelikirja, "Damage" (pages 53-54). Fobos 2014, ISBN 978-952-67937-1-9.
  8. 8.0 8.1 8.2 Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.
  9. CU Amiga, helmikuun 1996 numero. Viitattu 21.1.2016.
  10. 10.0 10.1 Theodor Lauppert, AmigaInfo (6/1997) Damage review (Jimmy Westerberg). Arkistoitu alkuperäiseltä sivulta 25.2.2012. Viitattu 28.1.2016.
  11. Amiga Report (5.07/1997), Review: Damage (Ken Anderson). Viitattu 28.1.2016.
  12. 12.0 12.1 Damagen intro. Viitattu 21.1.2016.
  13. Damage Downloads (2011). Arkistoitu alkuperäiseltä sivulta 6.4.2011. Viitattu 24.1.2016.
  14. Damage Downloads (2014). Arkistoitu alkuperäiseltä sivulta 4.10.2014. Viitattu 24.1.2016.
  15. Damage, Register. Arkistoitu alkuperäiseltä sivulta 4.10.2014. Viitattu 24.1.2016.
  16. Damage, Register. Viitattu 24.1.2016.
  17. Steam Greenlight, Damage. Viitattu 24.1.2016.

Aiheesta muualla


Language: EnglishSuomi