Difference between revisions of "Suomi-Peli/fi"
m |
m |
||
Line 21: | Line 21: | ||
=== Julkaisu === | === Julkaisu === | ||
− | Vuonna 1996 [[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä.<ref name="legacy"></ref><ref name="hol"></ref> | + | Vuonna 1996 [[Damage: The Sadistic Butchering of Humanity]] julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.<ref name="legacy"></ref><ref name="hol"></ref> Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.<ref>Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.</ref> |
== Pelit == | == Pelit == |
Revision as of 09:02, 21 January 2016
Suomi-Peli | ||
---|---|---|
Toimiala | Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus | |
Perustettu | 1993 (Suomi-Peli) 2012 (Suomi-Peli Oy)[1] | |
Lakkautettu | ||
Pääkonttori | Kouvola, Suomi | |
Tuotteet | Videopelit |
Suomi-Pelin tunnetuin peli Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle vuonna 1996. Se oli aluksi saatavana vain postilähetyksenä tekijöiltä itseltään, mutta vuodesta 1998 lähtien pelin jakelijana toimi brittiläinen Crystal Software & Electronics.[2][3] Damage vapautettiin myöhemmin ilmaisjakeluun ja Suomi-Peli on tekemässä siitä paranneltua PC-versiota.[4]
Damage
Kehitys
Suomi-Peli alkoi kehittämään Damagea vuonna 1993.[5] Tekijät tulivat pienestä suomalaiskaupungista, jossa melkein kaikki samoista aiheista kiinnostuneet tunsivat toisensa. Olli-Pertti Kojo oli animoinut väkivaltaisia tikku-ukkoanimaatioita Atari ST:llä, ja Jyrki Sinivaara ja Jani Finér kehittäneet muun muassa Dogs of Warista ja Walkerista vaikutteita saanutta sotapeliä. Damagen suunnittelu lähti ajatuksesta, että monessa sotapelissä on hyväksyttyä tappaa viattomia ihmisiä ja he toisivat sodan kaduille tehden niin väkivaltaisen ja brutaalin pelin ettei yhdelläkään julkaisijalla olisi rohkeutta julkaista sellaista peliä.[6]
Pelin koodauksesta vastasi Jyrki Sinivaara, grafiikoista Jani Finér ja Olli-Pertti Kojo ja musiikeista Jani Finér.[2] Damagen tekeminen osoittautui valtavaksi projektiksi. Tekijät olivat kunnianhimoisia ja he eivät olleet täysin perillä siitä mitä kaikkien suunnitelmien toteuttaminen vaatii. He eivät kuitenkaan antaneet periksi vaan ottivat haasteena tehdäkseen pelistä parhaan mahdollisen.[5]
Julkaisu
Vuonna 1996 Damage: The Sadistic Butchering of Humanity julkaistiin Amigalle kahdella levykkeellä kartan ja ohjelehtisen kanssa.[5][2] Se oli saatavana postilähetyksenä tekijöiltä itseltään hintaan 50 markkaa tai 15 dollaria. Maksamalla 100 markkaa tai enemmän ostaja sai hopeisen erikoispainoksen (Special Edition), jonka mukana tuli nimikirjoituksella varustettu todistus oikean asian tukemisesta.[7]
Pelit
- 1996 Damage: The Sadistic Butchering of Humanity (Amiga) (lataa)
- 2014 Suppertime (Android)
Lähteet
- ↑ Kauppalehti, Suomi-Peli Oy. Viitattu 20.1.2016.
- ↑ 2.0 2.1 2.2 Hall Of Light, Damage: The Sadistic Butchering Of Humanity. Viitattu 20.1.2016.
- ↑ Crystal Software International Announces New Amiga Magazine. Viitattu 20.1.2016.
- ↑ Damage: The Sadistic Butchering of Humanity (virallinen sivusto). Viitattu 20.1.2016.
- ↑ 5.0 5.1 5.2 Damage Legacy. Viitattu 20.1.2016.
- ↑ Amigapd, Interview of Jyrki Sinivaara and Jani Finér. Viitattu 20.1.2016.
- ↑ Damagen esittelyteksti pelissä. Viitattu 21.1.2016.
Aiheesta muualla
- Suomi-Peli (virallinen kotisivu)
- Damage: The Sadistic Butchering of Humanity (virallinen kotisivu)
- Suomi-Peli Videogames.fi-sivustolla
Language: | English • Suomi |