International Karate +/fi
International Karate + | ||
---|---|---|
Kehittäjä | System 3 | |
Julkaisija | System 3 | |
Suunnittelija | Archer MacLean | |
Säveltäjä | Rob Hubbard | |
Julkaistu | 1987 | |
Alusta | Amiga, Amiga CD32, Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, Game Boy Advance, PlayStation, Virtual Console, ZX Spectrum | |
Lajityyppi | Tappelupeli | |
Pelaajat | Yksinpeli, moninpeli | |
Lataa | ||
Lisätiedot |
Kävijöiden arvio | |
---|---|
Arvosana: 92% (äänestä) | |
Arvostelut | |
Arvostelija | Arvosana |
C=lehti | [1] |
{{{Publication2}}} | {{{Score2}}} |
{{{Publication3}}} | {{{Score3}}} |
{{{Publication4}}} | {{{Score4}}} |
{{{Publication5}}} | {{{Score5}}} |
Kuusnelosen yhtenä parhaana tappelupelinä pidetty International Karate + julkaistiin vuonna 1987. Paremmin nimellä IK+ ja Yhdysvalloissa Chop N' Drop tunnettu peli on jatkoa System 3:n vuonna 1985 julkaisemalle International Karatelle.
Suunnittelu
Pelin ulkoasu on upea ja helposti samalla tasolla monien sen aikakauden Nintendo Entertainment Systemin ja Sega Master Systemin pelien kanssa. Kaikki ottelijat näyttävät hyvältä, mutta pelin todellinen helmi on kuvankaunis tausta, joka tekee vielä nykyäänkin vaikutuksen. Lisäksi pelaaminen on pehmeää ja eri karateliikkeet on uskomattoman hyvin animoitu.
Pelaaminen
Ikimuistoisen pelistä tekee sen pelattavuus. Alkuperäisessä International Karatessa oteltiin toista karatekaa vastaan, mutta IK+ sekoittaa hieman pakkaa tuomalla peliin kolmannen ottelijan. Käytössä on uskomattomat 14 erilaista karateliikettä, jotka tehdään joystickin ja tulitusnäppäimen yhdistelmillä. Ohjaus on niin hyvä, että haluttujen liikkeiden tekeminen onnistuu myös käytännössä. Taistelusysteemi oli aikoinaan poikkeuksellisen hienostunut ja kaikki tämä tehtiin vain yhdellä napilla.
Ottelun tavoitteena on saada kuusi suorituspistettä. Potkulla tai lyönnillä kaadetusta vastustajasta saa yhden pisteen ja hyvästä tyrmäyksestä yhden lisäpisteen. Ajan päättyessä vähiten pisteitä saanut ottelija putoaa pois. Jos kukaan ottelijoista ei saa kuutta pistettä, kaksi eniten pisteitä saanutta jatkaa seuraavalle kierrokselle. Aivan kuten oikeassa karatessa pelaaja ansaitsee edetessään eri värisiä vöitä aina mustaan vyöhön asti. Peli vaikeutuu huomattavasti myöhemmillä tasoilla ja vaatii edetessä jatkuvasti enemmän taitoa pelaajalta. Otteluiden välissä on bonuskierroksia, joissa palloja torjumalla voidaan kartuttaa kokonaispistemäärää.
On lisäksi melko hienoa kuinka peliä voidaan hieman muutella. Pelaaja voi esimerkiksi vaihtaa pelin nopeutta asteikolla 1-5 ja muuttaa taustan yksityiskohtia. Peli tunnetaan myös "huijauksesta", joka saa ottelijoiden housut putoamaan nilkkoihin.
International Karate + on aikakautensa paras tappelupeli ja edes tehokkaammilla Nintendo Entertainment Systemilla ja Sega Master Systemilla ei ollut tarjolla parempaa vaihtoehtoa. Tämän pelin on yksinkertaisesti oltava jokaisen Commodore 64:n omistajan kokoelmassa.
Vinkkejä
Kontrollit
Kuvakaappauksia
Kuva | Amiga | Commodore 64 | ZX Spectrum |
---|---|---|---|
Otsikkoruutu | |||
Ottelu alkaa | |||
Kaadettu vastustaja | |||
Bonuskierros |
Lähteet
- ↑ Nnirvi, C=lehti (4/87), "International Karate + (C64) arvostelu" (sivu 59). Viitattu 6.5.2015.
Aiheesta muualla
- International Karate + MobyGames-sivustolla
- International Karate + Wikipediassa
- International Karate + Lemon64-sivustolla
- International Karate + C64-Wikissa
- International Karate + Lemon Amiga -sivustolla
- International Karate + Hall of Light -sivustolla
Language: | English • Suomi |